مالیات برای معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو ، کدام معاملات مالیات ندارد؟

به گزارش ورزش من و تو، در صورت تصویب نهایی طرح مالیات بر درآمد سرمایه در مجلس، از همه معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو مالیات گرفته می گردد. این تازه ترین تصمیم مشترک دولت و مجلس است.

مالیات برای معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو ، کدام معاملات مالیات ندارد؟

به گزارش خبرنگاران، در صورت تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، از همه معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو مالیات گرفته می گردد. این تازه ترین تصمیم مشترک دولت و مجلس است. به تازگی کمیسیون مالی مجلس گزارش خود از طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در بیش از 8هزار کلمه برای ارائه به صحن علنی مجلس آماده نموده است.

به گفته یک مقام سازمان امور مالیاتی، این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس واقع شده است.

طراحان انتظار دارند، با تصویب این طرح دیگر دلالی و عایدی حاصل از واسطه گری در اقتصاد، ارزان نباشد.

مهدی موحد، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی می گوید: با تصویب نهایی این طرح در مجلس، دلالان و سوداگران کمتر انگیزه خرید و فروش کالاهای سرمایه ای و دارایی سرمایه ای مانند مسکن، خودرو، ارز، سکه و دلار را خواهند داشت.

او با این ادعا که کاهش تقاضا برای رد و بدل کردن کالاهای یادشده موجب کاهش قیمت آنها در بلندمدت می گردد، اظهار داشت: کاهش قیمت، اثرات خاص خود را بر اوضاع نقدینگی خواهد گذاشت و نقدینگی را نه تنها به سمت فراوری راهنمایی خواهد نمود بلکه حجم نقدینگی مورد احتیاج در جامعه را برای جذب در فعالیت های سوداگرانه کاهش می دهد و در بلندمدت اثرات ضدتورمی هم خواهد داشت. از سوی دیگر برای دولت به واسطه این فعالیت ها عایدی حاصل می گردد.

این مقام مالیاتی با اشاره به اینکه بیشتر املاک و دارایی ها را قشر پرعایدی مورد نقل و انتقال قرار می دهند، تأکید کرد: در این شرایط هر فرد حقیقی موظف می گردد حتی اگر یک سکه هم می خواهد بفروشد، آن را به فردی بفروشد که قرار است در ازای آن صورتحساب الکترونیک صادر کند.

او می افزاید: اگر صورتحساب الکترونیک در اختیار فرد قرار نگیرد، یعنی به واسطه فروش دارایی پولی به حساب فرد واریز خواهد شد که مابه ازای صورتحساب الکترونیک ندارد و چون سازمان امور مالیاتی نمی تواند منبع پول را شناسایی کند، مبنای عایدی اتفاقی می گردد و از مجموع وجوه واریزی به حساب فرد طلب مالیات می نماید و این عدد، مالیات بالاتری خواهد داشت.

به گفته موحدی این قانون شامل املاک تجاری و مسکونی، همه وسایل نقلیه که امکان شماره گذاری دارند، ارز و انواع فلزات گران قیمت می گردد.

جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گزارش خبرنگاران، براساس نامه ای که 11مرداد سال جاری به امضای رئیس کمیسیون مالی مجلس رسیده، گزارش شور دوم این کمیسیون درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه آماده آنالیز در صحن علنی مجلس است.

بر این اساس، از این پس استفاده از دستگاه های کارتخوان بانکی، درگاه های پرداخت الکترونیک و سایر ابزارهای پرداخت مختص انجام فعالیت های مالی صرفا با اتصال به حساب های بانکی تجاری و ثبت آنها به عنوان سرانجامه فروشگاهی یا اتصال آنها به سامانه مؤدیان مالیاتی مجاز خواهد بود. بعلاوه تمام دفاتر اسناد رسمی، نیروی انتظامی، سازندگان و فروشندگان صنوف طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات و جواهر، اشخاص تجاری مجاز به خرید و فروش انواع ارز و سکه های طلا شامل بانک ها و صرافی ها مکلف می شوند در هنگام ارائه خدمات، یک صورتحساب الکترونیک صادر نمایند که از این صورتحساب ها به عنوان مبنای شناسایی مالیات استفاده خواهد شد.

افزون بر این 2 وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و راه وشهرسازی وظیفه دارند با همکاری سازمان امور مالیاتی ظرف 6ماه پس از اجرای قانون تازه، فهرستی از دارایی های دارای شماره یا شناسه منحصر به فرد از قبیل وسایل نقلیه هوایی، وسایل نقلیه دریایی و وسایل نقلیه که مشمول مقررات شماره گذاری نمی شوند، تهیه نمایند و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

خرید و فروش املاک، زیر ذره بین

طرح تازه مجلس تأکید دارد همه اشخاص تجاری و غیرتجاری مکلف هستند صورتحساب الکترونیک تنظیم هرگونه معامله را به وسیله اسناد عادی درخصوص انتقال عین یا حق واگذاری محل و سایر حقوق اموال غیرمنقول شامل املاک و مستغلات با درج اطلاعات دقیق محدوده جغرافیایی به وسیله مراجعه به مشاوران املاک یا شرکت های معتمد صادر نمایند و تحویل سازمان مالیاتی دهند.

به این ترتیب گرفتن کد رهگیری درخصوص همه معاملات مرتبط با املاک و مستغلات در حکم صدور صورتحساب الکترونیک است. وزارت راه وشهرسازی موظف است اطلاعات مربوط را به صورت آنلاین برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

سقف جابه جایی پول نقد

این طرح تازه وزارت اقتصاد را موظف می سازد تا سرانجام دی ماه هر سال سقف مبلغ پرداخت را با وجه نقد مربوط به هر صورتحساب الکترونیک برای سال بعد معین و به وسیله روزنامه رسمی و درگاه های الکترونیک اعلام کند. به این ترتیب صدور صورتحساب الکترونیک با درج مبلغ پرداخت با وجه نقد بیش از سقف معین شده مجاز نخواهدبود.

مالیات شامل چه معاملاتی می گردد؟

در طرحی که قرار است در صحن علنی مجلس آنالیز گردد، تمام اشخاص غیرتجاری انتقال دهنده عین یا واگذاری حق درخصوص انتقال دارایی های معین شده در تمام نقاط کشور ازجمله منطقه ها آزاد تجاری و ویژه مالی شامل مالیات بر عایدی سرمایه می گردد.

این دارایی ها شامل املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع وسایل نقلیه مشمول مقررات مربوط به شماره گذاری، انواع طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات طلا، نقره، پلاتین و جواهر و انواع ارز می گردد.

بعلاوه اشخاص حقیقی اعم از ایرانی و خارجی صرفا نسبت به عایدی حاصل از فعالیت های شغلی، مشمول مالیات بر عایدی مشاغل هستند و در خصوص سایر معاملات دارایی ها خارج از فعالیت های شغلی شان باید مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند.

کدام معاملات مالیات ندارد؟

طبق طرح مجلس، عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی ها در موارد زیر مشمول مالیات نمی شوند:

1. ملک مسکونی متعلق به اشخاص غیرتجاری بالای 18سال که دوره تملک آن بیش از 2سال باشد و ملک مسکونی دیگری متعلق به اشخاص مذکور نباشد. هر شخص حقیقی به تعداد همسر و فرزند بالای 18سال وی که ملک مسکونی به آنها تعلق ندارد، تا سقف 4ملک با دوره تملک بیش از 2 سال از مالیات موضوع این فصل معاف است؛ شرط برخورداری از این امتیاز، استفاده نکردن از معافیت مربوط به هریک از همسر و فرزند بالای 18سال اشخاص فوق در 5سال گذشته است. درصورتی که ملک مسکونی متعلق به اشخاص حقیقی صرفا شرط دوره تملک بیشتر از 2سال را نداشته باشد، حکم معافیت موضوع این جزء درخصوص اشخاص مذکور هر 5سال یک بار جاری است.

2. وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی و متعلق به اشخاص غیرتجاری بالای 18سال که دوره تملک آن بیش از 2سال باشد و تنها وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی متعلق به او باشد.

3. نخستین معامله املاک پس از اخذ پروانه ساختمانی تا قبل از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشروط به اینکه بیش از 4سال از تاریخ اخذ نخستین پروانه ساختمانی نگذشته باشد و بعلاوه نخستین انتقال املاک پس از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی.

4. انتقال ماترک به صورت ارث.

5. دارایی های متعلق به هر شخص حقیقی بالای 18سال به مقدار فروش معادل 200گرم طلای 18عیار از مالیات موضوع این فصل معاف است؛ شرط برخورداری از این معافیت تا سقف مذکور، استفاده نکردن از این معافیت در 5سال گذشته است.

6. اراضی با کاربری کشاورزی اعم از باغ ها و زمین های زراعی خارج از حریم شهری به استثنای باغ ویلاها؛ البته شرط استفاده از معافیت این بند، دوره تملک بالای 3سال و زیرکشت بودن اراضی یادشده در حداقل 3سال از دوره 5ساله منتهی به تاریخ فروش است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2088

به "مالیات برای معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو ، کدام معاملات مالیات ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات برای معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو ، کدام معاملات مالیات ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید