پارس فیس لیفت فقط برای پاس کردن استانداردها فراوری شد؟

به گزارش ورزش من و تو، علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه اختصاصی با بیت ران خاطرنشان کرد پژو پارس فیس لیفت فراوری نخواهد شد. او بعلاوه اعلام کرد پژو پارس تا سرانجام امسال حتماً از خط فراوری ایران خودرو کنار خواهد رفت. اما این صحبت علیمردان عظیمی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

پارس فیس لیفت فقط برای پاس کردن استانداردها فراوری شد؟

بیت ران - محمد فتح اللهی: در روزهای گذشته تصویری از پژو پارس منتشر شد که بسیاری از علاقه مندان به این خودرو را شوکه کرد.

همه چیز از استانداردهای 85 گانه شروع شد که حالا اجرایی شدن این استاندارد، اجباری است. از آنجایی که پارس نمی توانست با ظاهر قدیمی خود از پس این استانداردها برآید، چهره تازه ای برای این سدان خوش فروش ایران خودرو ترسیم شد.

اما نتیجه فراوری آزمایشی پارس فیس لیفت چیزی نبود جز اضافه شدن چراغ های وانت آریسان و سپر جلویی که فقط در بخش مه شکن ها با آریسان متفاوت بود. تمامی زه های کناری و ضربه گیرهای روی سپرها حذف شد تا محصولی روبروی ما بایستد که با روزهای اوج پارس فاصله بسیاری دارد.

انتشار نخستین تصاویر از این محصول باعث شد بسیاری از علاقه مندان به پژو پارس نسبت به آینده این خودرو خوش بین نباشند. حال علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو می گوید که دیگر دوران این سدان قدیمی به سرانجام رسیده است.

عظیمی در گفتگویی اختصاصی در جریان رونمایی از سدان وارداتی چینی ایران خودرو به بیت ران گفت: پژو پارس فیس لیفت صرفاً برای بعضی از استانداردها فراوری شد. اما این خودرو وارد بازار نخواهد شد و حتماً پارس تا آخر سال جاری از خط فراوری ایران خودرو کنار خواهد رفت. اما به نظر می رسد که کمی این صحبت مدیرعامل ایران خودرو با واقعیت جور در نمی آید.

آیا پژو پارس فیس لیفت فراوری خواهد شد؟

زمانی که نخستین تصاویر از پژو پارس فیس لیفت منتشر شد، بیشتر از یک پروژه آزمایشی به یک خودرو تجاری شباهت داشت. به نظر می رسد که تمام مراحل فراوری قطعات تازه (سپر جلو + سپر عقب) کاملاً در ایران خودرو به مرحله تجاری سازی رسیدند.

این بدان معناست که چندین واحد داخلی برای ساخت پارس فیس لیفت و قطعات تازه آن وقت و سرمایه هزینه کردند. اما امروز عظیمی مدیرعامل ایران خودرو به بیت ران گفت این پروژه صرفاً جهت پاس کردن استانداردها است.

همه ما می دانیم که پارس با ظاهر قدیمی و اجرایی شدن استانداردهای تازه روی خط فراوری دوام نمی آورد. از طرفی دیگر خشنود می شویم که پارس فیس لیفت اگر هم قرار است به مرحله تجاری سازی برسد، چنین شمایلی نداشته باشد.

پس از این صحبت علیمردان عظیمی چند سوال بی پاسخ بوجود می آید. تصور کنیم این خودرو به عنوان پارس فیس لیفت توانست استانداردهای 85 گانه را پاس کند. آیا پس از پاس کردن این استانداردها با چنین ظاهری فراوری نخواهد شد؟

آیا خودرویی که در تصاویر آن را به عنوان پارس فیس لیفت شناختیم، پس از پاس کردن استانداردها با ظاهر تازهی فراوری خواهد شد؟

سوال دیگر این است که آیا منظور از کنار رفتن پارس از خط فراوری، پارس قدیمی بود یا کلاً محصولی با چنین ظاهری در ایران خودرو فراوری نخواهد شد؟

چرا پژو پارس نمی تواند استانداردها را پاس کند؟

چراغ های قدیمی پژو پارس قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین را نداشت. به همین علت نیز نمی توانست استانداردهای تازه مربوط به چراغ های جلو را پاس کند.

از طرفی سپرهای این خودرو نیز نمی توانست استانداردهای تازه مربوط به عابر پیاده را پاس کند. به همین علت ایران خودرو از سازمان استاندارد فرصت خواست تا تغییرات مد نظرش را بر روی چراغ و سپر ایجاد کند. لذا برای برطرف این مشکل تصمیم گرفتند تا چراغ های جلوی پارس با چراغ های وانت آریسان که قابلیت تنظیم از داخل کابین را دارد تعویض گردد.

در ادامه استاندار سازی سپر جلوی پارس فیس لیفت نیز با سپر آریسان جابجا شد. ایران خودرو تصمیم گرفت تا با کمی تغییر در سپر آریسان، مه شکن و دی لایت پارس را در آن جانمایی کند.

سپر عقب پژو پارس نیز کمی تغییر کرد و دیگر خبری از نوار مشکی رنگ (ضربه گیر) روی آن نیست. بعلاوه برای هماهنگی دیگر قسمت ها با سپر جلو و عقب، زه درب ها نیز حذف شد. اضافه شدن سنسور نور و باران برای پاس کردن استاندارهای تازه از جمله مواردی است که به احتمال زیاد در پارس فیس لیفت یا بهینه شاهد آن خواهیم بود.

پارس بهینه یا فیس لیفت اکنون در سایت ایران خودرو خراسان واقع شده است. قرار است روند آزمایش استانداردهای تازه به زودی بر روی این خودرو شروع گردد.

در نهایت باید صبر کرد و دید که صحبت امروز مدیرعامل ایران خودرو با بیت ران چقدر به دنیای واقعی نزدیک خواهد بود. آیا پارس فیس لیفت که صرفاً برای پاس کردن استانداردها فراوری شد، حتی اگر استانداردها را پاس کند باز هم از خط فراوری کنار خواهد رفت؟ یا باید منتظر ورود نمونه سدان وانت آریسان به بازار خودرو کشورمان باشیم.

واردات خودرو کارکرده به ضرر خودروسازان داخلی است؟

آیین نامه واردت خودروهای دست دوم هفته آینده به مجلس می رود

شاین مکس، سدان وارداتی ایران خودرو معرفی گردید / همه چیز درباره SHINE MAX

آمار واردات خودرو منتشر شد / فقط 280 دستگاه!

مرکز ملی رقابت مقابل دستور خودرویی رئیسی ایستاد

منبع: بیت ران
انتشار: 29 تیر 1402 بروزرسانی: 29 تیر 1402 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2224

به "پارس فیس لیفت فقط برای پاس کردن استانداردها فراوری شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارس فیس لیفت فقط برای پاس کردن استانداردها فراوری شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید