کوشش ما بازگشایی مرز ها بعد از ورود کرونا به کشور بود، خواسته ما توقف تحریم ها در این برهه است

به گزارش ورزش من و تو، معاون مالی وزیر امور خارجه گفت: درخواست دکتر ظریف این بود؛ حداقل تا زمانی که مشکل کرونا وجود دارد تحریم ها متوقف گردد.

کوشش ما بازگشایی مرز ها بعد از ورود کرونا به کشور بود، خواسته ما توقف تحریم ها در این برهه است

به گزارش ، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه امشب 27 اسفندماه در برنامه تیتر امشب درباره تدابیر واقدامان وزارت امور خارجه درباره کرونا اظهار کرد: چین پارتنر مهم تجاری سیاسی و اقتصادی ماست؛ و ما در این کشور تعداد زیادی دانشجو داشتیم؛ بنابراین قبل از اینکه کرونا وارد ایران گردد وزارت خارجه درگیر کرونا بود و در گیری ما از جایی شروع شد که یاری های خود را برای چینی ها فرستادیم تماس هایی میان وزاری امور خارجه دوکشور انجام شد.

او اضافه کرد: در واقع داستان کرونا از جایی شروع شد که ما یاری هایی را به چین کردیم؛ موضوعی که به شدت ما را درگیر کرد دانشجویان ایرانی در چین بود که در شهر وهان بودند و تمایل داشتند به ایران گردند. بنابراین ما سازماندهی را برای بازگشت آن ها انجام دادیم.

انصاری با بیان اینکه به محض ورود وزارت خارجه به ماجرا پیروز شدیم دانشجویان را وارد ایران کنیم؛ اضافه کرد: این افراد در قرنطینه تحت کنترل و امن وارد کشور شوند. مراودات ما در وزارت خارجه بعد از کرونا ضمن اینکه تحت کنترل بود با چین به علت اهمیتی که چین برای ما داشت با دانشجویان شروع شد و بعد از اینکه کشور در تاریخ 28 بهمن ماه درگیر بیماری کرونا شد؛ وزارت امور خارجه بیشتر وارد وارد ماجرا شد تا اینکه ستاد عالی تشکیل و ماموریت هایی توسط ریاست جمهوری به وزارت خارجه واگذار شد و جناب وزیر هم مسولیت را به بخش اقتصادی دادند.

انصاری توضیح داد: در حال حاضر معاونت اقتصادی وزارت امروز خارجه مسولیت راهنمایی و کنترل ماموریت های وزارت خارجه را برعهده دارد که شامل بحث واردات وصادرات، شرایط ایرانیان خارج از کشور که درگیر ویروس بودند و موضوع مرز ها و حمل و نقل را شامل می گردد.

او با تاکید بر اینکه مراودات ما با چین بعد از کرونا تحت کنترل بود؛ گفت: به علت اهمیتی که چین برای ما داشت این روابط با دانشجویان شروع شد و بعد از اینکه کشورمان درگیر بیماری کرونا شد که اولین مورد آن هم 28 بهمن دیده شد؛ وزارت امروز خارجه بیشتر وارد ماجرا شد؛ ستاد عالی تشکیل و ماموریت هایی توسط ریاست جمهوری به وزارت خارجه واگذار شد و جناب وزیر هم مسولیت را به بخش اقتصادی دادند.

انصاری توضیح داد: در حال حاضر معاونت اقتصادی وزارت امروز خارجه مسولیت راهنمایی و کنترل ماموریت های وزارت خارجه را برعهده دارد که شامل بحث واردات وصادرات شرایط ایرانیان خارج از کشور؛ که درگیر ویروس بودند و می خواستند به کشور بازگردند، خارجی های در ایران موضوع مرز ها حمل و نقل گسترده ای که ما داریم و در کشور های مختلف مانده دبودند و باید به داخل کشور راهنماییشان می کردیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به شرایطی که کشورمان داشت؛ همسایگان مرز های خود را بسته بودند و ما باید سعی می کردیم مرا باز گردد و کوشش کردم با کشور های همسایه در بخش همکاری های بهداشتی اقداماتی را انجام دهیم در موضوع گمرکات با یکدیگر مراوداتی را داشته باشیم.

او با بیان اینکه در تحریم و بحث کرونا وزارت امور خارجه یک حرکت گسترده ای را در سطح بین المللی شروع نموده است؛ اظهار کرد: این حرکت شامل اقداماتی می گردد؛ برای مثال رییس جمهور نامه ای را به همتایان خود نوشتند که این تحریم ها چه آثار مخربی می تواند داشته باشد. در شرایطی که کشور به کرونا مبتلا شده و به عنوان یک اپیدمی در تمام جهان امروزه به عنوان خطری جدی مطرح است؛ بدهی ها و تحریم ها بر روی کشورمان فشار خواهد آورد.

حداقل تا زمانی که کرونا وجود دارد تحریم ها متوقف شوند

انصاری با اشاره به نامه وزیر امورخارجه کشورمان به دبیر کل سازمان ملل گفت: همچنین مکاتباتی را آقای ظریف با همتایان خود انجام دادند که بر لغو تحریم ها در شرایط فراگیری ویروس کرونا تاکید دارد. ایشان خواستند حداقل تا زمانی که مشکل کرونا وجود دارد تحریم ها متوقف شوند.

او با اشاره به اینکه از نهاد های بین المللی در خواست کردیم که از سهام خودمان در آنجا مانند ای ام آف و آور بنگ استفاده کنیم؛ گفت: آنها موظف هستند از آن منابع اقتصادی به ما وام بدهند؛ ای ام آف 50 میلیارد دلار را برای کشور های درگیر ویروس کرونا اختصاص داده است. ما کوشش داریم از این وامی که متعلق به خودمان است و ایران هم در شرایط مقابله با کرونا است استفاده کنیم.

انصاری با تاکید بر اینکه وزارت امورخارجه در حوزه بین المللی یک حرکت گسترده ای را شروع نموده است؛ اضافه کرد: همکاران ما امیدوار هستند که جامعه جهانی به این موضوع پاسخ مثبت دهند و ما را یاری نمایند که تحریم ها در این برهه زمانی متوقف شوند.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما از نظر منابع ارزی شرایط خوبی داریم؛ ادامه داد: آمریکا ما را از منابع خودمان محروم نموده و با تهدید مانع کشور هایی می گردد که خواهان یاری به ماهستند.

او اضافه کرد: کار کردن با ما براساس قطعنامه های سازمان ملل و اراده سازمان های بین المللی است. ولی با این وجود آن ها باتهدید از یاری به کشور ما جلوگیری نموده و از طرفی با ظاهر سازی صحبت از فرستادن پزشک و یاری ها به ایران می نمایند.

او توضیح داد: اگر امریکا واقعا می خواهند به اقدام انسانی عمل نمایند این است که حداقل تحریم ها را در دوره ای که ما درگیر با کرونا هستیم متوقف کند.

انصاری با اشاره به اینکه ما امروزه تمام مراحل برجام را طبق استاندارد ها اجرا و عمل کردیم؛ گفت: آمریکا که شرایطش کاملا معین است اما آن کسانی که به تعهدات خود عمل نکردند مانند طرف های اروپایی که تعهد داده بودند ما را از مزایای اقتصادی برجام بهره مند نمایند؛ به اصطلاح تمام بازی را بر هم زدند و از تعهدی که دولت قبلی داده بود، کامل خارج شدند. اروپا متاسفانه به جای اینکه کنار ما باشند و برای برطرف این تحریم ها و فشار های به ما یاری نمایند؛ به علت محدودیت های که اعلام می نمایند و عدم توانمندی شأن باعث شدند که فشار ها برایران دو چندان گردد.

انصاری توضیح داد: امیدوار هستیم در دوره فراگیری کرونا که دورانی حساس برای بشر است، آن ها به صندلی ایران توجه نمایند و اجازه دهند ما از منابع خودمان استفاده کنیم و تحریم ها برای مدتی لغو گردد البته اگر می خواهند چهره انسانی از خودشان نشان دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 843

به "کوشش ما بازگشایی مرز ها بعد از ورود کرونا به کشور بود، خواسته ما توقف تحریم ها در این برهه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش ما بازگشایی مرز ها بعد از ورود کرونا به کشور بود، خواسته ما توقف تحریم ها در این برهه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید