کوشش روسیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود با چین و هند

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران: تحلیلگران بر این باورند که کوشش آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم های مالی و تجاری ضد مسکو اقتصاد روسیه را برآن خواهد داشت تا همکاری های مالی و بازرگانی خود با کشورهای شرقی از جمله هند و چین را گسترش دهد.

کوشش روسیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود با چین و هند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از صدای روسیه، بحران اوکراین به نقطه عطف مهمی در روابط روسیه و غرب تبدیل شده است. آمریکا و اتحادیه اروپا با متهم کردن روسیه به دست داشتن در تحولات اخیر شرق اوکراین تحریم های سیاسی و مالی را ضد مقام ها و شرکت های روسی اعمال نموده اند تا به زعم خود فشار زیادی را به اقتصاد روسیه وارد نموده و مسکو را منزوی نمایند.

بر اساس این گزارش، اعمال تحریم های مالی ضد روسیه از طرفی می تواند به ضرر بازار اروپا باشد. اقتصاد اروپا هنوز در آستانه بحران و رکود قرار گرفته است و این در شرایطی است که چین همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می دهد. آمریکا از شروع بحران اوکراین تاکنون روابط تجاری و مالی خود با روسیه را محدود نموده است. تجارت و کسب و کار همیشه در فضایی آرام و باثبات توسعه و گسترش پیدا می نماید.

در شرایط کنونی این مساله کاملا منطقی به نظر می رسد که اقتصاد روسیه برای توسعه روابط و همکاری های خود با کشورهای شرقی به خصوص چین و هند گام بردارد. دمیتری آبزالوف رئیس مرکز ارتباطات راهبردی روسیه در این باره تاکید نمود: به جای آمریکا و اروپا اکنون هدف اصلی ما شرق و جنوب آسیا خواهد بود.

روسیه تصمیم گرفته است تا در شرایط کنونی روابط مالی و تجاری خود را با کشورهای آسیایی توسعه دهد. هند شریک راهبردی و مهم روسیه در زمینه صنایع پیچیده نظامی و فناوری های پیشرفته است. همکاری های روسیه با چین نیز متمرکز بر بخش های مواد خام،مهندسی، تکنولوژی نظامی است. رئیس جمهور روسیه میخواهد به زودی به چین سفر کند. امضای قرارداد گازی یکی از مهمترین اهداف سفر پوتین به پکن خواهد بود.

با توجه به این واقعیت که چین به زودی به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد تقویت روابط مسکو و پکن اهمیت زیادی برای دولتمردان کرملین خواهد داشت. تحلیلگران بر این باورند که تحریم های غرب ضد روسیه موجب تقویت صندلی کشورهای در حال توسعه و نوظهور خواهد شد. بعضی کارشناسان نیز معتقدند تحریم های غرب در شرایط کنونی بهترین فرصت برای رشد و شکوفایی بخش صنعت روسیه است. ادامه بحران های مالی در منطقه یورو و کشورهای اروپایی نیز به مساله خسته نماینده و ملال آوری برای روسیه تبدیل شده است. اجرای سیاست های ریاضتی در کشورهای اروپایی نیز فشار زیادی را به اقتصاد روسیه وارد نموده است. اکنون بهترین فرصت برای مسکو است تا سطح روابط مالی و تجاری خود با کشورهای شرقی را توسعه دهد.

یکی از مهمترین بخش هایی که روسیه می تواند همکاری های خود با کشورهایی مثل چین و هند را گسترش دهد بخش نفت و گاز است. چین در سال 1980 میلادی تنها 3 درصد فراوری دنیای نفت را مصرف می کرد ولی این رقم اکنون به بیش از 10 درصد رسیده است. تنها آمریکا بیشتر از چین نفت مصرف می نماید. بی شک صندلی چین در صنعت دنیای نفت و گاز طی سال های آینده ارتقا خواهد یافت و این فرصت بزرگی برای روسیه است. روسیه یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز دنیا است. روسیه، چین و هند همچنین می توانند با گسترش همکاری های ارزی با حذف دلار از مبادلات تجاری و بازرگانی از روپیه، یوان و روبل استفاده نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 409

به "کوشش روسیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود با چین و هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش روسیه برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود با چین و هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید