دانشمند زن ایرانی یکی از 100 استعداد برتر هوش مصنوعی دنیا

به گزارش ورزش من و تو، ایسنا نوشت: مجله تایم به تازگی لیست 100 دانشمند برتر در حوزه هوش مصنوعی را منتشر نموده است که نام الهام طبسی دانشمند ایرانی مشغول در موسسه فناوری های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(NIST) در آن دیده می گردد.

دانشمند زن ایرانی یکی از 100 استعداد برتر هوش مصنوعی دنیا

چیزی که در خصوص هوش مصنوعی منحصر به فرد است، موردی است که بیش از همه موجب ترس و در عین حال تحسین است و آن، توانایی هوش مصنوعی برای مطابقت با بعضی از مهارت های خودمان و سپس فراتر رفتن و انجام کارهایی است که انسان ها نمی توانند انجام دهند.

ظرفیت هوش مصنوعی برای الگوبرداری از رفتار انسان به ویژگی مشخص نماینده آن تبدیل شده است. با این حال، پشت هر پیشرفتی در فناوری یادگیری ماشینی و مدل های زبان بزرگ، در واقع مردم هستند، چرا که هم انسان ها هستند که استفاده از مدل های زبان بزرگ را ایمن تر می نمایند و هم افرادی که تصمیم های حیاتی را در خصوص زمان و نحوه برترین استفاده از این فناوری می گیرند.

گزارش مجله تایم در خصوص افراد برتر و نفوذ آنها در حوزه هوش مصنوعی است. این مجله در طول قرن گذشته همیشه نیروهای شکل دهنده شرایط حال جامعه را منعکس نموده است که سال جاری نیز صادق بوده است.

اکنون که چند ماه است با معرفی ربات گفتگوگر و نویسنده هوش مصنوعی موسوم به ChatGPT، این فناوری بر سر زبان ها افتاده و عموم مردم استفاده از آن را تجربه نموده و شگفت زده شده اند، مجله تایم نیز به آن پرداخته و لیست 100 استعداد برتر و کوشا در توسعه این فناوری نوین را منتشر نموده است که نام یک دانشمند ایرانی در میان آنها می درخشد.

الهام طبسی پژوهشگر ارشد موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا(NIST) و معاون فناوری های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(ITL) است.

او بعلاوه برنامه ای موسوم به هوش مصنوعی قابل اعتماد و مسئولیت پذیر(Trustworthy and Responsible AI) تحت نظر موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا را رهبری می نماید که هدف آن پرورش اعتماد در طراحی، توسعه و استفاده از فناوری های هوش مصنوعی است.

الهام طبسی به عنوان معاون فناوری های نوظهور در آزمایشگاه فناوری اطلاعات(ITL) برای فناوری های نوظهور، به رهبری و مدیریت موسسه ملی استاندارد و فناوری در همه سطوح در مشخص مسیر استراتژیک آینده برای تحقیق، توسعه، استانداردها، آزمایش و ارزیابی در زمینه های فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی یاری می نماید.

وی بعلاوه تعامل مرتبط با هوش مصنوعی را با جامعه تحقیقاتی ایالات متحده، جامعه صنعتی ایالات متحده، جامعه استانداردهای بین المللی و سایر آژانس های فدرال هماهنگ می نماید و رهبری موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا را در استفاده از هوش مصنوعی برای حل مسائل علمی و مهندسی ناشی از علوم میزان گیری و کاربردهای مرتبط با الهام از هوش مصنوعی فراهم می نماید.

الهام طبسی از زمانی که در سال 1999 به موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا ملحق شد، روی پروژه های مختلف یادگیری ماشین و بینش رایانه ای با برنامه های کاربردی در ارزیابی بیومتریک و استانداردها کار نموده است.

هوش مصنوعی مولد - نوعی از هوش مصنوعی که می تواند متن، تصویر، ویدیو و سایر محتواها را فراوری کند که معروف ترین نمونه آن ChatGPT است - اولین بار در ماه فوریه روی جلد تایم رفت.

اندرو آر. چاو و بیلی پریگو، خبرنگاران تایم در آن موقع نوشتند: این تغییر، مهم ترین پیشرفت فناوری از زمان معرفی رسانه های اجتماعی است.

مجله تایم در ماه مارس، مقاله ای از الیزر یودکوفسکی، مدافع ایمنی هوش مصنوعی منتشر کرد که موجب بحث در اتاق کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید درباره برنامه دولت بایدن در خصوص هوش مصنوعی شد.

در حالی که یک پرسش مبنی بر اینکه آیا هوش مصنوعی می تواند انتها بشریت را رقم بزند، همیشه در دهان ها می شود، سردبیران تایم می گویند ما تا ماه مه مجموعه ای از نظرات را برای تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی ارائه شده به وسیله این فناوری نو و انفجاری جمع آوری کردیم. این اتفاق تنها چند روز پس از انتشار بیانیه مشترک شگفت انگیز صدها دانشمند و مدیر عامل برجسته هوش مصنوعی رخ داد که همگی بر کاهش خطر انقراض بشریت به دست هوش مصنوعی و این که این موضوع باید یک اولویت جهانی در کنار سایر خطرات بزرگ مانند بیماری های همه گیر و جنگ هسته ای باشد، تاکید داشتند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2241

به "دانشمند زن ایرانی یکی از 100 استعداد برتر هوش مصنوعی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمند زن ایرانی یکی از 100 استعداد برتر هوش مصنوعی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید