باید به ایده صاحب نظران حوزه نشر توجه گردد

به گزارش ورزش من و تو، مریم جدلی، رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره شرایط فعلی صنعت نشر و راهبرد های موثر برای بهبود اوضاع اعلام کرد: به نظر می رسد بیش از عامل دیگری، دولت و سیاست گذاران مرتبط در ایجاد راهی برای برون رفت از شرایط فعلی صنعت نشر نقش دارند. ناشران براساس توانمندی و میزان سرمایه، به انتشار کتاب اقدام می نمایند اما عوامل خارج از اراده ناشر بر تداوم فعالیت آن ها تاثیر گذار هستند.

باید به ایده صاحب نظران حوزه نشر توجه گردد

وی ادامه داد: به هر میزان که کاغذ به عنوان کالای اصلی فراوری کتاب، با تاخیر در اختیار ناشران قرار بگیرد، سرمایه فراوری کننده کتاب متاثر می گردد و از دست می رود. به عنوان مثال، هرچند نمایشگاه مجازی در بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، با توجه به قدرت ریسک پذیری مدیران جوان، بخشی از نقدینگی ناشران را تامین کرد. اما آیا نمایشگاه محل عرضه کتاب های انبار شده ناشران است، یا کتاب های جدید؟ عرضه کتاب های انباری ناشران، فقط به دلیل کمبود شدید کاغذ برای فراوری کتاب های جدید بود اگر ناشران کتاب جدیدی هم برای نمایشگاه منتشر کردند، سرمایه آن ها را تجدید نکرد.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر، تامین کاغذ را مساله مزمن این حوزه دانست و درباره رویکرد بعضی ناشران در کاهش شمارگان کتاب، ادامه داد: نتیجه سیاست کاهش شمارگان به دلیل مساله تامین کاغذ، افزایش هزینه ها همچنین افزایش قیمت کتاب برای مخاطب است.

جدلی با بیان اینکه صنعت نشر دچار رکود شدید شده است، درباره سهم کرونا و سیاست های گذشته بر ایجاد این رکود، گفت: تعطیلی کتاب فروشی ها به دلیل سیاست های نظام سلامت، موجب شد تا مردم کتاب دوست، به کتاب الکترونیک توجه نشان دهند. اما فروش کتاب کاغذی به شدت دچار آسیب و کاهش شد؛ بنابراین باید زودتر به شیوه های دیگر فراوری کتاب توجه می کردیم. بی توجهی به توانایی و همچنین مسائل اعضای تشکل های نشر و البته ایده هایی درخشان، که خیلی قبل تر از شیوع کرونا از سوی صاحب نظران مطرح می شد نیز بر تشدید شرایط نامطلوب صنعت نشر موثر بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1632

به "باید به ایده صاحب نظران حوزه نشر توجه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید به ایده صاحب نظران حوزه نشر توجه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید