ویلاهایی که سر از خاک های مرغوب کشاورزی بر می آورد!

به گزارش ورزش من و تو، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از تخریب 321 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان ساوجبلاغ اطلاع داد و گفت: علی رغم کوشش زیاد برخی سودجویان برای ایجاد اخلال در تخریب بناهای غیرمجاز، این مأموریت با موفقیت انجام شد.

ویلاهایی که سر از خاک های مرغوب کشاورزی بر می آورد!

به گزارش خبرنگاران، رفیع یگانه گفت: زمین و خاک به عنوان اساسی ترین عنصر حیات بشری و صندلی تکوین و رشد گیاهان، موهبتی الهی است که به رسم امانت به انسان سپرده شده است تا با حفاظت و بهره برداری بهینه از آن دوام نسل خویش را تضمین نماید.

یگانه اضافه نمود: تردیدی نیست که دستیابی به مهمترین مأموریت وزارت جهاد کشاورزی یعنی امنیت غذایی، مستلزم تداوم بهره برداری از اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال های اخیر اظهار داشت: تغییرکاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی پدیده شومی است که متأسفانه در سال های اخیر با آهنگی تند موجب خارج شدن بخش قابل توجهی از بهترین اراضی زراعی و باغی ازچرخه فراوری کشاورزی شده است.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه تعداد معدودی افراد سودجو و فرصت طلب بدون توجه به عواقب تلخ و ناگوار این عمل برکشاورزی کشور، اراضی مرغوب کشاورزی را به ساختمان و تأسیساتی که عمدتاً غیر فراوریی بوده و صرفاً تفریحی است تبدیل کرده و این امر علاوه بر کاهش سطح فراوری محصولات کشاورزی، بسیاری از فرصت های شغلی موجود دراین بخش را نیز مورد تهدید قرار داده است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در سال های اخیر موضوع حفظ کاربری اراضی و باغات و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری بی ضابطه آن در کانون توجه سیاست گذاران و مسئولین امر قرار گرفته و ماحصل این توجه ویژه و درک صحیح از مخاطرات آن، تصویب قانون حفظ کاربری اراضی و باغات در مجلس شورای اسلامی است.

وی مطرح نمود : در راستای اجرایی شدن این قانون، مدیریت امور اراضی استان البرز علی رغم محدویت منابع مالی و امکانات از همه ظرفیت ها وپتانسیل موجود با کوششی جهادی جهت پیشگیری و مقابله با تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات استفاده کرده است.

یگانه اظهار کرد: مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها با به کارگیری نیروها و امکانات موجود، ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از محدوده قانونی شهر و بافت مصوب روستاها را مورد رصد خود قرار داده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های واصله به سامانه 131 نیز آگاه شدیم که عده ای سودجو در منطقه سرخاب و سعیدآباد در قالب پیمانکار اقدام به خرید و فروش و تفکیک اراضی کشاورزی و سپس ساخت و ساز غیر مجاز می کنند که این امر موجب نارضایتی مردم منطقه شده و خواهان مقابله جدی با این امر شده اند.

یگانه اظهار کرد : پس از آنالیز های متعدد و گشت زنی های مداوم و شناسائی تغییر کاربری های اجرا شده در اردیبهشت ماه امسال، پس از هماهنگی های لازم و تصمیمات گرفته شده توسط ستاد پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان ساوجبلاغ و با دستور دادستان محترم شهرستان و حضور معاون دادستان، مدیر امور اراضی استان، مشاور انتظامی، نیروی انتظامی (یگان امداد، پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی) و کنندگان ادارات خدمات رسان، علی رغم ایجاد موانع و اخلال توسط سودجویان، امر قلع و قمع گسترده ساخت و سازهای غیر مجاز در خیابان اصلی سعید آباد معروف به خیابان امام حسین (ع) صورت گرفت و 171 مورد بناهای تجاری، مسکونی و دیوار کشی و . . . تخریب شد که بازتاب موثری در جهت پیشگیری از تغییر کاربری داشته است.

وی افزود: با پایش نیروهای گشت در منطقه، مشاهده شد تعدادی از بناهای غیر مجاز که در منطقه سعید آباد تخریب شده بود مجدداً بازسازی و علاوه بر آن به تعداد بناهای ساخته شده نیز افزوده شده است؛ لذا به همین منظور و با هماهنگی های به عمل آمده در شهرستان در تاریخ 18 شهریور قلع و قمع بسیار گسترده از ابتدای خیابان اصلی سعید آباد تا انتهای خیابان و نیز بخشی از منطقه سرخاب صورت گرفت که 321 مورد (80 مورد بنای تجاری-37 مورد بنای مسکونی و سرایداری و انباری-4مورد شهرک سازی شامل76 مورد بنا و مستحدثات-4مورد جاده سازی-20مورد محوطه سازی و 104 مورد دیوار کشی) تخریب شد.

وی اضافه نمود: گفتنی است علی رغم حضور بیش از 500 نفر از اهالی بومی و غیر بومی به خصوص حضور سود جویان منطقه که کوشش های زیادی را در ایجاد اخلال در روند مأموریت ایجاد کردند؛ لکن با حضور به موقع مأمورین انتظامی مأموریت با موفقیت انجام گرفت.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی البرز اعلام کرد: سامانه 131 پل ارتباطی مردم وجهاد کشاورزی است که درتمام شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی و پیگیری آن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 50

به "ویلاهایی که سر از خاک های مرغوب کشاورزی بر می آورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلاهایی که سر از خاک های مرغوب کشاورزی بر می آورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید