سرنوشت دلارهای گم شده روی میز سران قوا

به گزارش ورزش من و تو، گزارش ناقص عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور از پرونده ارز 4200 تومانی در سال 97 با واکنش متفاوت حسن روحانی رئیس جمهوری و سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه، روبرو شده ولی هنوز علی لاریجانی رئیس مجلس، به عنوان ضلع سوم قدرت که این روزها به دلیل ابتلای به کرونا در قرنطیه است، در این باره اظهار نظری نکرده است.

سرنوشت دلارهای گم شده روی میز سران قوا

خبرنگاران - رضا کربلائی: گزارش ناقص عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور از پرونده ارز 4200 تومانی در سال 97 با واکنش متفاوت حسن روحانی رئیس جمهوری و سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه، روبرو شده ولی هنوز علی لاریجانی رئیس مجلس، به عنوان ضلع سوم قدرت که این روزها به دلیل ابتلای به کرونا در قرنطیه است، در این باره اظهار نظری نکرده است.

رئیس دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس روز سه شنبه در جریان گزارش تفریغ بودجه 97 از نامشخص بودن 4.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی خبر داد. ساعتی پس از این اظهارنظر، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه زنده تلویزیونی گزارش دیوان محاسبات را زیر سوال برد. دیروز هم در نشست هیات دولت، حسن روحانی رئیس جمهوری گزارش دیوان محاسبات درباره ارز 4200 تومانی را 100 درصد غلط دانست اما ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا، پس از دریافت گزارش ادعایی دیوان محاسبات، بلافاصله به دادستانی تهران دستور داد موضوع به صورت ویژه در یک شعبه اختصاصی مورد بررسی قرار بگیرد.

  • همتی هم ادعای دیوان را رد کرد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، که ماه هاست فقط با دوربین صدا و سیما گفت وگو می کند، ساعتی پس از انتشار گزارش دیوان محاسبات، راهی استودیوی شبکه 2 سیما شد و با بیان اینکه در زمان اتخاذ تصمیم درباره دلار 4200 تومانی، مسئولیتی در بانک مرکزی نداشته، اما وظیفه اش ایجاب می کند از آن تصمیم تا دفاع کند، افزود: این که می گویند 4.8 میلیارد دلار ناپدید شده، درست نیست زیرا در سال 97 معادل 30 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان تامین شده که 20 میلیارد دلار آن مربوط به ماه های نخست همان سال بوده که کلا قیمت دلار همان 4200 تومان بود و به همه کالاها اختصاص یافت و پس از 16 مرداد 1397 بود که همزمان با تغییر سیاست ارزی، ارز 4200 تومانی فقط به کالاهای اساسی و ضروری اختصاص یافت.

او تاکیدکرد: گزارش دیوان محاسبات 12 آذر 98 تهیه شده و در همان زمان، از یک میلیارد دلار ادعایی، رفع تعهد شد؛ 3.8 میلیارد دلار باقی مانده هم گم نشده است. همتی افزود: یکی از دلایل رفع نشدن تعهد ارزی از واردکنندگان ارز 4200 تومانی، این است که فروشنده خارجی ارز را گرفته اما به دلیل تحریم ها نتوانسته کالا را تامین و ارسال کند یا این که بخشی از این کالاها نظیر ماشین آلات خطوط تولید در فرایند ساخت و ارسال هستند و بخشی از آن هم به اختلاف نظر گمرک، در ارزیابی کالاها بازمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در عین حال خاطرنشان کرد: پرونده آن دسته از واردکنندگان که1.5 میلیارد دلار ارز دریافت اما به تعهد خود عمل نکرده اند؛ به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. به گفته همتی، فقط چند صد میلیون دلار از ارز 4200 تومانی تخصیص یافته جنبه کیفری پیدا کرده که افراد مرتبط با این پرونده در زندان به سر می برند، بنابراین پولی گم نشده و بهتر بود دیوان محاسبات اطلاعات دقیق تر را از بانک مرکزی دریافت و پس از آن گزارش می داد.

  • گزارش دیوان محاسبات 100 درصد غلط است

دیروز هم رییس جمهوری با تاکید بر این که گزارش دیوان محاسبات درباره ارز 4200 تومانی، 100 درصد غلط بود، تاکید کرد: نظارت باید عام باشد و هر کس از بودجه استفاده می کند، باید دیوان محاسبات بر آنها هم نظارت کند و بیان آن ها به گونه ای نباشد که موجب ایجاد شبهه شود.

حسن روحانی، با بیان این که دو موضوع بودجه و سازمان اداری و استخدامی در اختیار رییس جمهوری و مربوط به همه دستگاه ها است، گفت: دیوان محاسبات می بایست برنحوه خرج کرد بودجه، نزد هر فرد یا دستگاهی که از بودجه دولت استفاده می کند، اعم از؛ همه قوا و نهادهای انقلابی و فرهنگی نظارت کند.

به گفته رئیس شورای عالی امنیت ملی، نظارت بر بودجه باید نظارت عام باشد و نه آنکه فقط بر یک دستگاه نظارت شود. اینجا خودی و غیرخودی نداریم. اینجا همه خودی هستند.

روحانی اضافه کرد: نکته دیگر این است که حرف تا از دهان بیرون نیاید، می توان آن را تعدیل کرد اما وقتی از زبان خارج شد، هر کسی از ضد انقلاب و نظایر آن درباره اش حرف می زند. وقتی یک دستگاه نظارتی گزارشی تهیه می کند، می تواند با مسئولان دولتی رایزنی و مشورت کند. مگر دستگاه های دولتی با آنها قهرند. او خطاب به دیوان محاسبات گفت: ما خودمان آن گزارش را به شما دادیم.

روحانی افزود: من بخش ارز را که شنیدم، 100 درصد غلط بود و براساس بی اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور بود. این بسیار بد است که یک مقام حرفی را بزند اما با قوانین کشور منطبق نباشد. خواهش می کنم همه عزیزان پاسخ لازم را بدهند. این پاسخ به خاطر دفاع از دولت نباشد بلکه به خاطر دفاع از حقیقت است تا همه دستگاه ها مراقبت کنند و بدانند بدون توجه به مقررات نمی توان مسئله ای را گفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 918

به "سرنوشت دلارهای گم شده روی میز سران قوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت دلارهای گم شده روی میز سران قوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید