عمده محصولات کشاورزی کرمانشاه استراتژیک است

به گزارش ورزش من و تو، خسرو شهبازی در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه استان کرمانشاه از قطب های کشاورزی کشور است، گفت: عمده محصولات فراوری شده در این استان استراتژیک و مورد احتیاج کشور است که از جمله آن می توان به کشت گندم با 850 هزار تن فراوری اشاره نمود.

عمده محصولات کشاورزی کرمانشاه استراتژیک است

وی اضافه نمود: 650 تا 700 هزار تن از مجموع گندم فراوری شده استان مازاد احتیاج است و به وسیله شرکت غله و خدمات بازرگانی خریداری و به مصرف کشور می رسد که از این میزان 250 هزار تن به مصرف داخلی و بین 400 تا 450 هزار تن به سایر کشورهای دیگر صادرات می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه محصول استراتژیک دیگر استان را نخود با فراوری سالانه 80 هزار تن معرفی و بیان نمود: یک سوم نخود کشور در استان ما فراوری می گردد و ما از نظر فراوری و عملکرد در رتبه نخست کشور را داریم.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه 90 درصد روغن کشور از خارج تامین می گردد دولت درصدد کاهش وابستگی است و در این میان کشت کلزا در استان ما توسعه خوبی داشته به گونه ای که 11 هزار و 600 هکتار از اراضی استان به سطح زیر کشت کلزا رفته و انتظار می رود بیش از 30 هزار تن کلزا به کارخانه جات روغن تحویل گردد.

شهبازی با اشاره به کشت ذرت علوفه ای و دانه ای در استان گفت: 130 هزار تن ذرت دانه ای مورد احتیاج کشور در استان کرمانشاه تامین می گردد.

وی با بیان اینکه چغندرقند نیز از جمله محصولات مورداحتیاج برای فراوری شکر است، اضافه نمود: در استان ما سالانه 800 هزار تن چغندر قند فراوری می گردد که از این نظر رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توضیح داد: با توجه به شرایط استان ها کشت سیب زمینی سهمیه بندی شده و سهم معین شده برای فراوری سیب زمینی به زیر کشت رفتن سالانه 5000 هکتار از اراضی در قالب طرح های کشت پاییزی و بهاره و همچنین کشت اواخر زمستانه است.

وی همچنین از فراوری 250 هزارتن تا 300 هزار تن فراوری گوجه فرنگی و 150 هزار تن فراوری سالانه جو خبرداد و اضافه نمود: استان کرمانشاه یکی از استان هایی است که روی توسعه کشت های استراتژیک متمرکز است و فراوری بسیاری از محصولات غیراستراتژیک نظیر هندوانه، خیار و خربزه نسبت به کشور کمتر است.

شهبازی گفت: کشاورزان نیز در کشت محصولات با مسئولان همدل شده اند و از کشت محصولات پُر آب پرهیز می نمایند و امیدواریم این روند ادامه یابد تا از سفره های آب زیرزمینی محافظت و بهره برداری درستی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 137

به "عمده محصولات کشاورزی کرمانشاه استراتژیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمده محصولات کشاورزی کرمانشاه استراتژیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید