چند نکته مهم درباره ورزش کردن

به گزارش ورزش من و تو، به گفته پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه برترین ورزش، ورزشی است که ملایم و پیوسته باشد.

چند نکته مهم درباره ورزش کردن

به گزارش خبرنگاران از کرمانشاه،دکتر هوشنگ بهمنی پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه بااشاره به تاثیرات ورزش بر سلامت بدن، اظهار کرد: ورزش کردن باعث گردش خون، عرق کردن و دفع سموم از بدن، تنظیم سیستم قلبی، عروقی و لنفاوی، برطرف استرس و تنظیم متابولیسم بدن می گردد.

او اضافه کرد: آنالیز ها و پژوهش های انجام شده نشان می دهد اهمیت ورزش برابر با اهمیت تغذیه در افراد است.

این پزشک ورزشی ادامه داد: ورزش ضربان قلب افراد و اندازه گردش خون را بالا می برد که این کار باعث افزایش حرارت بدن شده و زمینه سوخت و ساز را فراهم می نماید و در نهایت بدن برای تامین انرژی از دست رفته خود به کالری احتیاج پیدا می نماید که آن را از چربی های شکم و قند ذخیره شده در خون می گیرد.

او با بیان اینکه ورزش نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی و روانی نیز به افراد یاری می نماید، عنوان نمود: طی دوسال اخیر که شاهد شیوع بیماری کرونا هستیم، افسردگی و اندازه استرس در افراد زیاد شده و تنش ها افزایش یافته، بنابراین ورزش می تواند از این نظر هم به سلامت روحی و روانی افراد یاری کند و شادی و نشاط را در آن ها بوجود آورد.

بهمنی در مورد برترین حالت ورزش کردن هم گفت: زمانی می توانیم بگوییم فردی در حال ورزش کردن است که ضربان قلبش بالا برود، گونه هایش سرخ و تنفس هایش تند گردد، نحوه نفس کشیدن فرد باید بگونه ای باشد که بتواند با مخاطب خود حرف بزند، اما توان آواز خواندن نداشته باشد و بریده بریده هم صحبت نکند، دراین صورت می توان گفت که فرد ورزش می نماید.

او با تاکید براینکه برترین ورزش، ورزش آهسته وپیوسته است، به خطری که ورزشکاران حرفه ای با ورزش سنگین را تهدید می نماید اشاره نمود و بیان داشت: ورزشکاران حرفه ای برای رسیدن به قهرمانی معمولا ورزش های سنگین انجام می دهد و زمانی که دوران حرفه ای شدن آن ها به انتها می رسد، گا ها ورزش را رها می نمایند که این مسئله بسیار برای آن ها خطرساز است و مسائل و بیماری های زیادی را برایشان به همراه خواهد داشت.

این پزشک ورزشی با بیان اینکه ورزشکاران حرفه ای بهتر است پس از انتها دوران حرفه ای خود یک ورزش ملایم را هر روز انجام دهند، عنوان نمود: برای مثال می توانند روزانه هشت تا 12 هزار قدم پیاده روی داشته باشند، پیاده روی که علائم ورزش کردن را در آن ها ظاهر کند.

او در ادامه با بیان اینکه ورزش نکردن باعث بروز انواع بیماری ها در افراد می گردد، عنوان نمود: سندروم متابولیک، نوعی سندروم است که پایه آن از بی تحرکی است. از این لحاظ به آن سندروم گفته می گردد که چند نوع بیماری مانند فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، کبد چرب و ... را باهم در خود دارد.

بهمنی ادامه داد: دراین سندروم، معمولا فرد بالاتنه و پایین تنه ای لاغر، اما شکمی گرد دارد که عامل اصلی آن نداشتن تحرک و ورزش نکردن و نیز تغذیه نامناسب است.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که چرا طی دهه های اخیر موضوع ورزش تا به این حد اهمیت پیدا نموده، عنوان نمود: در گذشته باتوجه به اینکه زندگی مردم به مانند امروز مکانیزه بود، برای همین تمام فعالیت هایی که در طول روز انجام می دادند به نوعی ورزش محسوب می شد، اما با ورود تکنولوژی به زندگی انسان ها اندازه تحرک مردم کم شده، بنابراین توجه به مقوله ورزش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

ق

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1895

به "چند نکته مهم درباره ورزش کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته مهم درباره ورزش کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید