محله هروی کجاست؟ هرآنچه باید درباره این محله شرقی تهران بدانید

به گزارش ورزش من و تو، محله هروی در قدیم جزو باغ ها و زمین های کشاورزی زمان قاجار بوده است. عمارتی به نام صدراعظم مظفرالدین شاه یعنی عین الدوله در این محله واقع شده است و جزو مکان های تاریخی مهم آن محسوب می گردد. امروز در این محل خبری از آن باغ های قدیمی نیست، اما پارک های زیبای آن به همراه خیابان های عریض همچنان محله را جزو محله های مناسب برای زندگی تبدیل می نمایند. هروی دارای امکانات مناسب رفاهی، خدماتی، آموزشی و تفریحی است و مراکز خرید متعددی دارد. این محله سه خیابان اصلی به نام های خیابان استاد حسن بنا، خیابان ساقدوس و بلوار پناهی نیا دارد و جزو محله های مناسب سکونت در شمال شرق تهران است. دسترسی به این محله به وسیله ایستگاه مترو هروی و شهید زین الدین میسر است.

محله هروی کجاست؟ هرآنچه باید درباره این محله شرقی تهران بدانید

محله هروی کجاست؟

در شمال شرق تهران، جایی نزدیک به پاسداران، محله ای قرار گرفته است که زمانی محل رفت وآمد پادشاهان قاجار بوده و اکنون مرکز اداری و تجاری در بخش شرقی تهران محسوب می گردد. این محله که به نام هروی شناخته می گردد، از غرب به محله پاسداران و ضرابخانه، از جنوب به محله مجیدیه و کاظم آباد، از شرق به محله شیان و شمیران نو و از شمال به محله آراج دسترسی دارد. جالب است بدانید که این محله محصور در 4 بزرگراه اصلی شرق تهران است:

  • بزرگراه صدر در شمال
  • بزرگراه شهید صیاد شیرازی در غرب
  • بزرگراه امام علی (ع) در شرق
  • بزرگراه شهید زین الدین همت در جنوب

به همین علت، این محله دسترسی سریع و آسانی به سمت غرب تهران به وسیله بزرگراه شهید زین الدین و سپسن همت، به سمت شرق و جاده دماوند به وسیله بزرگراه صدر و سپس شهید بابایی و به سمت شمال و جنوب به وسیله بزرگراه امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی دارد.

در پی املاک در محله هروی هستید؟ اینجا کلیک کنید

نقشه محله هروی

در تصویر زیر، نقشه محله هروی مشخص شده است. همان طور که می بینید، این مرزبندی شامل خیابان های اصلی و میدان هروی می گردد. در تقسیم بندی نقشه های مرسوم تهران، هنوز مرز محله ای به نام هروی دیده نمی گردد و مرز زیر هم، محله حسین آباد شامل هروی را نشان می دهد.

تاریخچه محله

محله هروی سرگذشتی شنیدنی دارد. این محله در زمان پادشاهان قاجار جزو روستاهای آباد سمت شمال شرق تهران بوده است. روستایی که در گذشته به مبارک آباد معروف بوده و در دوره پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار، به صدراعظم او یعنی عین الدوله تعلق داشت. عین الدوله در این روستا عمارتی زیبا ساخت و نام آن را عین الدوله گذاشت.

پس از چندین سال به تدریج این روستای آباد، تازگی و طراوت خود را از دست داد. به همین علت کم کم رضاخان آغاز به خرید اقساطی زمین های این روستا از عین الدوله کرد. پس از فوت او نیز این زمین ها به خاندان هروی تعلق گرفت. به همین علت این محله به هروی معروفیت پیدا کرد و نام میدان هروی گویای تاریخ شنیدنی آن است.

جالب است بدانید که در گذشته این محله، مکانی مناسب برای کاشت صیفی جات بوده و کشاورزی در آن رونق بسیاری داشته است. انار و انجیر این منطقه زبانزد بوده و نیازهای شهر را رفع می نموده است. با از دست دادن طراوت محل، ساختمان سازی در هروی رونق گرفت و در اواسط دهه 1340 شمسی این روستا به شهر تهران، ضمیمه شد.

از جمله یادگاران قدیمی این محله، عمارت عین الدوله است. این عمارت بزرگ با خبرنگارانهای زردرنگ و درهای چوبی اش، چشم هر بیننده ای را به خود جذب می نماید. زمانی جوزف استالین، فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل برای شرکت در کنفرانس تهران، در این عمارت قدم گذاشته و برای غلبه بر نیروهای متحدین و آلمان نازی، در ایوان آن به صحبت نشسته اند. اکنون این عمارت متعلق به شهرداری تهران است و در سال 1387 نگارخانه ای به نام برگ با هدف جذب آثار هنری در آن راه اندازی شده که جزو معتبرترین نگارخانه های ایران است.

عمارت عین الدوله 11،900 متر مساحت دارد و زیر بنای آن حدود 800 متر مربع است. این عمارت دارای استخر بزرگ، باغ زیبا و پردرخت، و سکو هایی زیبا در استخر است که با پل های فلزی کوچک به یکدیگر وصل شده اند. در این عمارت 4 در اصلی وجود دارد که دو در آن شمالی و دو در دیگر جنوبی است. بعلاوه دو در فرعی شرقی و غربی در دو سمت این عمارت قرار گرفته اند. عمارت عین الدوله دارای نقاشی های خبرنگارانی زیبا، گچ بری های خیره نماینده، آینه کاری چشم نواز و معماری بی بدیل است. این عمارت با ستون های بلند و سقف شیروانی اش مانند نگینی زرد در محله هروی می درخشد.

امکانات محلی

محله هروی به علت دسترسی به 4 اتوبان اصلی شرق تهران، برترین مکان برای سکونت است و از طرفی ساختمان های اداری و تجاری زیادی در آن به چشم می خورد. به همین علت قیمت آپارتمان در هروی تحت تاثیر موقعیت مکانی آن قرار گرفته است. در این محله، امکانات متنوع رفاهی، تفریحی، خدماتی، درمانی و آموزشی برای رفاه حال ساکنان فراهم شده است. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • مرکز خرید الماس هروی، مرکز خرید مایسا
  • پردیس سینمایی هروی
  • درمانگاه حکیمیان، کلینیک شنوایی، کلینیک پوست و لیزر رعد، آزمایشگاه سامان، کلینیک ارتوپدی سپید
  • داروخانه دکتر فرزان، داروخانه شبانه روزی، داروخانه دکتر برزه
  • پارک هروی، پارک سالمندان، پارک شادی، پارک ارکیده، پارک صدف، پارک شهید افتخاریان، زمین فوتبال مبارک آباد
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد (دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی)
  • مسجد امام حسن عسگری (ع)
  • کتابخانه سرویس فرزانه، کتابخانه مشخص، کتابخانه عمومی علامه دهخدا

گالری عکس محله هروی

در آلبوم زیر تصاویری از محله هروی، بافت مسکونی و تجاری و بعضی از امکانات سکونتی آن را می بینید.

قبلی 1 از 20 بعدی

قیمت آپارتمان در هروی

در محله هروی به خاطر امکانات و دسترسی های مناسب، خرید و فروش ملک تجاری و مسکونی رونق خوبی دارد. دسترسی این محله به مترو نیز باعث شده تا افراد زیادی این محله را برای سکونت انتخاب نمایند. با نگاهی به آگهی های فروش آپارتمان این محله در خبرنگاران متوجه می شویم میانگین قیمت هر متر خانه در آن نسبتا بالا است. به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در هروی (آبان 1400) بین متری 40 تا 60 میلیون تومان است. البته بسته به سال ساخت و امکانات، شاید املاکی با قیمت پایین تر و بالاتر هم در این محله پیدا کنید.

آگهی های آپارتمان هروی را اینجا ببینید

حمل ونقل عمومی در محله هروی

محله هروی جزو یکی از خوش دسترس ترین محله های شهر تهران محسوب می گردد. علت اصلی این مورد، قرارگیری ایستگاه مترو هروی است. ایستگاهی که مربوط به خط 3 مترو تهران بوده و در حاشیه اتوبان صیاد شیرازی قرار گرفته است. در پاسخ به سوال میدان هروی کجای تهران است باید گفت این میدان فاصله کمی با مترو هروی دارد و با پای پیاده حدود 20 دقیقه زمان ضروری است تا از مترو به میدان هروی برسید. بعلاوه مترو شهید زین الدین نیز جزو مترو های نزدیک به این محله محسوب می گردد که دسترسی ساکنان به بخش جنوبی محله را ممکن می نماید. از طرفی اتوبوس های میدان رسالت به میدان قدس و میدان هروی به خیابان معلم، دسترسی به این محله را با استفاده از اتوبوس های شرکت واحد آسان نموده اند.

خیابان های مهم هروی

بلوار پناهی نیا از جمله مهمترین خیابان های محله هروی است. این بلوار جنوبی ترین بخش محله هروی را به میدان هروی متصل می نماید و به بوستان هروی ختم می گردد. در این بلوار دو طرفه، مراکز خرید زیادی به چشم می خورد.

خیابان ساقدوش نیز جزو خیابان های مهم این محله است که به موازات بلوار پناهی نیا قرار گرفته است و در سمت غربی آن است. این خیابان رستوران های زیادی داشته و تالار معروف ساقدوش در آن قرار گرفته است. بعلاوه در خیابان گلستان پنجم محله نیز شیرینی فروشی معروفی با نام سولدوش (ساقدوش سابق) قرار گرفته است. خیابان استاد حسن بنا نیز جزو معروف ترین خیابان های این محله است که چند تالار پذیرایی به همراه مراکز خرید در آن واقع شده است.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2057

به "محله هروی کجاست؟ هرآنچه باید درباره این محله شرقی تهران بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله هروی کجاست؟ هرآنچه باید درباره این محله شرقی تهران بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید