کاهش ارزش لیره و افزایش تورم در ترکیه

به گزارش ورزش من و تو، خبرگزاری خبرنگاران- کاهش بی سابقه ارزش لیره ترکیه باعث افزایش تورم و قیمت انواع کالا ها در این کشور شده است.

کاهش ارزش لیره و افزایش تورم در ترکیه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، ترکیه از مشکل شدید مالی رنج می برد که به ویژه مربوط به کاهش ارزش پول ملی این کشور است. کاهش بی سابقه ارزش لیره ترکیه، تاثیر منفی بر وجهه عملکرد مالی دولت رجب طیب اردوغان گذاشته است.

از ابتدای سال جاری، لیره ترکیه 65 درصد ارزش خود را از دست داده است. ارزش هر دلار آمریکا به بیش از 13 لیره رسید و باعث شد پول ملی ترکیه، در بین پول های ملی قرار گیرد که سال جاری بدترین شرایط را داشتند. کاهش ارزش لیره ترکیه باعث شد مقدار تورم سالانه در این کشور به 20 درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بسیاری از اقتصاددانان این شرایط را ناشی از سیاست کاهش نرخ بهره بانکی می دانند که رئیس جمهور ترکیه بر اجرای آن اصرار دارد. به همین دلیل، بسیاری از شهروندان ترکیه و سرمایه گذاران در پی آن هستند که لیره های خود را به ارز های باثبات تر مانند دلار و یورو تبدیل نمایند. در 12 ماه گذشته، بهای مواد غذایی در ترکیه 60 تا 70 درصد افزایش یافت. مقدار اجاره بها در ترکیه به ویژه شهر های بزرگ مانند آنکارا و استانبول، 30 درصد افزایش یافت. بر اساس اعلام اتحادیه های کارگری در ترکیه، خط فقر در این کشور بیش از 10 هزار لیره است، در حالی که حداقل دستمزد ها در این کشور 2800 لیره است. حدود 40 درصد از کارگران در ترکیه، حداقل دستمزد را دریافت می نمایند. حدود 14 میلیون نفر در ترکیه زیر خط فقر زندگی می نمایند. در کنار این داده ها، حجم بدهی های خارجی ترکیه هم به 13 میلیارد دلار افزایش یافته است که باید تا انتها سال جاری تسویه گردد. پرداخت این بدهی ها باعث افزایش تقاضا برای ارز های خارجی در ترکیه و تشدید فشار بر لیره شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1906

به "کاهش ارزش لیره و افزایش تورم در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش ارزش لیره و افزایش تورم در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید