آمریکا در لغو تحریم های ایران تعلل نکند

به گزارش ورزش من و تو، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه در سخنانی گفت: آمریکا آماده گفتگوهای راهبردی جدید با روسیه است.

آمریکا در لغو تحریم های ایران تعلل نکند

معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای با رسانه روسی روسیه سگودنیا در ادامه اضافه کرد: شاهد نشانه هایی از سوی واشنگتن در خصوص تمایل به آغاز مرحله جدیدی از گفتگوهای راهبردی میان دو کشور هستیم. به محض اینکه آمریکا رسماً آمادگی خود در این خصوص را اعلام کند، ما نیز فوراً آماده آغاز رایزنی های مذکور خواهیم بود. در چارچوب توافقات احتمالی آینده با آمریکا، لازم است روش های راستی آزمایی مناسبی نیز ایجاد شود. تهیه معادله امنیتی جدید نیازمند ابزارهای بیشتر برای پاسخ به شرایط بحرانی است تا تهدید و رویارویی مستقیم نظامی مملو از استفاده از سلاح هسته ای را کاهش دهد. ایجاد رویکردهای مشترک برای اطمینان از ایمنی فعالیت های فضایی و جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا نیز مهم است. در مسئله کلاهک های هسته ای، همانطور که در گذشته این کار را انجام داده ایم، پیشنهاد می کنیم بر بخشی از این زرادخانه ها متمرکز شویم که بیشترین تهدید عملیاتی را به همراه دارند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل 21 فوریهِ (سوم اسفند ماه) ایران برای کاهش پایبندی به پروتکل الحاقی، مصالحه ای در خصوص برجام حاصل شود.

این دیپلمات برجسته روسیه در این باره نیز اضافه کرد: با توجه به قانونی که به تصویب (مجلس شورای اسلامی) ایران رسیده است و با در نظر دریافت (ضرب الاجل) 21 فوریه، زمان زیادی نداریم تا ایران گام بعدی را در جهت کاهش تعهدات (برجامی) خود که به صورت داوطلبانه پذیرفته بود، بردارد.

ریابکوف در ادامه اضافه کرد: بهتر است مصالحه ای را پیدا کنیم که به جلوگیری از تنش های بیشتر پیش از آن ضرب الاجل، کمک کند. اولویت؛ بازگشت آمریکا به برجام و برداشتن تحریم های آمریکا علیه تهران است. احتمالاً انجام یکباره این کار غیرممکن است، اما به تعویق انداختن این اقدام اشتباه است. ما به وضوح این مسئله را به آمریکایی ها اعلام می کنیم.

سرگئی ریابکوف پیرامون بحث هایی درباره طرفی که باید گام اول را بردارد نیز گفت که منطقی است تا برنامه ریزی هایی انجام شود که بر اساس آن واشنگتن و تهران به طور همزمان فعالیت هایی را انجام دهند.

این در حالیست که موعد تعیین شده برای کاهش همکاری های ایران و آژانس در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت کمتر از 10 روز دیگر (21 فوریه، سوم اسفند ماه) به خاتمه می رسد.

مجلس شورای اسلامی 11 آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا 8 ماه مارس سال 2018 میلادی (18 اردیبهشت سال 1397) به بهانه های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته ای کشورهای 1+5 با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

گفتنی است که یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران نیز بر اساس ماده های 26 و 36 مصرح در این توافق بین المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1435

به "آمریکا در لغو تحریم های ایران تعلل نکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در لغو تحریم های ایران تعلل نکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید