چینی ها به حرف کارفرمای ایرانی توجه نمی کردند

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با اعلام این که در قرارداد میدان آزادگان جنوبی با چینی ها، جریمه ای بابت تاخیر پیمانکار قید نشده بود، نحوه برخورد شرکت سی.ان.پی.سی چین را در ملاقات با آنها قابل تأمل دانست.

چینی ها به حرف کارفرمای ایرانی توجه نمی کردند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی گفت: قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی با پیمانکار چینی اخیراً فسخ شد و مجموعه نفت تصمیم گرفت این طرح را با استفاده از پیمانکاران، سازندگان و مشاوران داخلی انجام دهد.

وی با اشاره به قطعی شدن خروج چینی ها از توسعه این میدان و فسخ قرارداد با آنها گفت: واگذاری بخشی که مقدور بوده را به مناقصه گذاشتیم. برای عملیات خاکبرداری هم در شرف انتخاب پیمانکار هستیم.

بازنگری در طرح جامع چینی ها و شروع مناقصات

وی ادامه داد: در خصوص حفاری چاههای میدان مشترک آزادگان جنوبی قرارداد اولیه با شرکت ملی حفاری بسته شد و طبق برنامه باید 20 حلقه چاه تا خاتمه سال جاری حفاری گردد که امیدواریم این رقم به 30 حلقه چاه افزایش یابد.

حسین نژاد از بازنگری طرح جامع میدان مورد نظر در زمان مقرر اطلاع داد و گفت: طرح جامع آزادگان جنوبی که توسط چینی ها تهیه شده است به گونه ایست که در بخش سطح الارضی بی جهت فضای زیادی را اشغال نموده است که می تواند کوچکتر گردد. کوشش می کنیم که هرچه زودتر آنالیز طرح جامع تمام گردد تا بسته های ای.پی.سی.اف را برای مناقضه داخلی و خارجی آماده کنیم.

مدیرعامل شرکت متن اضافه نمود: چینیها در طرح جامع پیش بینی کردند با حفاری 185 حلقه چاه امکان فراوری روزانه 320 هزار بشکه نفت خام فراهم گردد اما ممکن است ما بتوانیم با این تعداد چاه حجم بیشتری نفت خام فراوری کنیم.

وی اظهار کرد: عمده گرفتاری در توسعه میدان آزادگان جنوی این است که تاسیسات رو زمینی را آماده کنیم. درحال حاضر به قدر کافی چاه برای فراوری نفت داریم؛ اگر ظرفیت اروندان یا جفیر اجازه دهد از 31 حلقه چاه آماده می توان بهره برداری را شروع کرد.

توسعه آزادگان با کمتر از سرمایه مورد احتیاج چینیها

او با اشاره به این که برنامه وزیر نفت مبنی بر افزایش فراوری 700 هزار بشکه نفت خام از میدان های مشترک در منطقه اروندان در طول سه سال قابل حصول است، در خصوص این که آیا برای توسعه میدان آزادگان مشکل اقتصادی وجود دارد؟ گفت: امیدواریم که در این موضوع مسئله ای نداشته باشیم.

حسین نژاد در خصوص حجم سرمایه مورد احتیاج برای توسعه این میدان اظهار کرد؟ اعتبار مورد احتیاج خیلی کمتر از آن چیزی است که چینی ها می خواستند برای توسعه این میدان آزادگان جنوبی بگیرند. در برنامه اولیه چینی ها سرمایه ای حدود شش میلیارد دلار احتیاج بود که با توجه به بسته نشدن کپکس - CAPEX- (capital expenditure؛ هزینه هایی که برای بهبود سرمایه وافزایش آن به کار می رود) این رقم می توانست به دو برابر هم برسد و با تاخیرهایی که چینی ها در انجام کار داشتند رقم سرسام آوری می شد.

وی ادامه داد: اکنون پیش بینی شده رسیدن به همان 320 هزار بشکه ای که قرار بود چینی ها فراوری نمایند با رقمی کمتر از شش میلیارد دلار مورد احتیاج آنها و با لحاظ کردن منافع ملی و در حد منابعی که در اختیار ما می گذارند قابل انجام است.

مدیرعامل شرکت متن در خصوص رقم دقیق سرمایه مورد احتیاج برای توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: هنوز رقم دقیق درنیامده است، این ارقام بودجه ایست و اگر الان چیزی اعلام گردد ممکن است بعد بگویند که چرا کم یا زیاد شده است، البته اگر سال اول را رد کنیم سال بعد می توان از افزایش فراوری میدان درآمدزایی کرد.

چینیها با ما سرسنگین بودند

حسین نژاد در پاسخ به این سوال که درحالی شرکت چینی سی.ان.پی.سی از توسعه میدان آزادگان جنوبی کنار گذاشته شد که مدتی بعد با ابوظبی یک قرارداد نفتی امضا نموده است آیا این شرکت توانایی توسعه میدان آزادگان جنوبی را نداشت یا این که نمی خواست این کار را انجام دهد؟ شرح داد: آدم هایی که ما به عنوان مجری پروژه دیدیم قطعا توانایی انجام این کار را نداشتند، بودجه در اختیارشان قرار نمی گرفت. آنها اختیار آن چنانی نداشتند و باید از دفتر مرکزی شان اجازه می گرفتند.

وی ادامه داد: در ملاقاتی هم که با آنها داشتم نمی خواستند که در کسوت پیمانکار خود را ببینند و به حرف کارفرما گوش بدهند. این درحالیست که آنها تحت شرایطی خاص به این مملکت آمده بودند و توجه نمی کردند که در هر شرایطی که آمده اند باید کارشان را انجام دهند و پولشان را بگیرند. آنها کمی سرسنگین بودند.

چینیها ممکن است طلبکار شوند؟!

مدیرعامل شرکت متن در خصوص این که آیا چینی ها بابت تاخیر در توسعه میدان آزادگان جنوبی نباید جریمه ای بپردازند؟ گفت: جریمه ای در قرارداد پیش بینی نشده بود؛ درمورد هیچ قراردادی پیش بینی نشده بود. الان باید حساب کتاب گردد که آنها طلبکارند یا بدهکار .

حسین نژاد در پاسخ به این سوال که یعنی ممکن است چینی ها علی رغم پایبند نبودن به قرارداد طلبکار هم بشوند؟ اظهار کرد: باید حساب کتاب گردد هنوز به جمع بندی نرسیده ایم؛ چون آنها 50 هزار بشکه نفت خام در روز بهره برداری می کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که فراوری روزانه 50 هزار بشکه نفت خام از میدان آزدگان جنوبی توسط مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفته است و چینی ها در آن نقشی نداشته اند هم گفت؟ مناطق نفتخیز جنوب تحت معامله ای پول را از چینی ها گرفته بود که بعد به آنها واگذار شد.

مدیرعامل شرکت متن در خصوص فروش اطلاعات میدان مشترک نفتی آزداگان جنوبی توسط چینیها به رقیب ایران در عراق هم تاکید نمود: نمی دانم آنها اطلاعاتی را فروخته اند یا نه.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 417

به "چینی ها به حرف کارفرمای ایرانی توجه نمی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چینی ها به حرف کارفرمای ایرانی توجه نمی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید