اظهارات ضد و نقیض پیرامون قبض های نجومی!

به گزارش ورزش من و تو، از حدود یک ماه گذشته با صدور قبوض برق تابستانه مشترکین خانگی اخبار و گزارشات متعددی از افزایش چشمگیر قبوض بعضی از مشترکان به گوش می رسید اما سوال اصلی مردم دلیل این افزایش قیمت با وجود قطعی های مکرر در فصل گرما بود.

اظهارات ضد و نقیض پیرامون قبض های نجومی!

به گزارش خبرنگاران، افزیش ناگهانی قبوض برق واکنش های متعددی را در پی داشت و بخشی از مردم با به اشتراک گذاشتن قبوض برق خود و مقایسه آن با بازه زمانی مشابه در فضای مجازی نسبت به این اقدام انتقاد کردند. مشترکان خانگی تاکید داشتند که مقدار مصرف برق آنان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و این افزایش قیمت با وجود قطعی های گسترده برق در فصل تابستان برخلاف عدالت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با موج گسترده نقدها مردمی در تذکرات خود در صحن مجلس این موضوع را دنبال نموده و بر ضرورت روشن سازی دلیل این اقدام از سوی وزارت نیرو تاکید نمودند. مجمع نمایندگان استان های گلستان و کرمانشاه هم با صدور بیانیه ای تاکید نمودند که قبوض برق مصرفی مشترکین 3 الی 4 برابر شده و باتوجه به مسائل مالی، معیشتی، بیکاری و خشکسالی مردم توان پرداخت قبوض را ندارند.

با گذشت چندین هفته از موج اعتراضات مردمی و نمایندگان مجلس، چندی پیش مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، با اشاره به دلیل این افزایش قیمت تاکید نمود: امسال با توجه به شدت گرمای هوا، مصرف برق به خصوص برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافته و 85 درصد مشترکان خانگی بیش از 2 برابر الگوی مصرف، برق مصرف نموده اند که این دست از مشترکان باید مبلغ زیادی را بابت قبوض پرداخت نمایند.

وی بعلاوه از فراهم شدن امکان پرداخت اقساطی قبوض برق اطلاع داد و تاکید نمود مشترکانی که بیشترین الگوی مصرف را داشته اند می توانند قبوض خود را در 3 قسط پرداخت نمایند.

در پی این اظهارات در کنار موج اعتراضات مردمی پای کارشناسان این حوزه هم به میدان آمد و این سوال مطرح شد که چگونه با وجود قطعی های مکرر برق در ساعات اوج مصرف تابستان بیش از 85 درصد مشترکان خانگی 2 برابر الگوی مصرف از برق استفاده نموده اند و این که الگوی مصرف بر اساس چه معیاری تعریف شده است که فقط 15 درصد مردم کشور قادر به رعایت آن بوده اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این اظهارات بی تفاوت نبوده و انتقاد خود را نسبت به این موضوع عنوان کردند. غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، این اظهارات را نوعی توجیه برای افزایش قیمت برق خواند و تاکید نمود که باید معین گردد این الگو بر چه اساسی معین شده است.

وی بعلاوه با طرح سوالاتی از این قبیل که در تابستان امسال که روزی 4 ساعت قطعی برق داشتیم چگونه مردم دو برابر الگوی مصرف از برق استفاده نموده اند؟ چطور در سال گذشته که دما در همین حدود بود و مردم از همین سیستم های سرمایشی استفاده می کردند شاهد مصرف فراتر از الگوی مصرف نبودیم؟ چرا مردم باید با وجود قطعی های مکرر برق در تابستان چندین برابر پول برق بپردازند؟ انتقاد خود را نسبت به این اظهارات عنوان کرد.

کمال حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی هم تاکید نمود که چگونه مردم در فصل تابستان که 2 الی 4 ساعت در ساعات اوج مصرف با قطعی برق روبرو بودند، دو برابر الگوی مصرف برق استفاده نموده اند که امروز با افزایش قیمت روبرو شوند.

وی بعلاوه با طرح این سوال که از کجا معلوم که صنعت برق نمی خواهد کسری بودجه خود را از جیب مردم جبران کند، تاکید نمود که قطعا مجلس در روزهای آینده در این زمینه جلسه برگزار خواهد نمود و باید آمار واقعی ارائه گردد چراکه اصلا منطقی نیست که 85 درصد مشترکان بیش از دو برابر الگوی مصرف برق استفاده نموده اند.

رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ضرورت توجه دولت به اقشار آسیب پذیر جامعه، تاکید نمود که قبوض صادر شده برای این قشر از جامعه مبلغ بالایی است و قطعا اقشار آسیب پذیر از لوازم برقی لاکچری استفاده نکردند که در گروه مشترکان پرمصرف قرار بگیرند.

وی بعلاوه با اشاره به خسارات قطعی های مکرر برق به زندگی مردم، تاکید نمود که نمی توان با یک نگاه کلی قیمت را بالا برد و دلیل را هم مشترکان پرمصرف عنوان کرد. شرکت برق قبل از آنکه به فکر نفع مادی خود باشد و یا کسری منابع خود را جبران کند، باید به فکر مردم باشد.

در این میان پس از پیگیری خبرنگار خبرنگاران و قول نمایندگان مجلس برای دنبال کردن این موضوع؛ مجددا سخنگوی صنعت برق کشور در سخنانی کاملا متناقض با اظهارات اولیه خود، اعلام کرد: 82.5 درصد مشترکان زیر الگو برق مصرف می نمایند، یعنی 25 میلیون مشترک خانگی از 30 میلیون زیر الگو مصرف هستند. پنج میلیون مشترک بیش از الگو مصرف دارند، از این تعداد فقط مصرف 850 هزار مشترک بیش از دو برابر الگو است که برای آن ها هم صرفا مقدار مازاد بر دو برابر الگو با تعرفه میانه خرید برق از تجدید پذیرها محاسبه می گردد. در واقع تنها برای 2.6 درصد مشترکان که بسیار پرمصرف هستند قبوض نجومی صادر شده است.

وی بعلاوه در پاسخ به این سوال که چرا در سال های گذشته خبری از قبض های نجومی در صنعت برق نبود و این موضوع که گفته می گردد آیا صنعت برق از این طریق در پی برطرف کمبودهای خود است، درست است یا خیر؟ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، این افزایش تعرفه تنها برای 850 هزار مشترک رقم خورده و رقم و اعداد برای سایر مشترکان خیلی سنگین نیست.

به نظر می رسد این اظهارات کاملا متناقض، نه تنها اظهارات قبلی سخنگوی صنعت برق کشور در مورد دلیل افزایش قبوض برق مشترکان خانگی را تکذیب می نماید بلکه به نوعی افزایش قیمت را مختص گروه پرمصرف جامعه تلقی می نماید. در حالی که گزارشات مردمی در نقاط مختلف کشور حاکی از افزایش قیمت است.

در حالی رجبی پس از پیگیری مجدد خبرنگار خبرنگاران اظهارات اولیه خود را صد و هشتاد درجه تغییر داد که در طی این زمان ظاهرا هیچ کس حتی روابط عمومی صنعت برق کشور هم اظهارات وی را بازخوانی و تصحیح ننموده و اگر این پیگیری ها نبود همچنان همان آمار قبلی مرجع بود.

از سوی دیگر اظهارات قبلی سخنگوی صنعت برق کشور مبنی براینکه 85 درصد مشترکان خانگی بیش از 2 برابر الگوی مصرف، برق مصرف نموده اند همچنان بر سایت این وزارتخانه باقی است. اذهان عمومی جامعه منتظر شفاف سازی در مورد این اظهارات متناقض درباره قبوض نجومی برق هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1785

به "اظهارات ضد و نقیض پیرامون قبض های نجومی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات ضد و نقیض پیرامون قبض های نجومی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید