پل گاومیشان معطل بازسازی

به گزارش ورزش من و تو، رمضان نوری - دره شهر - خبرنگار:تخریب کامل پل گاومیشان شهرستان دره شهر بر اثر سیل 12 فروردین، فعالیت های مالی بسیاری از اهالی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و تردد اهالی را نیز غیرممکن نموده است.

پل گاومیشان معطل بازسازی

این پل که 50 سال قدمت داشت و از آن به عنوان دروازه مالی شهرستان یاد می شد، در زمینه حمل و نقل نقش بسزایی در اقتصاد مردم شهرستان ایفا می کرد. روند بازسازی پل تخریب شده گاومیشان طولانی شده است و مردم کماکان چشم انتظار هستند. با گذشت بیش از 50 روز از عملیات اجرایی نصب پل موقت، روند ساخت پل جایگزین به 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و فعالان مالی و فراورینمایندگان از مسدود شدن این پل بسیار متضرر شده اند.

  • تبعات تخریب پل گاومیشان

مدیر یکی از کارخانه های فعال در شهرستان دره شهر به خبرنگار خبرنگاران می گوید: کارخانه من مدتی است که به دلیل افزایش سرسام آور کرایه حمل تعطیل شده است و نمی توانیم کالایی فراوری و ارسال کنیم به همین دلیل کارگران ما بیکار شده اند. محمد کمک می افزاید: تخریب پل گاومیشان مسائل زیادی برای فراورینمایندگان، کارگران و مردم منطقه ایجاد نموده است. ما فراورینماینده ها دیگر انگیزه ای برای فراوری نداریم چون تخریب این پل باعث شده است که به بازارهای همجوار دسترسی نداشته باشیم.

  • جهتهای جایگزین برای تردد مناسب نیستند

یک راننده نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران بیان می نماید: جهتهای جایگزین پل تخریب شده گاومیشان جهتهای مناسبی برای تردد نیستند چون یا بسیار طولانی هستند، مثل جهت تلخاب - کوهدشت، یا سخت گذرند و تردد در آنها ممکن نیست. محمد عبدی می گوید: در جهتهای جایگزین نه اتوبوس و ماشین های سنگین امکان تردد دارند و نه ماشین های سبک می توانند از این جاده عبور نمایند. خب تا کی باید این مشکل وجود داشته باشد؟ چرا پل جایگزین زودتر تکمیل نمی گردد؟ وی می افزاید: طولانی شدن جهت به وسیله جهتهای جایگزین نیز موجب افزایش سرسام آور قیمت ها در شهرستان شده است. تسریع بازگشایی جهت پنجره امیدی به روی مردم شهرستان برای نجات از بن بست ارتباطی باز می نماید.

  • چشم انتظار ساخت پل

یکی دیگر از ساکنان دره شهر به خبرنگاران می گوید: قریب 50 روز از حادثه سیل شهرستان دره شهر و تخریب پل گاومیشان می گذرد و تنها راه اصلی ارتباطی چندین شهرستان، بخش و روستا با مرکز کشور و استان های همجوار همچنان به دلیل تخریب این پل قطع است. علیرضا رضایی ادامه می دهد: این پل تاثیر مستقیم بر اقتصاد، معیشت، سلامت و روان مردم دره شهر دارد و در همین مدت کوتاه آثار منفی این قطعی ارتباط را اکثر مردم با تن و جان خود لمس نموده اند.

وی می افزاید: این پل استراتژیک که نقش مهمی در توسعه و اقتصاد منطقه داشت، با بسکمک از پل ها، راه ها و محورهای مواصلاتی دیگر متفاوت بود و همه به اهمیت آن واقف هستند. رضایی اعلام کرد: عملا ارتباط جمعیت کثیری از مردم قطع یا با ریسک و خطر روبرو شده است. این امر برای مردم که احساس ناخوشایندی از اصل موضوع - یعنی تخریب پل - و سپس عدم نصب جایگزین آن در کوتاه ترین زمان ممکن دارند، از لحاظ روانی بار فراوانی داشته و باعث کلافگی آنها شده است.

  • مسئولان جوابگو باشند

عضو شورای اسلامی روستای ارمو و بخش مرکزی شهرستان دره شهر نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: دست اندرکاران اجرایی در هر رده ای، علاوه بر انجام وظایفشان، مکلف به جوابگویی به مردم هستند. با وجود این که چند ماه از خرابی پل گاومیشان، تنها راه ارتباطی حوزه جنوب با سایر استان های کشور، می گذرد هنوز معین نیست تا کی تکمیل جایگزین موقت آن طول می کشد.

یاسر آسا عنوان می نماید: در ساخت این طور پل های موقت خیلی کمتر از زمانی که تا الان برای جایگزین پل گاومیشان صرف شده، ضروری است. همان طور که مسئولان استانی و شهرستانی می دانند، به طول انجامیدن نصب این پل، علاوه بر مسائل حذف راه ارتباطی، باعث شده است که مردم مایحتاج زندگی خود را با قیمت چندبرابر خریداری نمایند. آسا تاکید می نماید: از مسئولان خواهشمندیم که با نظارت و سرعت عمل بیشتری ساخت این پل را پیگیری نمایند و در صورت امکان اطلاع رسانی نمایند که تا چه زمانی مردم منطقه باید منتظر بمانند.

  • علت طولانی شدن پروژه نصب پل موقت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام در مورد طولانی شدن ساخت پل گاومیشان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: ما قول ساخت پل را در مدت 20 روز ندادیم. ابتدا گفتیم که یک پل موقت ساخته گردد اما کامیون نمی توانست از آن عبور کند زیرا عرض آن 90 متر بود. بعد تصمیم گرفتیم که پل را با تلفیق 2 دهانه 45 متری و 90 متری بسازیم.

نورالله دلخواه می گوید: مسئله ای که در این زمینه وجود دارد، این است که دسترسی به بستر رودخانه امکان پذیر نیست. هم اکنون نیز تمهیداتی اندیشیده و در پیش گرفته شده است که پل برای عبور کامیون با بار مجاز 10 یا 15 تن مناسب باشد و همین باعث شده است که کار ساخت آن طول بکشد. وی ادامه می دهد: برای ساخت پل، به دلیل این که عرض رودخانه بسیار کم است، محدودیت داریم. دهانه پل حداقل باید 45 متر باشد که کامیون به راحتی از روی پل عبور نمایند. وی می گوید: هم اکنون کار مونتاژ پل و ساخت پایه های آن در حال اجرا است که بتوانیم در اسرع وقت پل را به بهره برداری برسانیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 216

به "پل گاومیشان معطل بازسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل گاومیشان معطل بازسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید