میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در کما، حمله سیتی سنترها به نصف دنیا !

به گزارش ورزش من و تو، قبل از غروب آفتاب تا ساعاتی از نیمه شب، بویژه ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی، رفت وآمد ساکنان جنوب کلانشهر اصفهان و عزیمت کنندگان به خطه جنوبی کشور بویژه استان های فارس و بوشهر به چالشی وصف ناشدنی دچار می گردد!

میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در کما، حمله سیتی سنترها به نصف دنیا !

از سفر با سفر به کانادا در تابستان لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، عابران نقلیه سوار از هر دو سو باید وجود سرطانی به نام سیتی سنتر را در این منطقه حساس تحمل نمایند. اگر یکی از ساکنان شهرک های واقع در این محدوده احتیاجمند یاری پزشکی و آمبولانس باشد راهی جز استفاده از هلیکوپتر نیست که البته آن هم در دسترس شهرنشینان اصفهان نخواهد بود! این مجموعه بزرگ که روزبه روز در حال رشد است تجارتخانه ای بیش نیست که اهم منافعش برای سهامداران اجنبی و عرب است! نه تنها هیچ نفعی برای مردم اصفهان نداشته و نخواهد داشت بلکه مضرات فراوان مالی و اجتماعی را شامل می گردد که بیان آن در این ستون جایز نیست و می توان در صورت لزوم با مستندات لازم و متقن به آن اشاره نمود. اینجا نه امارات است نه جزیره های قشم و کیش که مسافران برای خرید کالاهای خارجی و برند به سوی آن بشتابند!

اینجا اصفهان است که خود یکی از شهرهای صنعتی بزرگ و مطرح کشور قلمداد می گردد و اگر قرار باشد مجموعه ای در این قالب ایجاد گردد باید به فروش تولیدات خودش بپردازد نه برندهای خارجی! اینجا اصفهان است و شهر هنر و فرهنگ اسلامی، و گردشگری که پا به آن می گذارد به هر منظور که آمده از دیدن آثار تاریخی غافل نخواهد شد. هنوز آثار تخریب سقف پارکینگ این مجموعه و انهدام اتومبیل های پارک شده در آن التیام نیافته و علت آتش سوزی مهیب در عمق آن روشن نشده است!

می توان گفت کل این پروژه تحمیلی بوده به شهر تاریخی و قلب فرهنگ اسلامی ایران و دنیا که حالا به معضلی برای آسایش شهروندان و جیب خالی ساکنان آن تبدیل شده و روزبه روز فراخ تر می گردد! قسمت اعظمی از مدخل بزرگراه اصفهان به جنوب که برای تسهیل عبور و مرور و اتصال استان های شمال و مرکز با جنوب کشور احداث شده دربست در تصرف ورود و خروج فوج وسایط نقلیه به سیتی سنتر است و اگر قرار باشد روزی فاز بعدی این مجموعه در ضلع شرقی بزرگراه احداث و از طریق یک گذر هوایی به یکدیگر متصل گردد آن وقت چه بلایی بر سر شهر می آید، باید منتظر ماند و شاهد بود! اما درحالی که هنوز مسؤولان عالیرتبه و جامعه فرصت ننموده اند حضور این مجموعه مغایر با اقتصاد مقاومتی و شأن اصفهان را هضم نمایند، سنتر دیگری همچون قارچ، آن هم در قلب سنتی شهر با چراغ خاموش در حال روییدن است! مسؤولان میراث فرهنگی این استان که قبل از احداث دنیا نما در خواب بوده یا خودشان را به خواب زده بودند، اکنون که سال هاست این مجتمع عظیم و پرهزینه که با اندوخته ناچیز سهامداران عام و تحت مدیریت شرکت سامان گستر احداث شده و تهدید سازمان دنیای میراث فرهنگی را پیرامون خارج کردن میدان نقش دنیا از ثبت دنیای به دنبال داشته است، دور خود می چرخند و نمی دانند چه باید کرد.

حالا نزدیک 3 سال است باز هم آثار خواب زدگی 30 سال پیش شان نمود یافته ولی این بار گویا در کما فرورفته اند تا سنتر تازه ای قد علم کند! همان گونه که دنیا نما و سیتی سنتر در زمین های وقفی نتوانسته دوام بیاورد، حالا نوبت یکی از بانک هاست تا در قلب شهر تاریخی و سنتی اصفهان و در محدوده ای که در تمام طول سال درگیر هوای آلوده و ترافیک است و تنها احتیاجمند فضای سبز و پارک با درختان پربرگ و پارکینگ است ستون های سیمانی را علم کند و به ساخت برج و بارو، هتل، مجتمع تجاری، شهربازی و رستوران بپردازد، البته اگر باز هم سازمان دنیای میراث فرهنگی این پروژه غیراصولی را وتو نکند!

طرح جدید به خاطر اینکه از سیتی سنتر عقب نماند می خواهد مجموعه 8867 مترمربعی خود را که در 2 طرف یک خیابان اصلی نوساز قرار گرفته است به واسطه یک پل هوایی با کاربرد رستوران به یکدیگر متصل کند تا بتواند از نمای جذاب فرنگی استفاده نموده و در بافت سنتی مقابل هتل عباسی و چند قدمی میدان نقش دنیا، مجموعه عباسی، بازار هنر، مدرسه و مسجد چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی و کاخ هشت بهشت سمبل تمدن غرب را به نمایش بگذارد؛ همان گونه که برج ساعت در جوار حرم امن الهی عرض اندام می نماید! جالب اینکه این طرح بدون توجه به مسائل موجود در این منطقه ازجمله ایاب وذهاب توریست های خارجی که منحصراً برای دیدن بافت سنتی و آثار تاریخی به اصفهان می آیند در دست احداث است و همچنان به ساخت خود ادامه می دهد!

در حال حاضر سیتی سنتر جدید در مراحل اولیه سفت کاری قرار گرفته است اما تا این زمان جز اصل پروژه که وصله این شهر بویژه این بافت نیست، 12 مورد از اجرائیات آن مغایر با ضوابط ساخت در این محدوده است که به توضیح زیر است: 1-ارتفاع غیرمجاز 2- سطح اشغال 90 درصد 3- پیش زدگی از 2 طرف به سمت خیابان اصلی 4- فاقد مجوز و مصوبه از سازمان های مربوطه و تأثیرگذار 5- عدم استعلام از ادارات کل میراث فرهنگی و راه وشهرسازی 6- عدم رعایت ضوابط طرح بازنگری مصوب و ابلاغ شده سال نود 7- عدم تایید طرح پیشنهادی در مراجع قانونی 8- عدم آنالیز مسائل ترافیکی تأثیرگذار در بافت تاریخی با توجه به زیربنای پروژه 9- احداث پل با کاربری رستوران جهت ارتباط دو ساختمان از روی خیابان اصلی 10-نداشتن مشاور واجد صلاحیت از میراث فرهنگی درباره طراحی در بافت تاریخی 11- کاهش عرض و کاهش دید خیابان حدفاصل از طبقه دوم به بعد با توجه به پیش زدگی 2 متری از دو طرف خیابان 12-کسر پارکینگ به تعداد قابل توجه نسبت به وسعت پروژه. البته آنچه بیش از همه اهمیت دارد و قابل ذکر است، اینکه محدوده مرکزی بافت سنتی شهر اصفهان در حال حاضر ازنظر هتل و اماکن اقامتی با مازاد احتیاج روبه رو است و بیشتر مجموعه های هتلینگ آن با ظرفیت پایین کار می نمایند زیرا به علت آلودگی هوا و صوت و همچنین ترافیک احتیاجمند پارکینگ، پارک و فضای سبز پروسعت است و احداث اینگونه اماکن معضلات موجود را دوچندان می نماید و نوستالژی بافت را از بین خواهد برد. این موضوع قبل از صدور رأی از سازمان دنیای میراث فرهنگی، ورود مقامات ارشد استان و کشور را می طلبد تا از افتادن سنگی دیگر و حتی بزرگ تر از دنیا نما و سیتی سنتر به چاه غفلت جلوگیری نمایند.

منبع: وطن امروز

بازگشت به سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 686

به "میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در کما، حمله سیتی سنترها به نصف دنیا !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان در کما، حمله سیتی سنترها به نصف دنیا !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید