ایران جزو 10 کشوری است که با سخت ترین شرایط ویزای گردشگری می دهند

به گزارش ورزش من و تو، یک فعال صنعت گردشگری در پنجمین میزگرد خبرنگاران، سخت گیری در صدور ویزای گردشگری را مانعی در رونق صنعت توریسم دانست.

ایران جزو 10 کشوری است که با سخت ترین شرایط ویزای گردشگری می دهند

پنجمین میزگرد آنالیز فرصت ها و چالش های صنعت جهانگردی با نگاهی به راهکارهای رونق بخشی به جهانگردی ساحلی و دریایی 21 آذرماه 1397 در دفتر سایت خبرنگاران برگزار گردید.

در این میزگرد، امیر بیکیان مدیر مارکتینگ سفرمی با بیان این که فرهنگ سفر کردن در ایران و سایر کشورها بسیار فرق دارد، گفت: خرید سوغاتی نمونه ای از این تفاوت هاست که برای جهانگرد ایرانی به نوعی الزام محسوب می گردد ولی گردشگر های کشورهای دیگر چنین نگاهی ندارند.

وی اضافه نمود: ما به هر کشوری برای مجذوب کنندهیت های خاص آن سفر می کنیم و می بینیم که داستان هایی در خصوص منطقه ها خاص آن کشور وجود دارد. وجود داستان در هر سفری باعث می گردد جهانگرد بیشتری به آنجا سفر کند. این داستان در واقع اشتیاق را در جهانگرد ایجاد می نماید؛ در ایران این موضوع دیده نمی گردد یعنی ما داستانی برای ایجاد اشتیاق در جهانگرد برای سفر به منطقه ها مختلف کشور نداریم. البته داستان های زیادی داریم ولی این داستان ها را هدفمند ننموده ایم به این علت که کسی روی این بخش سرمایه گذاری ننموده است.

پتاسنیل های جهانگردی جزیره کیش ناشناخته مانده است

مدیر مارکتینگ سفرمی در ادامه اضافه نمود: هر کس به کیش و ترکیه سفر نموده باشد ترکیه را به علت تفریحات بیشتر، در درجه بالاتری نسبت به کیش قرار می دهد؛ کیش پتانسیل زیادی دارد برای نمونه این جزیره یکی از قشنگ ترین سواحل جهان را دارد. متاسفانه تا به حال این جزیره مرجانی و زیبایی های طبیعت و به فرصت های آن توجه نشده و به طور کامل برای مخاطب معرفی نشده است.

وی با بیان این که برای یاری به اتفاقات مثبت باید بعضی سرمایه گذاری ها انجام گردد، گفت؛ در بخش اصلاح فرهنگ سازی و در بخش محدودیت هایی که وجود دارد به برنامه ریزی احتیاج داریم.

بیکیان با اشاره به محدودیت ها و عملکرد غیرحرفه ای بعضی آژانس ها در بیان نکردن محدودیت های عرفی و شرعی ایران برای گردشگرهای خارجی، گفت: گاهی اوقات شرکت های جهانگردی ایران برای جهانگردان خارجی اطلاع رسانی خوبی در خصوص شرایط و قوانین کشور نمی نمایند و گاهی هم به بعضی قول های خود عمل نمی نمایند که با این کار ممکن است مسافران در ابتدای ورودشان با مشکلاتی روبرو شوند و ذهنیت بدی نسبت به کشور ما پیدا نمایند.

مدیرمارکتینگ سفرمی غفلت از ظرفیت ها را یکی از موضوعات مهم که باعث عدم رونق جهانگردی دریایی و ساحلی در ایران است برشمرد و گفت: در موضوع جهانگردی دریایی، در کیش ترانسفر از طریق هواپیما اتفاق می افتد در حالی که می توان مسیرهایی تعریف کرد که بخشی از آن را سفر دریایی داشت و مثلا در یک قایق داستانی را روایت کرد و سفر مجذوب کننده تری را برای مسافر رقم زد.

داستانی برای ایجاد مجذوب کنندهیت در منطقه ها جهانگردی نداریم

وی توضیح داد: ما در ایران اگر این داستان مجذوب کننده را برای هر منطقه و شهری داشته باشیم به مجذوب کنندهیت سفرها یاری می کنیم. این داستان ها می توانند ساخته شوند و لزوما نباید از قبل وجود داشته باشند. این کار به عهده فعالان جهانگردی و رسانه ها است و پتانسیل بسیاری برای این اتفاقات وجود دارد. البته در مقابل باید سنگ اندازی نیز نگردد. ما خیلی از گردشگر ها را داریم که فقط برای تماشا منطقه های همانند بیایان ها به ایران می آیند، ما هیچ داستانی برای منطقه های که از نظر جهانگردان مجذوب کننده هستند نداریم.

بیکیان اضافه نمود: کشورهایی مثل ترکیه برای کوچک ترین منطقه ها جهانگردی خود دست به فراوری محتوا زده اند و حتی فیلم و سریال ساخته اند و این از نقاط قوت آنها به شمار می رود چون بسیاری از افرادی که به این کشور سفر می نمایند به این علت است که بتوانند دیده ها و شنیده های خود را از نزدیک تجربه نمایند.

وی بعلاوه به بحث ویزا اشاره نمود و گفت: در کشورهای دیگر که جهانگردی پررونقی دارند معمولا ساز و کار دریافت ویزا سریع و راحت گرفته شده است ولی ایران سخت گیری های خاص خود را دارد و جزو 10 کشوری هستیم که خیلی سخت ویزا می دهیم و این موضوع مانعی برای رونق صنعت توریسم کشور ما به شمار می رود.

این فعال صنعت جهانگردی با بیان این که در جهانگردی ایران همه در یک نقطه جمع شده ایم و خلاقیتی صورت نمی گیرد، گفت: مثلا همه فعالان جهانگردی روی پرواز هوایی تمرکز نموده اند و خیلی کم سایتی را می بینیم که خدمات جهانگردی دریایی بدهد. همه رقابت ها در فضای هواپیمایی صورت می گیرد در حالی که ظرفیت های دیگری هم وجود دارد که به علت قدرت ریسک پذیری کم، هیچ کس به این فضاهای تازه وارد نمی گردد.

وی با اشاره به محتواهای فراوری شده در حوزه جهانگردی نیز گفت: با وجود فضای آنلاین مردم سراغ محتوایی می روند که به آن علاقه دارند؛ اگر محتوای در یک فضای مجازی خوانده گردد یعنی علاقه به این موضوع وجود دارد و اگر مورد استقبال قرار نگیرد می توانیم تخمین بزنیم که یک سفر چقدر می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

بیکیان درباره جهانگردی در سواحل شمالی کشور گفت: بافت ساحلی شمال از طریق جهانگردان ایرانی در حال تخریب قرار گرفته است و این موضوع باعث تاسف است، اتفاقات خوبی از نظر فرهنگی اجتماعی نیز در آن منطقه با حضور جهانگردان رقم نخورده است.

وی گفت: فرهنگی در همه کشورها وجود دارد که متاسفانه در ایران وجود ندارد. این فرهنگ درباره پراکنده نکردن زباله است که در مهدهای کودک به بچه ها آموزش می دهند و در ایران این گونه نیست. در ساحل شمال کشور ما می ترسیم که پای خود را روی شن های ساحل بگذاریم مبادا که شیشه ای پای ما را خراش بدهد.

اردوگاه های ساحلی دولتی ؛ انحصار آسیب زا در صنعت جهانگردی

بیکیان در پاسخ به این پرسش که بعضی ارگان ها و سازمان های دولتی تفریگاه های ساحلی دارند و این موضوع برای صنعت جهانگردی آسیب محسوب می گردد یا فرصت، گفت: این نوعی انحصار محسوب می گردد و انحصار همواره برای عده ای مفید بوده و برای عده دیگری زیان ایجاد می نماید. در فضای جهانگردی نیز این موضوع باعث ایجاد مشکل می گردد؛ مواردی همانند سطح امکانات و قیمت و تمیزی از سایر منطقه ها تفکیک می گردد و ناخودآگاه باعث تفاوت در منطقه می گردد. در ضمن در بعضی از زمان ها نمی توان به نقاط مختلفی از ایران سفر کرد چون در اختیار بخش خاصی قرار گرفته است و این موضوع به صنعت جهانگردی آسیب جدی وارد می نماید.

وی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص محتوایی که فراوری می گردد سمت و سویی به رونق جهانگردی دریایی می دهد، گفت: چون از سمت مخاطب انگیزه ای وجود ندارد، محتوا نیز فراوری نمی گردد. ایجاد این انگیزه بسیار سخت است؛ همه هتل ها، ایرلاین ها و افرادی که در حوزه جهانگردی فعالند تمایل به مشارکت در فراوری محتوا دارند اما چون در برگشت سرمایه خوشبین نیستند اتفاق مثبتی در این حوزه صورت نمی گیرد.

بیکیان اضافه نمود: به اعتقاد من فراوری محتوا در صنعت جهانگردی به سمت تکست می رود برخلاف نظری که وجود دارد و می گویند که محتوا به سمت ویدیو پیش می رود. دسترسی متن از ویدیو بهتر است، شاید قابلیت تماشا ویدیو در همه جا برای افراد میسر نباشد اما در خصوص متن اینطور نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2141

به "ایران جزو 10 کشوری است که با سخت ترین شرایط ویزای گردشگری می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران جزو 10 کشوری است که با سخت ترین شرایط ویزای گردشگری می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید