خبرنگاران ترامپ چگونه آمریکا را به دام کرونا انداخت؟

به گزارش ورزش من و تو، تهران- خبرنگاران- جامعه پزشکی و اطلاعاتی آمریکا هفته ها پیش، از بیم فراگیر شدن کرونا دچار اضطراب و وحشت شده و درباره وقوع یک فاجعه بهداشتی به کاخ سفید هشدار داده بود اما دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور همه گزارش ها و یادداشت ها را پشت گوش انداخت و زمانی وارد عمل شد که ویروس به همه ایالت ها رسیده بود.

خبرنگاران ترامپ چگونه آمریکا را به دام کرونا انداخت؟

ترامپ کرونا را مثل آنفلوانزا می دید که بعد از مدتی تبش فروکش می کند و بدون آنکه به اقتصاد و اعتماد و جان مردم ضرر شدیدی بزند، براحتی از خانه آمریکایی ها بیرون می رود.

اما تصور او اشتباه و برآورد و عملکردش نیز خطا بود. این را هم در واقعیت امروز اوضاع آمریکا می توان دید و هم 6 خبرنگار و نویسنده نیویورک تایمز یکشنبه در گزارشی پشت پرده ناکامی دولت ترامپ در مقابله با کرونا را با سند و برهان آشکار کردند.

تحقیقات این روزنامه نشان می دهد که در مورد تأثیرات احتاقتصادی همه گیری کرونا به ترامپ هشدار داده شده بود اما اختلافات داخلی در دولت، فقدان برنامه ریزی و اعتقاد شخص رییس جمهوری به غریزه اش منجر به واکنشی دیرهنگام در مقابل کرونا شد.

یک هفته پس از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کرونا در آمریکا و 6 هفته قبل از آنکه ترامپ تصمیمی برای مقابله با این ویروس بگیرد، دکتر کارتر مچر مشاور پزشکی ارشد وزارت امور کهنه سربازان از مقام های بلندپایه بهداشتی آمریکا خواست تا از خواب غفلت بیدار شده و برای اتخاذ یک اقدام قاطع آماده شوند.

او 28 ژانویه (هشتم بهمن 98) در ایمیلی به گروهی از کارشناسان پزشکی در دولت و دانشگاه ها نوشت: اوضاع بد خواهد شد. باور کردن برآوردها درباره شیوع این بیماری سخت به نظر می رسد.

او تنها صدایی نبود که هشدار می داد. در ماه ژانویه زمانی که ترامپ بارها خطر کرونا را کم اهمیت جلوه می داد و بر مسائل دیگری تمرکز کرده بود گروهی از چهره های داخل دولت، از مشاوران ارشد کاخ سفید گرفته تا کارشناسان وزارتخانه ها و آژانس های اطلاعاتی تهدید پیش روی کشور را شناسایی کرده و زنگ خطر را به صدا درآورده بودند.

اما رییس جمهوری در فهم میزان خطر و لزوم اقدام در برابر آن کُند عمل کرد. او، در عوض، بر مهار پیام رسانی درباره این خطر، حفاظت از دستاوردهای اقتصادی و رد هشدارهای مقام های ارشد تمرکز کرده بود.

او در اواخر ماه ژانویه نخستین گام اصلی را برداشت و ورود مسافر از چین را محدود کرد. حتی در آن شرایط هم مقام های بهداشتی مجبور بودند با ملاحظات سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم کنند. این مساله فرایند تصمیم گیری برای درخواست پول بیشتر از کنگره، تهیه تجهیزات لازم، رفع کمبودها در انجام آزمایش ها و نهایتا اقدام برای نگه داشتن مردم در خانه ها را کُند کرد.

شیوع کرونا با اقدام مجلس کنندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ و برگزاری ترتیبات محاکمه وی در سنا همزمان شده بود. به همین دلیل، پاسخ ترامپ به کرونا با بدبینی و نفرت او نسبت به آنچه که دولت درون می پنداشت، توام شده بود. دولت درون یعنی همان کسانی که در دولت تخصص و تجربه طولانی آنها شاید می توانست او را برای برداشتن گام های سریع در مقابل کرونا و حتی حفظ جان شهفرایندان کمک کند.

اختلافات عمیق داخلی در دولت ترامپ بر سر نحوه برخورد با چین تصمیم گیری ها در مورد کرونا را پیچیده کرده بود. مساله کرونا ابتدا به حاشیه رانده شده بود تا در مذاکرات تجاری باعث تکدر خاطر چین نشود. اما هیجان کسب امتیاز در مقابل چین باعث شد تا دو قدرت بزرگ دنیا در مواجهه با نخستین تهدیدهای واقعی قرن بیست و یکم از هم دور شوند.

ده ها مصاحبه با مقام های فعلی و سابق دولت و بررسی ایمیل ها و سایر مستندات تصویر کامل تری از ریشه ها و میزان پاسخ دیرهنگام دولت به این ویروس مرگبار را نشان می دهد.

شورای امنیت ملی آمریکا که مسئول شناسایی و بررسی بیماری های همه گیر است، در اوایل ماه ژانویه گزارش هایی از نهادهای اطلاعاتی دریافت کرده بود که گسترش کرونا در این کشور را پیش بینی می کرد. شورای امنیت ملی در هفته های بعد گزینه هایی را در مورد شیوع این ویروس اعلام کرد، از جمله نگه داشتن شهفرایندان آمریکایی در خانه و جلوگیری از رفتن آنها به سر کار و تعطیل کردن شهرهای بزرگی مثل شیکاگو. اما ترامپ تا ماه مارس از انجام این اقدامات پرهیز کرد.

پیتر ناوارو مشاور تجاری ترامپ 29 ژانویه (نهم بهمن 98) در یادداشتی به رییس جمهوری جزئیات تکان دهنده ای از خطرات احتاقتصادی همه گیر شدن کرونا منتشر کرد. او نوشته بود که نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده و تریلیون ها دلار به اقتصاد زیان وارد می شود. اما ترامپ هفته ها بعد همچنان این خطرات را انکار می کرد.

آلکس ام آزار وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا سی ام ژانویه (دهم بهمن 98) در تماسی تلفنی با ترامپ مستقیما به او درباره احتمال همه گیر شدن کرونا هشدار داده بود. این دومین در مدت دو هفته بود که وزیر بهداشت چنین هشداری می داد. در آن هنگام ترامپ با هواپیمای ایر فورس وان راهی غرب میانه بود و گفته بود که وزیر بهداشت ترس و وحشت بی فایده ایجاد می کند.

آزار در ماه فوریه گفت که دولت یک سیستم نظارتی در پنج شهر آمریکا برای بررسی گسترش کرونا و پیش بینی کانون های بعدی شیوع ویروس ایجاد می کند. ایجاد این سیستم چند هفته به تعویق افتاد. شروع آهسته این طرح و مهمتر از همه ناتوانی در ایجاد ظرفیت آزمایش کرونا موجب شد که مقام های دولتی تقریبا هیچ بینشی درباره سرعت شیوع ویروس نداشته باشند.

در سومین هفته فوریه، کارشناسان ارشد بهداشتی در کاخ سفید به این نتیجه رسیدند که باید رویکرد جدیدی به ترامپ پیشنهاد بدهند تا بر اساس آن، درباره خطر شیوع کرونا به مردم هشدار داده شده و از آنها خواسته شود تا اقداماتی مانند فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه ها را مدنظر قرار دهند. اما کاخ سفید تعلل کرد و چند هفته دیگر نیز به همین منوال گذشت تا اینکه رییس جمهوری دیدگاه های آنها را با اکراه پذیرفت. و آن زمانی بود که ویروس در سطح وسیعی منتشر شده بود.

بعضی از مشاوران نزدیک ترامپ می گویند سرانجام هنگامی که وی در اواسط ماه مارس با فاصله گذاری اجتماعی در سراسر کشور موافقت کرد و بخش زیادی از اقتصاد عملاً متوقف شد، رییس جمهوری وحشت زده و مضطرب به نظر می رسید. یکی از این مشاوران می گوید که رییس جمهوری شکست خورده و گیج و منگ به نظر می رسید. او شانس انتخاب دوباره خود را در انتخابات ریاست جمهوری به اقتصاد گره زده بود؛ اقتصادی که یکباره غل و زنجیر شد.

به گفته این مشاور، ترامپ وقتی نشست های خبری روزانه در کاخ سفید را از سر گرفت، خودستایی و تکبرش را هم از نو شروع کرد. او در نشست های خبری اغلب سعی کرده است که تاریخ چند ماه قبل تر را بازنویسی کند و در این مورد خاص هم گفت که از مدت ها پیش از آنکه این مساله یک همه گیری معرفی شود، من همه گیر شدن آن را احساس می کردم.

حتی متحدان و مقام های دولت ترامپ تلاش کردند تا مسائل را طور دیگری جلوه دهند. نیویورک تایمز در توصیف این بهانه ها و ادعاها نوشت: این متحدان و مقام ها انتقادها از دولت را غیرمنصفانه دانستند. آنها می گویند که دولت چین دولت های دیگر را گمراه کرد. این افراد حتی مدعی شده اند که رییس جمهوری اطلاعات کامل و درستی دریافت نکرد و اطرافیانش از فوری بودن تهدید کرونا سخنی نگفتند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 910

به "خبرنگاران ترامپ چگونه آمریکا را به دام کرونا انداخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترامپ چگونه آمریکا را به دام کرونا انداخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید