استانی که 6 ماه از سال توریست دارد
به گزارش ورزش من و تو، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: متاسفانه استان مازندران فقط 6 ماه گردشگر دارد و در نیمه دوم سال اقدامی برای جذب گردشگر صورت نگرفته و ارائه خدمات گردشگری متوقف می شود. این خبر در بخش عدم توجه به جاذبه های گردشگری استان مازندران هست.
علی رمضانی پاچی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نبود تبلیغات شهری، امکانات رفاهی مناسب، گرانی هتل ها و رستوران ها و نبود بسترسازی های لازم برای جذب توریست در استان مازندران از جمله مسائل صنعت توریستی است.
وی با اشاره به اینکه شناسایی حوزه های تاریخی و توریستی میراث به توریستان حایز اهمیت است، افزود: نشر کتاب های تاریخی استان مازندران در حوزه میراث خوب بوده اما در اختیار توریستان قرار داده نشده و این امر یکی از چالش های جاذبه های توریستی استان مازندران است.
پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه استان مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه اطلاعات هر روز در فضای مجازی و رسانه ها در حال توسعه و افزایش است و در حوزه میراث و توریستی اطلاعات جدیدتری را مشاهده می کنیم، اما کتاب های ما در حوزه توریستی به روز نبوده که این امر نیز باید بررسی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در مورد معرفی جاذبه های توریستی استان مازندران گفت: در کشورهای دیگر فضاهای تاریخی شهر و مکان های دیدنی از طریق بیلبوردها و تبلیغات شهری به توریستان و بازدیدکنندگان معرفی می شوند تا با شناسایی و معرفی بیشتر، دسترسی به مکان های تاریخی برای توریستان میسر شود و جذب توریست به صورت سریع اتفاق بیفتد اما این مهم در استان ما و شاید حتی در کشور هنوز رقم نخورده است.
رمضانی پاچی با اشاره به اینکه امکان بازدید توریستان از طریق اتوبوس های ویژه رایگان و یا تخفیف دار می تواند تاثیر شگرفی در جذب توریست داشته باشد، افزود: در برخی کشورها با قرار دادن اتوبوس هایی با تخفیف 50 درصدی جذب توریست به سمت مکان های تاریخی محقق شده و این مهم در مازندران تنها در زمان های تعطیلات عید از سوی شهرداری ها دیده شده در صورتی که متولی این امر اداره کل میراث فرهنگی و توریستی بوده و باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه نباید توریستی در مازندران را صرفا به طبیعت گردی محدود کرد، گفت: این استان از قابلیت های فرهنگی و آثار تاریخی بیشماری برخوردار است که با معرفی آن به توریستان، این صنعت به صورت جدی توسعه می یابد؛ به طور نمونه گزو یکی از آبشارهای است که قدمت سه هزار ساله دارد و مکانی مناسب برای توریستان محسوب می شود.
این پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران با اشاره به اینکه نقش راهنماها در حوزه معرفی مکان های تاریخی و تورهای توریستی بسیار موثر است، شرح داد: متاسفانه آموزش مناسبی به راهنمایان تور ارائه نشده و این امر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد تا راهنمایان تور از اطلاعات کافی در بخش گستره فرهنگی تاریخی و میراث مازندران و معرفی آن به توریستان ایفا کنند.
رمضانی پاچی افزود: متاسفانه در حال حاضر حوزه توریستی در استان مازندران و در بسکمک از شهرها به شهرداری ها واگذار شده که به صعود و نزول در بخش توسعه توریستی منجر شده است؛ شهرداری ها در مقطعی اقدام به ارائه خدمات تردد در تورها و ارائه نقاط دیدنی می کند اما این امر یکپارچه نبوده و این خود آسیب زننده است. متولی حوزه توریستی، میراث فرهنگی بوده و هست و باید جلوی افول توریستی در استان را سد کند.
وی با اشاره به اینکه مازندران ایران در همه فصول قابلیت توریستی ویژه دارد، گفت: مازندران حتی در زمستان نیز مجذوب کننده است اما متاسفانه ما در استان فقط 6 ماه توریست داریم و در نیمه دوم سال عملا ارائه خدمات توریستی متوقف می شود که این امر نیازمند اقدام جدی از سوی میراث فرهنگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شرح داد: در فصل زمستان جنگل نوردی و کوهنوردی از راهکارهای جذب توریست بوده که نیازمند معرفی مکان ها و تسهیل عبور و مرور برای توریستان است.
وی ادامه داد: دودانگه و چهاردانگه ساری به علت برف گیر بودن توانایی جذب توریست را دارد زیرا دارای فضای مناسبی است که می تواند پیست اسکی در آن احداث شود و با جذب سرمایه گذار این امر محقق کرد، اما در حال حاضر هیچ پیست اسکی در مازندران نداریم که به طور هدفمند در جهت جذب توریست در مازندران ایجاد شده باشد و تنها بومی های اطراف با شناسایی آن محل و استفاده از تیوپ از فضای برفی آن استفاده می کنند.
رمضانی پاچی یادآور شد: حضور توریستان یک ظرفیت است که باید استفاده مناسبی از آن صورت بگیرد اما با کم تدبیری ها و یا ارائه نشدن راهکارهای مناسب در این زمینه رکود توریستی اتفاق می افتد.
وی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر استفاده از ظرفیت بومگردی در روستاها، نقطه قوت خوبی در توسعه صنعت توریستی بوده، گفت: در توسعه صنعت بومگردی اقدامات خوبی اجرا شده اما متاسفانه با چالش های جدی در این بخش نیز روبرو هستیم. افراد روستایی خانه های قدیمی خود را در اختیار توریستان قرار داده و با این امر کمک به توسعه توریستی کردند اما میراث فرهنگی به خانه های بومگردی به سختی مجوز داده و سنگ اندازی می کند و در بخش دیگر هم نظارت کارشناس ها در برخی مکان ها دیده نمی شود.
پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت هتل ها و رستوران ها در بخش توریستی اشاره کرد و افزود: استفاده از رستوران ها و هتل ها در مازندران از اقبال عمومی خوبی برخوردار نبوده و این مهم نیازمند ارائه سوبسیدها به رستوران دارها و هتلداران است تا با کاهش نرخ های رستوران ها و هتل ها مردم و توریستان توان استفاده از خدمات رفاهی را داشته باشند اما در حال حاضر مشاهده می شود تمامی خانواده ها با زدن چادر ها در مکان های جنگلی سرسبز و در ساحل از اجاره هتل ها خودداری می کنند و این موضوع ضربه ای به اقتصاد هتلداری و توریستی در مازندران وارد می کند.
وی گفت: برای ارائه این سوبسیدها باید میراث فرهنگی به فکر افزایش درآمد خود باشد و در این راستا یکی از راهکارها همکاری با آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در تابستان با ارائه مدارس خالی به فرهنگیان زمینه اسکان آن ها را فراهم کرده که این مهم می تواند در تعامل با سازمان میراث فرهنگی و توریستی و ارائه خدمات رفاهی از سوی این سازمان در قالب تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش محقق شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید امکانات رفاهی و تجهیز مدارس برای فرهنگیان و سایر مردم از سوی میراث فرهنگی فراهم شود، گفت: با این کار هم امکانات رفاهی برای مردم در محل اسکان فراهم شده و هم منجر به افزایش درآمد برای میراث فرهنگی و آموزش و پرورش می شود. این خبر در بخش عدم توجه به جاذبه های توریستی استان مازندران هست.
منبع: ایسنا
منبع: همگردی