لیست کامل بازی های رزیدنت اویل از بدترین تا برترین

به گزارش ورزش من و تو، اوایل دهه نود میلادی شرکت ژاپنی کپکام با بازی های محبوبی از جمله استریت فایتر و مجموعه مِگامن حسابی معروف شده بود. با حرکت تدریجی صنعت بازی های ویدیویی به سمت سه بعدی شدن، این صنعت به طور جدی تری به ژانرهای مختلف از جمله ژانر وحشت و بقا (Survival) پرداخت. شینجی میکامی در آن موقع بازی ساز جوانی بود که با الهام از بازی Alone in the Dark تصمیم گرفت بازی جدیدی با المان های ترس و بقا و این بار با دوربین سوم شخص بسازد. نتیجه این کوشش ها خلق مجموعه بازی شد که اکنون صندلی ویژه ای در صنعت بازی های ویدیویی دارد و پرچم دار سبک وحشت و بقا در این صنعت است.

لیست کامل بازی های رزیدنت اویل از بدترین تا برترین

اگر شما هم از آن دسته افراد کمال گرا و در پی ایدئال ها هستید، باید بگوییم رزیدنت اویل ایدئال و بی عیب و نقص وجود ندارد! اما هر کدام از قسمت های این مجموعه به نوعی با نوآوری های خود توانسته اند در طی نسل ها به حیات مجموعه یاری نمایند و در صنعت بازی های ویدیویی هم تأثیرگذار باشند. البته فراز و فرودهایی هم وجود دارد که ما را بر آن داشت تا قسمت های اصلی مجموعه بازی رزیدنت اویل را به ترتیب از بدترین تا رجحانن رتبه بندی کنیم. تمرکز این مطلب روی بازی های منتشر شده برای کنسول ها و شماره های اصلی مجموعه رزیدنت اویل است.

13. رزیدنت اویل 6

برای هواداران مجموعه رزیدنت اویل، قرار گرفتن قسمت ششم در انتهای فهرست تعجبی ندارد. رزیدنت اویل 6 در سال 2012 منتشر شد و نتوانست به یکی از بازی های پرمخاطب و محبوب این سری تبدیل شود. در رزیدنت اویل 6 گیم پلی بازی از ژانر وحشت و بقا دور شد و بیشتر به سبک اکشن کشیده شد. همین مسئله انتقادهای زیاد هواداران را در پی داشت؛ اما جدا از همه این ها آمار فروش بازی هم چنان خوب بود.

اگر بازی رزیدنت اویل 6 را به دور از تعصب و جدا از مجموعه آنالیز کنیم، با یک بازی اکشن با مکانیک های مبارزه ای قوی و روایت منحصربه فرد با 4 خط داستانی مختلف و البته گرافیک قابل قبول طرف هستیم. همین جنبه های مثبت بازی توانستند تا حدودی بازیکن ها را سرگرم نمایند و آن ها را منتظر بازگشت مجموعه رزیدنت اویل به روزهای اوج خود نگه دارند.

12. رزیدنت اویل زیرو (0)

مجموعه بازی رزیدنت اویل از همان اولین قسمت ما را با دنیای زامبی ها و ویروس عامل آن ها، اتفاقات راکون سیتی و حتی روستاهای آلوده به ویروس قاره آفریقا برد. اما آیا از خودتان پرسیده اید که پیش از همه این وقایع چه اتفاقاتی اتفاق افتاده؟ رزیدنت اویل زیرو دقیقا با همین هدف در سال 2002 عرضه شد تا اتفاقات پیش از قسمت اول را نشان دهد و پیش درآمدی بر قسمت های اول این مجموعه بازی باشد.

رزیدنت اویل زیرو به یادماندنی ترین مکان های این مجموعه بازی را دارد و با گیم پلی نسبتا کوتاه خود در طول بازی شما را سرگرم نگه می دارد. اما به عقیده بسیاری این بازی نمی تواند هم رده قسمت های کلاسیک رزیدنت اویل باشد. داستان رزیدنت اویل زیرو به سال 1998 و فعالیت های شرکت آمبرلا در کشف ویروس تی برمی شود؛ جایی که با آلوده شدن نخستین گروه از قربانیان در کوهستان آرکلی روبرو می شویم.

11. رزیدنت اویل 3 ریمیک

در مجموعه بازی رزیدنت اویل، ریمیک های پیروزی از قسمت های اصلی وجود دارد. برای هواداران مجموعه رزیدنت اویل، هیجان روبرو شدن با نمسیس و بازگشت به راکون سیتی و گشت و گذار در آن با ریمیکی از رزیدنت اویل 3 تکرار می شود. اما به نظر می رسد کپ کام علی رغم عرضه این نسخه ریمیک، آن طور که باید نتوانست انتظارات هواداران را برآورده کند.

رزیدنت اویل 3 ریمیک، اصلا و ابدا بازی بدی در این مجموعه نیست؛ اما به نظر می رسد در انجام رسالت خود، که بازسازی قسمت سوم بوده، ضعیف عمل نموده است. بسیاری از محیط های بازی و تجربه های مهم بازیِ اصلی در این نسخه حذف شده اند. معما های مختلف و گیم پلی بازی بسیار کوتاه تر از انتظار بازیکن است و با یک تجربه تقریبا 5 ساعته از دنیای بازی طرف هستیم. هم چنین داستان بازی، دیگر همان داستان نسخه کلاسیک نیست و تحریف زیادی در آن وجود دارد. حتی حضور نمسیس در بازی محدود شده و مثل رزیدنت اویل 3 یک تهدید همیشگی، همراه و غیرقابل پیش بینی نیست. همه این ضعف ها البته مانع از تحسین چالش برانگیز بودن مبارزات بازی و اتمسفر ترسناک و گرافیک فوق العاده آن نمی شود. شاید اگر بازی به جای ریمیک، اسم دیگری داشت، نقدها کمتری به آن وارد می شد.

10. رزیدنت اویل کد: ورونیکا

بازی رزیدنت اویل کد: ورونیکا در سال 2000 برای کنسول سگا دریم کست عرضه شد. کد ورونیکا سومین شماره اصلی از مجموعه رزیدنت اویل بود و اولین بازی در این مجموعه که برای نسل ششم کنسول های خانگی توسعه داده شد. این بازی یک سال بعد از دریم کست روی پلی استیشن 2 هم عرضه شد.

استفاده از پس زمینه های سه بعدی، به جای تصاویر تک بعدی مرسومِ بازی های قبلی سری رزیدنت اویل، تغییر محسوسی در بازی به وجود آورد. هم چنین بازی از لحاظ گرافیک، واکنش ها و هوش مصنوعی دشمنان هم پیشرفت چشمگیری نسبت به قسمت های قبلی داشت. برخی المان های نو بازی از جمله دوقلوهای الهام گرفته شده از سینمای هیچکاک در میان شخصیت های شرور و به یادماندنی بازی بسیار خوب و تاثیرگذار ظاهر شدند. داستان بازی هم سرگرم نماینده است و ماجراهایی را بعد از اتفاقات رزیدنت اویل 2 روایت می نماید. این روایت با موسیقی اپرای گوش نواز به خوبی می تواند تجربه خوبی را برای بازیکن رقم بزند.

اما با وجود پیشرفت هایی که کد ورونیکا داشت، تغییرات بازی برای همه هواداران مجموعه خوشایند نبود. به خصوص اینکه در این قسمت از بازی، ضعف های کل مجموعه برجسته تر شد. از جمله صداپیشگی نه چندان قابل قبول، ضعف در طراحی مرحله ها، مبارزه های سخت و الگوریتم جستجوی مداوم. با این حال رزیدنت اویل مصمم به ادامه راستا خود در رسیدن به صندلی یکی از محبوب ترین مجموعه های بازی بود.

9. رزیدنت اویل 5

بازی رزیدنت اویل 5 در سال 2009 عرضه شد. در این قسمت از مجموعه رزیدنت اویل داستان کریس ردفیلد را دنبال می کنیم که همراه با همکارش شوا آلومار به تحقیقات در رابطه با سلاح های بیولوژیکی در منطقه ای در آفریقا می پردازد. کریس در این قسمت با دشمنی قدیمی، آلبرت وسکر روبرو و همینطور در حین تحقیقات متوجه ردپاهایی از جیل ولنتاین در این پرونده می شود.

این قسمت از رزیدنت اویل را می توان اولین کوشش کپ کام برای سوق دادن این مجموعه بازی به حالت چند نفره دانست که البته تا حدودی چاشنی ترس را از آن کم می نماید. در زمینه فاصله گرفتن از ژانر ترس و بقا البته نقدهایی هم به رزیدنت اویل 5 وارد شد. در هر حال، حتی با وجود اینکه بازی کاملا در ژانر ترس و بقا باشد، بازی کردن آن با یک دوست در مودِ چند نفره، به هر حال بار وحشتناک بودن آن را کم می نماید!

با وجود بهبود کیفیت گرافیکی و رندر تصاویر و هم چنین بهبود حرکت های بازیکن و دشمنان، ارائه قابل قبولی را در این قسمت شاهد نبودیم. داستان بازی، اما بسیار مرتبط و متعهد به مجموعه رزیدنت اویل و اتفاقات آن است. همین روایت قوی و محکم، رزیدنت اویل 5 را به یکی از رجحانن بازی های اکشن ترسناک تبدیل نموده است.

8. رزیدنت اویل

اولین بازی رزیدنت اویل به وسیله شینجی میکامی خلق شد. این بازی با نام Biohazard در ژاپن عرضه شد. رزیدنت اویل با المان هایی از بازی Sweet Home، که از نخستین بازی های ژانر وحشت در تاریخ ویدیو گیم است، طراحی و ساخته شد که البته میکامی در طراحی بازی از Alone in the Dark و دوربین ثابت آن هم الهام گرفت. برای عرضه آن در امریکا، تأمین حقوق معنوی بازی با نام بایوهَزارد سخت بود، چون یک گروه موسیقی و یک بازیِ سیستم عامل داس با این نام قبلا وجود داشتند. بنابراین بازی با اسم نو رزیدنت اویل در سال 1996 برای اولین بار در غرب برای پلی استیشن منتشر شد.

بازی رزیدنت اویل همان بازی ای بود که صنعت گیم مدت ها انتظارش را می کشید. این بازی به نوعی تعریفی برای ساختارهای ژانر وحشت ارائه کرد و از بازی های پیشین در این سبک غنی تر و قدرتمندتر بود. در حقیقت شالوده سبک ترس و بقا در صنعت بازی های ویدیویی با این مجموعه بازی و به خصوص با اولین بازی رزیدنت اویل شکل گرفت.

7. رزیدنت اویل: ویلج (8: Village)

رزیدنت اویل: ویلیج، محصول 2021، آخرین و نوترین بازی از این مجموعه است که بدون شک با ارائه اتمسفر ترس و بقای فوق العاده جای خود را در فهرست رجحانن بازی های رزیدنت اویل باز می نماید. هرچند ویلیج بسیاری از ایده های خود را مدیون قسمت های قبلی است، اما این مسئله مانع نوآوری و خلق تجربه ای لذت بخش برای هواداران قدیمی و نو این مجموعه نشده است. به نظر می رسد بازی از تاریخچه خودش مطلع است و می تواند رجحانن المان های خود را برای ما احضار کند.

البته رزیدنت اویل ویلیج که هشتمین قسمت از قسمت های اصلی این بازی محسوب می شود، توانسته است تعادل خوبی بین وفاداری به ریشه ها و مدرنیته ایجاد کند. هم چنین گیم پلی بازی به خوبی هم المان های ترس و بقا را در خود جای داده و هم به جنبه اکشن و ماجراجویی و گشت و گذار در محیط بازی اهمیت می دهد. ویلیج بازی ای است که هم برای هواداران قدیمی رزیدنت اویل و هم برای بازیکن هایی که تازه با این مجموعه آشنا می شوند، تجربه ای لذت بخش و به یاد ماندنی به همراه دارد.

6. رزیدنت اویل 3: نمسیس

رزیدنت اویل: نمسیس سومین قسمت اصلی از مجموعه است که در سال 1999 عرضه شد. با اینکه نسخه ریمیک بازی نمسیس در سال 2020 هم ساخته شد، اما نتوانست پیروزیت نسخه کلاسیک را داشته باشد. رزیدنت اویل: نمسیس ترسی سورئال و لحظات دلهره آوری را با وجود زامبی ها از جمله سگ ها و حتی عنکبوت های زامبی، مهاجم ها و خون آشام ها و به خصوص شخصیت نمسیس برای بازیکن به همراه دارد. اتمسفری که با گرافیک فوق العاده و با صداگذاری های بسیار خوب، این اثر را به رجحانن بازی در میان سه بازی نخست رزیدنت اویل و از رجحانن های سبک وحشت و بقا تبدیل نموده است.

داستان رزیدنت اویل: نمسیس در همان مکان و زمان قسمت قبلی یعنی رزیدنت اویل 2 رخ می دهد. در این بازی پروتاگونیست داستان، جیل ولنتاین در صدد فرار از راکون سیتی است که حالا پس از فعالیت های گروه آمبرلا به ویروس تی آلوده شده است.

5. رزیدنت اویل 7: بایوهازارد

در سال 2017 کپ کام با بازی رزیدنت اویل 7 تحت اسم بایوهازارد بالاخره دوربین اول شخص را وارد این مجموعه بازی کرد. همین تغییر در دوربین بازی به همراه خلق اتمسفر وحشتناک و نورپردازی های هنرمندانه، بازی رزیدنت اویل 7: بایوهازارد را به مراتب ترسناک تر و دلهره آورتر از قسمت های قبل کرد.

نام گذاری بازی با اسم ژاپنی و کلاسیک این مجموعه بازی، یعنی بایوهازارد، اتفاقی نبود و کپ کام با این کار به نوعی سعی در جبران اشتباه های رزیدنت اویل 6 و ارائه تجربه ای نو و ارزشمند از ترس و بقا به مخاطب ها داشت. رزیدنت اویل 7 در انتقال بی نظیر حس ترس و وحشت به مخاطب بسیار پیروز بود. هم چنین معماهای بازی هم طراحی خوبی داشت و به هیچ وجه خسته نماینده و تکراری نمی شود. همه این ها باعث شد ضعف های بازی به چشم نیایند و مهم تر از آن مجموعه رزیدنت اویل از سقوط نجات پیدا کند و به حیات خود ادامه دهد.

4. رزیدنت اویل 2

رزیدنت اویل 2 اولین دنباله از این مجموعه بازی و پایه گذار بسیاری از اصول این مجموعه است. اصولی از جمله روایت علمی تخیلی، نمای دوربین متنوع در بازی و وجود هیولایی ترسناک که در طول تجربه بازی به طور مداوم در تعقیب شما خواهد بود. رزیدنت اویل 2 به کارگردانی هیدکی کامیا در سال 1998 عرضه شد و توانست در همان ابتدای عرضه، فروش پیروزیت آمیز و نمرات عالی از منتقدین دریافت کند.

رزیدنت اویل 2 در پیه پیروز و تحسین برانگیزی تبدیل شد و کاری کرد که حتی در رزیدنت اویل های بعدی هم تکرار نشد. استفاده از مکانیک نوی به نام Zapping System در بازی در زمان خود بسیار خلاقانه بود. با این مکانیک می توان هرکدام از دو شخصیت اصلی بازی را انتخاب کرد و سناریوی متفاوتی از داستان بازی را دید. هرچند داستان در صورت انتخاب هرکدام از دو شخصیت اصلی به صورت موازی دنبال می شود، بازیکن باید هر دو حالت را انتخاب کند تا تجربه کاملی از بازی به دست آورد. این سیستم منحصر به فرد به نوعی امضای اختصاصی دومین قسمت از رزیدنت اویل محسوب می شد و حتی نسخه ریمیک سال 2019 هم نتوانست به خوبی از عهده این نوع از روایت بربیاید.

3. رزیدنت اویل ریمیک

نسخه ریمیک از اولین بازی رزیدنت اویل در سال 2002 عرضه شد. شینجی میکامی خالق سری بازی رزیدنت اویل با بازگشت به قسمت اول این مجموعه، نه تنها آن را از لحاظ بصری بهبود بخشید، بلکه محتوای داستانی بیشتری را هم به بازی اضافه و آن را غنی تر کرد. بدین ترتیب بازیِ به مراتب ترسناک تر و هیجان انگیزتری از مجموعه رزیدنت اویل خلق شد.

سرنوشت لیزا ترِور که در این قسمت از بازی می بینیم، به تنهایی از غم انگیزترین داستان ها در ژانر وحشت است. همین غنی شدن داستان بازی و اضافه شدن محتوای بیشتر و تاثیرگذارتر به رزیدنت اویل کلاسیک، این قسمت از بازی را مثال زدنی و توصیه قریب به یقین بیشتر دوست داران این مجموعه برای آغاز این فرنچایز به دیگران است.

2. رزیدنت اویل 2 ریمیک

رزیدنت اویل 2 با پیروزیت های خوبی که برای این مجموعه به ارمغان آورد، به نحوی سایه اش را روی کل این مجموعه بازی گستراند. حتی اسپین آف ها، فیلم ها و کتاب هایی هم از این قسمت الهام گرفتند و به پیروزیت دست پیدا کردند. بنابراین ساخت ریمیک رزیدنت اویل 2 اصلا دور از انتظار نبود. این بازی در سال 2019 عرضه شد.

نسخه ریمیک رزیدنت اویل 2 از طرفی بازسازی کاملی از نسخه کلاسیک و اصلی آن است و از طرفی ویژگی های مجذوب کننده و امروزیِ آن فراتر از یک بهبود گرافیکی است. به لطف دوربین روی شانه و نمای سوم شخص، صحنه های اکشن و سینماتیک تأثیرگذارتری را در این قسمت شاهدیم. هم چنین این اثر در عین وفاداری به ریشه هایش، با گیم پلی سرگرم نماینده و روایت مجذوب کننده، ما را به شهر زامبی زده راکون سیتی می برد و فارغ از تجربه نسخه کلاسیک بازی، با اتمسفر ترسناک و دلهره آور، تجربه ای به یادماندنی برایمان رقم می زند.

1. رزیدنت اویل 4

در هر فهرستی از رزیدنت اویل، با همه تفاوت ها در رتبه بندی بازی های این مجموعه، همگی رزیدنت اویل 4 را در صدر فهرست خود قرار می دهند. بازی ای که نشریه انگلیسی Edge آن را دومین بازی در فهرست رجحانن بازی های ویدیویی تاریخ آورده است. رزیدنت اویل 4 به عقیده بسیاری هنوز هم رجحانن بازی این مجموعه است و هنوز هم تنها چند دقیقه ابتدایی بازی کافی است تا آن را به بازی های دیگر رجحان دهیم.

از مواردی که دنیای بازی های ویدیویی را وام دار رزیدنت اویل 4 می نماید، زاویه دوربین آن است. در این بازی دوربین روی شانه شخصیت اصلی قرار گرفته است و ما را به مبارزات و محیط بازی نزدیک تر می نماید. بازی های سوم شخص زیادی از این زاویه دوربین تقلید کردند و تأثیر این زاویه دوربین در دگرگونی ساختارهای سبک شوتر سوم شخص و هم چنین ژانر وحشت مشهود است.

رزیدنت اویل 4 از همان ابتدا شما را وارد دنیایی غیر قابل پیش بینی با اتفاقات غافلگیرنماینده می نماید. با پیشرفت در بازی، ابدا هیچ چیز تکراری نمی شود. محتوای غنی بازی در هر لحظه ما را در موقعیتی نو و هیجان انگیز قرار می دهد. همه این ها با اتمسفر ترسناک بازی تجربه ای دلهره آور و لذت بخش رقم می زند و یک گوشه از قلبمان را برای همواره به رزیدنت اویل 4 اختصاص می دهد. خلق چنین اثری به وسیله کپ کام قطعا حاصل همکاری مناسب ترین افراد صنعت گیم در مناسب ترین زمان ممکن بوده است و شاید تا سال ها چنین اتفاقی تکرار نشود.

منبع: Washington Post

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1695

به "لیست کامل بازی های رزیدنت اویل از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

1 کاربر به "لیست کامل بازی های رزیدنت اویل از بدترین تا برترین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست کامل بازی های رزیدنت اویل از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید