خبرنگاران مجوز مجلس برای انتشار اوراق اقتصادی اسلامی در طرح های نفت و گاز

به گزارش ورزش من و تو، تهران- خبرنگاران- نمایندگان مجلس، وزارتخانه های نفت، نیرو و صمت را مجاز به انتشار اوراق اقتصادی اسلامی تا سقف 35 هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز کردند.

خبرنگاران مجوز مجلس برای انتشار اوراق اقتصادی اسلامی در طرح های نفت و گاز

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم روز دوشنبه در جریان آنالیز بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400، با بندهای (ز)، (ح)، (ط)، (ی) و (ل) تبصره (5) این ماده واحده موافقت کردند.

براساس بند (ز) تبصره 5 این ماده واحده؛ به منظور پوشش های بیمه ای و همچنین بهادارسازی خطرپذیری (ریسک)های بیمه ای، به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسات بیمه بازرگانی اجازه داده می شود تا سقف10 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی در چهارچوب قوانین و مقررات بدون تضمین اصل و سود اقدام نمایند.

همچنین در بند(ح) نیز آمده است ؛ دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده در سال 1400 تـا معادل 100 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی بر اساس مقررات موضوعه منتشر کند. اصل و سود و هزینه های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه های سنواتی کل کشور پیش بینی می شود.

مطابق بند (ط) تبصره 5؛ وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو به وسیله شرکتهای تابعه و وابسته ذی ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف 35 هزار میلیارد ریال منتشر نمایند،

براساس بند (ی) تبصره 5 این ماده واحده؛ وزارت نفت به وسیله شرکتهای دولتی تابعه ذی ربط تا سقف معادل 3 میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت وزیران منتشر کند.

در بند (ل) تبصره 5 نیز آمده است اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره نویسی اوراق مالی اسلامی دولت (منتشره در سال 1400) مشمول مالیات به نرخ صفر می شود.همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت ها و پرداخت های مربوط به انتشار اوراق موضوع این بند، صرف نظر از استفاده یا عدم استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت ها و مستثنیات حکم ماده (14) قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می شود.کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی مشخص شود که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را مالی نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1510

به "خبرنگاران مجوز مجلس برای انتشار اوراق اقتصادی اسلامی در طرح های نفت و گاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مجوز مجلس برای انتشار اوراق اقتصادی اسلامی در طرح های نفت و گاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید