گلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را آنالیز کند

به گزارش ورزش من و تو، رسانه چینی با انتقاد از عدم آنالیز جنایات نیروهای خارجی در افغانستان و ادعای کشورهای غربی برای دفاع از حقوق بشر خواهان آنالیز ناتو درباره جنایات جنگی شد.

گلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را آنالیز کند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر به بهانه جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله کرد اما این جنگ در دو دهه اخیر تاثیر مرگباری بر غیرنظامیان افغان داشته است و آنها بار سنگین این جنگ خاتمه ناپذیر با جنایات مداوم حقوق بشری را تحمل نموده اند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

گلوبال تایمز با اشاره به گزارش دولت استرالیا درباره چند مورد از جنایات نظامیان این کشور در افغانستان از جمله استفاده از غیرنظامیان به عنوان هدف تمرینی، بریدن گلوی 2 نوجوان 14 ساله و انداختن جسد آن ها در رودخانه نوشت که مردم افغانستان امید و اعتماد خویش به نظامیان آمریکایی و ناتو را از دست داده اند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این نشریه چینی تاکید نمود: یافته های غم انگیز اخیر در خصوص شکنجه و کشتار غیرنظامی واکنش کشورهایی که گزاره جنگ علیه ترور را به حمایت از حقوق بشر تغییر داده اند را در پی نداشته است و کشورهای عضو ناتو نیز درباره این رفتار ناشایست سکوت نموده اند.

نوشتار می افزاید: کانبرا تمایلی به شرح خشونت ندارد و رسانهها در استرالیا معتقدند که تحقیقات پلیس ممکن است سال ها زمان ببرد و سپس محاکمه های احتمالی صورت گیرد؛ به عبارت دیگر، مقامات استرالیایی و رسانه های محلی آن ها درباره افشاگری ها لحن دفاعی به خود گرفته اند و این مقامات، همراه با صاحب نظران سیاسی استرالیایی سعی دارند نشان دهند که این جنایات جنگی توسط چند فرد فاسد صورت گرفته است.

پیش از این نیز دولت آمریکا کارمندان دادگاه بین المللی کیفری که سعی در آنالیز جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان دارند را مورد تحریم قرار داد، دادگاه لاهه این تحریم ها را بی سابقه خواند و کاخ سفید را به کوشش برای دخالت در حاکمیت قانون و دادرسی دادگاه متهم کرد.

مطلب می افزاید: با توجه به این موضوع، کشورهای عضو ناتو، از جمله آمریکا که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند باید تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را تسهیل نمایند. امید است تحقیقات استرالیا درباره جنایات جنگی گامی به جلو برای عدالت باشد و جنایتکاران جنگی نیز به همین ترتیب تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

آمریکا و انگلیس همچنین باید جنایات جنگی توسط نظامیان خود در افغانستان را مورد تحقیق قرار دهند و جنایتکاران را به محاکمه بکشند.

نویسنده در ادامه با اشاره به جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان نیز نوشت: من به وضوح گزارش مربوط به دو نظامی آمریکایی به نام های جرمی مورلاک و اندرو هلمز را به یاد دارم که در سال 2010 یک پسر 15 ساله غیرنظامی را در ولایت قندهار کشتند و پس از آن با عکس دریافت در کنار جسد خونین و نیمه برهنه وی جشن دریافتد، چنین داستان هایی که بیشتر فقط در فیلم های ترسناک دیده می شوند در افغانستان اتفاق افتاده است و مجرمان باید محاکمه شوند.

نشریه چینی توضیح داد: افغان ها انتظار دارند که همه کشورها ، از جمله کشورهای عضو ناتو ، در کنار آنها باشند و از حقوق و آزادی های آن ها حمایت نمایند؛ دفاع از حقوق و کرامت انسان نباید انتخابی باشد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1322

به "گلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را آنالیز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را آنالیز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید