ترامپ، چین را به قطع کامل روابط تهدید کرد

به گزارش ورزش من و تو، تهدید جدید دونالد ترامپ برای قطع ارتباط با چین، آن هم در شرایطی که فرایند صعودی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در امریکا به حالت هشدار درآمده و بیش از 36 میلیون نفر بیکار شده اند، ایالات متحده را با چالش جدیدی روبه رو نموده است.

ترامپ، چین را به قطع کامل روابط تهدید کرد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گلوبال نیوز، رئیس جمهوری امریکا که از چند ماه قبل نیز بارها چین را به دلیل سوءمدیریت در بحران کرونا مورد انتقاد قرار داده بود، روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه فاکس بیزینس از سناریوی جدیدی برای رقیب آسیایی اش پرده برداشت و در یک حمله مستقیم به دومین قدرت مالی دنیا، گفت: من هیچ علاقه ای به مذاکره با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین ندارم. رفتار چین در مواجهه با کرونا واقعاً ناامید کننده بود و تأثیر زیادی بر قرارداد تجاری ما گذاشت. او که پیش تر این قرارداد همکاری را بزرگترین دستاورد امریکا می دانست، با تغییر موضعی 360درجه ای گفت: آنها نباید کار را به اینجا می رساندند. قراردادی بین ما بسته شد و شرایط طوری پیش رفت که حالا حس خوبی به آن ندارم.اما موضع ترامپ وقتی جنجالی شد که او از تصمیم بزرگش گفت: راه های زیادی برای ما وجود دارد. در واقع خیلی کارها می توانیم انجام دهیم. حتی می توانیم هر رابطه ای با چین را قطع کنیم. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ ما 500 میلیارد دلار-اشاره به واردات سالانه از چین- سود می کنیم.ترامپ که به باور تحلیلگران برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات پرانتقادش در بحران کرونا، تهدید به چین را بسیار پررنگ نموده است، حتی پیشنهاد کرد ویزای دانشجویان چینی برای تحصیل در رشته های مرتبط با امنیت ملی هم لغو گردد. به نوشته فایننشال تایمز تعدادی از مقامات امریکایی نیز پیشنهاد اخراج کارخانه های چینی از چرخه مالی امریکا را داده اند. پیشنهادی که با واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین همراه شد. ژائو لیجیان گفت: روابط پایدار طرفین منافع زیرساختی هر دو کشور را تأمین می نماید. بدون شک دو طرف برای تقویت همکاری های ضد کرونا و احیای مالی پساکرونا مزایای زیادی برای یکدیگر خواهند داشت. اسکات کندی از مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک واشنگتن نیز با خطرناک خواندن تصمیم ترامپ گفت: در شرایطی که همکاری های بین المللی لازم است، قطع روابط، استراتژی مؤثری برای حل بحران نیست و در شرایط کنونی قطع روابط مالی با چین ضربه سنگینی به اقتصاد امریکا خواهد زد.

گرچه هنوز ابعاد و جزئیات تهدید جنجال برانگیز ترامپ تعیین نیست اما بسیاری از ناظران عملی شدن این تهدید را شروع جنگ سرد دو کشور می دانند. ترامپ در کمپین سال 2016 نیز از سیاست های تجاری با چین ابراز نارضایتی داشت اما به نظر می رسید بهانه ای برای زورآزمایی نداشت. لی یونگ رئیس کمیته کارشناسی روابط تجاری چین معتقد است: چین همچنان امیدوار است روابط مالی و تجاری با امریکا سیاسی نگردد چون برای هیچ یک از طرفین سود ندارد.اما مایکل فیلزبری، کارشناس مسائل چین و مشاور ترامپ نگرانی رئیس جمهوری را بحق می داند. براساس آمار و ارقامی که چاینا دیلی منتشر نموده است.

در این میان ناظران چینی معتقدند این کشور برای تحقق تعهد 200میلیارد دلاری خرید از امریکا هیچ اهمالی تا به امروز نداشته و در چند بخش به تعهداتش عمل نموده است. هی شی جین، سردبیر روزنامه گلوبال تایمز اما سیاست ترامپ را به نقد کشید و گفت: از رئیس جمهوری که خوردن مواد ضد عفونی کننده برای پیشگیری از کرونا تجویز می نماید، نباید اظهارنظر دیگری درباره آینده روابط با چین انتظار داشت.

هشدار زمستان سیاه امریکا

پنجشنبه گذشته، ترامپ توئیتی روی خط گذاشت و دکتر ریچارد برایت، محقق ارشد اخراجی امریکا به اتهام هشدار زودهنگام تبعات کرونا را فردی غرغرو و ناراضی خطاب کرد.این توئیت پس از حضور این محقق در کنگره امریکا منتشر شد. دکتر برایت که ماه گذشته با هشدارهای پی در پی به اتهام ایجاد التهاب در فضای کرونا از کار برکنار شد به نمایندگان کنگره گفت: ما باید براساس اصول علمی و دقیق عمل کنیم. اما این فرصت برای ما وجود ندارد. در شرایط همه گیری اگر نتوانیم درست عمل کنیم دوره شیوع کرونا طولانی و هولناک خواهد شد. وی اضافه کرد: هنوز ایمیلی را که رئیس یکی از کارخانه های فراوری ماسک درباره ظرفیت پایین فراوری ماسک و احتمال وقوع بحران در این زمینه برایم فرستاد را به خاطر دارم. من از آن زمان تمام تلاشم را کردم اما هیچ نتیجه ای نگرفتم.او هشدار داد: بدون برنامه ریزی، 2020 زمستان سیاهی در تاریخ مدرن ثبت خواهد نمود. باید واقع بین بود. امریکا هنوز یک برنامه دقیق ندارد و در شرایطی برای تهیه واکسن وارد عمل شده که فضایی برای نظرات علمی قایل نیست. ،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 987

به "ترامپ، چین را به قطع کامل روابط تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ، چین را به قطع کامل روابط تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید