شوراهای معماری مناطق به سمت تراکم مشروع بروند

به گزارش ورزش من و تو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به لایحه تعیین ماموریت ها و حدود شوراهای معماری مناطق اشاره کرد و گفت: در این لایحه موضوع صدور پروانه و تراکم مشروع از نامشروع جدا شده است و بحث این است که شوراهای معماری مناطق به سمت تراکم مشروع بروند. اگر لابی و فشارهایی به شورا در خصوص این لایحه بوده باشد که بوده از آن عبور کرده ایم و قطعا در جلسات آینده این لایحه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شوراهای معماری مناطق به سمت تراکم مشروع بروند

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، علی اعطا در نشست خبری امروز سه شنبه گفت: در مورد موضوع استفساریه که در مجلس شورای اسلامی مطرح و موجب سوء تفاهم هایی در فضای رسانه ای درباره شورایاری ها شده است باید بگویم که این استفساریه در مورد بند7 ماده 77 قانون شوراهای اسلامی و انتخابات شهرداران بوده است. در حقیقت پرسشی مطرح شده که آیا با عنایت به حذف قانون اساسی کشورمان بند هفتم ماده 77 شامل تشکیل شوراهای محل هم می گردد؟. پاسخ آری در حقیقت سوال و جواب با هم به رای گذاشته شد که در مجلس رای نیاورد اما از این استفساریه برداشت شد که شورایاری ها برای ادامه فرایند کار خود با مشکل روبرو می شوند که چنین نیست.

وی افزود: انجمن شورایاری ها به استناد بند هفتم ماده 77 قانون شوراها شکل گرفته است و استفساریه نیز در این مورد بوده و در مورد ادامه فعالیت آنها در هیچ کجا بحثی نشده است و این استفساریه فرایند کاری آنها را با چالشی روبرو نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ابهامی که در مورد شورایاری ها مطرح می گردد در مورد چرایی وجود آنها نیز نیست، بلکه بیشتر در مورد چگونگی تشکیل آنها و انتخابات آنهاست که نیاز به قانون دارد. در حال حاضر نیز فراکسیون مدیریت شهری در حال تهیه طرحی است که به طور تعیین در مورد قانونی کردن شورایاری ها بحث می کند. شورایاری ها باید به عنوان مجموعه ای که کار داوطلبانه انجام می دهند با نگاه مثبتی در قانونگذاری مورد توجه قرار گیرند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: این لایحه در مجلس در حال بررسی است و در مورد ماده 10 آن که در رابطه با نحوه توزیع مالیات صحبت می کند اختلاف نظر وجود دارد، بر همین اساس به کمیسیون مشترک ارجاع شده است و امروز نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در پیشنهاد اولیه دولت،از 9 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده، پنج درصد برای شهرداری ها، سه درصد برای دولت و یک درصد سهم وزارت بهداشت تعیین شده بود اما بعدا با کسری بودجه ای که در دولت مطرح شد این نسبت ها به چهار درصد برای شهرداری، چهار درصد سهم دولت و یک درصد سهم وزارت بهداشت تغییر کرد. بر اساس همین تغییر اختلاف نظر ایجاد شد که موضوع به کمیسیون مشترک ارجاع شد. البته خواسته مدیریت شهری این است که سهم شهرداری ها تغییری نکند و همان پنج درصد سهم اولیه باقی بماند.

وی تاکید کرد: کم شدن سهم شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده به معنای سوق دادن شهرداری ها به سمت کسب درآمد از محل منابع ناپایدار است که باید در نگاه کلان مورد توجه قرار گیرد.

اعطا در ادامه به لایحه تعیین ماموریت ها و حدود شوراهای معماری مناطق اشاره کرد و افزود: بحث این لایحه مدتی است در دستور کار بود اما بعدها سوء تفاهم هایی به ویژه در رسانه ها پیش آمد که این لایحه از دستور کار خارج شده اما به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و تنها بر اساس فوریت دار بودن برخی طرح ها و لوایح ممکن است دستور کار صحن شورا تغییراتی داشته باشد. لذا پیش بینی می کنم در یکی دو جلسه آینده نوبت به بررسی این لایحه برسد.

وی افزود: در این لایحه موضوع صدور پروانه و تراکم مآغاز از نامآغاز جدا شده است. اگر لابی و فشارهایی به شورا در مورد این لایحه بوده باشد که بوده از آن عبور نموده ایم و قطعا در جلسات آینده این لایحه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره نامه محرمانه یکی از اعضا به شهرداری در مورد بام لند، گفت: من نیز از طریق رسانه ها ارسال چنین نامه ای را مطلع شدم و اعضا نامه های محرمانه ای به شهرداری ارسال می کنند که آقای حبیب زاده نیز با توجه به اینکه به شکل ویژه ای بحث های نظارتی را پیگیری می کنند این کار را انجام داده اند ضمن آنکه ایشان رئیس کمیته نظارت شورا نیز هستند. لذا چنین مکاتبه ای را داشته اند.

وی افزود: بام لند در حال حاضر توسط اداره کل حقوقی شهرداری تهران موضوعش در حال بررسی است. البته آنجا مسائلی در جریان بوده و در نحوه قراردادهای منعقده و ساخت و سازها در آن مقطع اشکالاتی وجود داشته، گزارشات ما در بحث بام لند از قرارداد، ساخت و ساز و بهره برداری مسائلی را نشان می دهد یا حداقل ابهاماتی در آن وجود دارد که این موضوعات در حال پیگیری است و ما هم در شورا نظارت می کنیم که این فرایند صحیح دنبال گردد.

وی درباره فرایند عملکرد سامانه نظارتی شهرداری تهران یعنی سامانه 137 نیز شرح داد: ما در رابطه با 137 گزارش های نظارتی را دریافت می کنیم که سطح رضایتمندی از این سامانه بالاست ضمن آنکه سامانه های نظارتی دیگر همچون 1888 نیز در دسترس هستند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوع فروش صندلی اتوبوس ها در شهر تهران نیز گفت: در بحث اتوبوس و صندلی نکته ای که مطرح شد هم بد مطرح و هم بد منعکس شد. اصل موضوع را همه می دانند که چیز دیگری است. بعضا مطرح شد با موضع گیری های اعضای شورا ایده یک شرکت استارت آپی قربانی شد. این موضوع درست نیست. بحثی که در رسانه ها درباره اتوبوس ها مطرح شد این موضوع را القاء می کرد که می توانیم صندلی اتوبوس را رزرو کنیم. بر همین اساس اعضای شورا به درستی و به موقع موضع گیری کردند. در حقیقت ایده ای قربانی نشد و شورا نسبت به رویکردی که اشتباه مطرح شد به درستی موضع گیری کرد. این موضوع می توانست به سرعت منتشر گردد. لذا کنندگان مردم به درستی اعلام کردند که اجازه چنین اتفاقی را نمی دهند.

وی در مورد موضع گیری های اعضای شورا در بارش برف آبان ماه سال جاری و عملکرد شهرداری تهران نیز گفت: اعضای شورا در مورد موضوع برف نیز با جدیت موضع گیری نموده اند و با شهردار نیز جلسه فوق العاده ای برگزار گشت اما قطعا اینطور نیست که همه کارها را در رسانه ها مطرح کنید. اقدامات و نقدها ما انجام شد.

وی تاکید کرد: موضع شورا اینطور نیست که ناتوانی را از شهرداران مناطق ببینیم. بلکه مجموعه ای از عوامل باید در سطح کلان مدیریتی هماهنگ عمل می کردند و آمادگی برای چنین روزی ایجاد می شد تا شهرداری غافلگیر نمی شد. موضوعی که رسانه شهرداری نیز روز پس از بارش برف همین تیتر غافلگیری را استفاده کرد. در حقیقت موضع شورا این نیست که یک شهردار در منطقه ناتوان نشان دهد که نتوانسته مدیریت کند.

اعطا در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار بوی نامطبوع و تهیه گزارش با دستگاه های پایش گازها توسط شهرداری تهران گفت: گزارشی از اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مورد این موضوع دریافت نموده ایم ولی در حال حاضر برای این موضوع کارگروهی در استانداری تشکیل شده که دستگاه های مختلف در آن حضور دارند و شهرداری نیز در آنجا عضو است ولی اطلاع رسانی این حوزه بر عهده استانداری است.

وی ادامه داد: چند گزارش از اداره محیط زیست گرفتم که کارشناسی بوده و ممکن است نسبت به آن دستگاه های درگیر بحث هایی داشته باشند. بنابراین نمی توانم نظر روشنی را اعلام کنم. شهرداری به عنوان اینکه در حوزه شهر تهران مسئولیت های وسیعی دارد، در این کارگروه نیز بخش ویژه و سهم مهمی از بررسی ها بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.

وی در مورد فاصله شورا و شهرداری و فاصله میان این دو نیز گفت: انتصابات در اختیار شهردار است و اساسا شورا مداخله ای در آن ندارد. همین که شهردار انتصابات را مطرح و در شورا به مشورت می گذارد و بعضا به خاطر نظر شورا از انتصابی صرف نظر می کند این با هدف هماهنگی انجام می گردد. در بحث مکاتبات نیز گاها برخی مکاتبات طبقه بندی شده هستند که دلایل مختلفی از جمله جلوگیری از تضییع حقوق فردی خواهد بود. شورا تمام جلسات و مصوبات را در فضای علنی انجام می دهد که این به معنای شیشه ای بودن شورا است.

به گزارش خبرنگاران، در ابتدای این جلسه مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران که در این نشست خبری حضور داشت نیز گفت: دوشنبه 18 آذر ماه روز دنیای مبارزه با فساد بود. روزی که ما برای دستیابی به شهرداری پاک شفاف و عاری از فساد نیازمند توجه بیش از یک روز به آن هستیم. برای ادای حق به شهر و پاسخ به مطالبه شهفرایندان به شهر و شهرداری پاک، قانونمند، شفاف و عاری از فساد، باید هر 365 روز سالمان روز مبارزه با فساد باشد.

وی افزود: بر اساس نتایج یکی از نظرسنجی های انجام گرفته در شهر تهران پیش از آغاز به کار شورای پنجم مبارزه با فساد اداری پس از آلودگی هوا و ترافیک مهمترین مطالبه شهفرایندان تهرانی از مدیریت شهری در دوره جدید تلقی شده است. علاوه بر این من و همکارانم در هنگام مبارزات انتخاباتی لیست امید با شناسایی این مشکل وعده شهرداری شفاف و کاهش فساد اداری و پیگیری تشکیل دیوان محاسبات شهری را به مردم دادیم و همچنان به تعهد و وعده ای که به مردم داده ایم پایبندیم.

فراهانی تاکید کرد: برای مبارزه با فساد در شهرداری نیازمند شکل دادن زنجیره ای از اقدامات هستیم. اقداماتی که می بایست به صورت مستمر و بدون تعارف و در چارچوب قانون از سوی شورا پیگیری گردد. مهمترین اقدامات و دستاوردهای شورای پنجم در حوزه مبارزه با فساد و انضباط مالی عبارت بودند از انتشار اطلاعات و فراهم کردن دسترسی عمومی شهفرایندان به اطلاعات مالی و عملکردی شهرداری تهران از طریق انتشار اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران در سامانه شفافیت، همچنین ارائه گزارش درآمد هزینه ماهانه و شش ماهه شهرداری تهران توسط خزانه دار شورا و انتشار اطلاعات بودجه پیشنهادی شهرداری و بودجه مصوب از دیگر اقدامات در این راستا بوده است.

وی با اشاره به تکالیف ماده 7 برنامه سوم توسعه افزود: هوشمندسازی فعالیت های اولویت دار محمل فساد، استقرار نظام مدیریت، شناسایی و کشف تخلف و تقلب مبتنی بر فناوری های تحلیل داده، ارائه ساز و کار حمایت حقوقی و مادی از گزارشگران فساد در شهرداری، سنجش و انتشار عمومی سالانه شاخص های فساد و شفافیت از جمله اقدامات اجرا شده است.

رئیس کمیته نظارت مالی شورای شهرتهران با اشاره به برخی از تبصره ها مطرح نمود: شهرداری موظف است در شش ماهه اول برنامه، نسبت به تدوین شیوه نامه های لازم جهت ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد اقدام نموده و آن را به تصویب شورای شهر برساند. بر اساس ماده 14 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است در راستای کنترل و نظارت مستمر مالی-معاملاتی و کنترل انطباق عملکرد شهرداری با مصوبات شورا اقداماتی را انجام دهد.

وی با اشاره به برخی از اقدامات ادامه داد: بررسی عملکرد مالی مناطق، سازمان ها و شرکت ها و ارائه گزارش به شورا در بازه های شش ماهه، تدوین لایحه تشکیل دیوان محاسبات شهری و ارسال به شورای عالی استان ها جهت تصویب، اعمال نظارت مالی حین خرج با انتخاب ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری از طریق سنجش و ارزیابی توان و صلاحیت حرفه ای و تکلیف این افراد به گزارشگری و ارائه گزارش دستور پرداختهای مغایر قانون بر اساس فرم بند ب ماده 15 دستورالعمل ذیحسابی و اعمال نظارت پس از خرج با انتخاب حسابرسان دارای بالاترین مرتبه کیفی مورد تایید جامعه حسابداران رسمی و معتمد بورس از طریق فراخوان عمومی(در ادوار گذشته ما شاهد انتخاب موسسات حسابرسی دارای رتبه ج هم بودیم که در دوره پنجم صرفاً موسسات رتبه الف و معتمد بورس انتخاب شده اند)5 از جمله این اقدامات بود.

وی ادامه داد: در راستای کنترل و نظارت مستمر مالی-معاملاتی و کنترل انطباق عملکرد شهرداری با مصوبات شورا همچنین تصویب تفریغ بودجه با وضع تکالیف برای شهرداری به منظور روشن شدن ابهامات و رسیدگی به تخلفات در جلسه علنی شورا و نه جلسات غیر علنی، ارجاع 33 بند شناسایی شده توسط حسابرس منتخب شورا به مراجع نظارتی(سازمان بازرسی،حراست،اداره کل حقوقی) برای رسیدگی در حسابرسی صورتهای مالی سال 1393 برای اولین بار آن هم در جلسه علنی شورا و نه جلسه غیر علنی، تشکیل معاونت محاسبات و پایش عملکرد در دبیرخانه شورا؛ با توجه به اهمیت موضوع محاسبات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای نظارتی شورا از جمله نظارت بر اجرای بودجه، ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب و حسابرسان منتخب شورا در سه مرحله پیش از خرج،حین خرج و پس از خرج برای اولین بار در تاریخ فعالیت شوراهای اسلامی کشور بر اساس مصوبه هیئت رئیسه شورا در ساختار دبیرخانه شورا، ایجاد معاونت محاسبات و پایش عملکرد پیش بینی شد تا این معاونت پشتیبان و پیگیر مصوبات شورا در حوزه محاسبات و پایش برنامه و بودجه باشد که این تحول گام نخست در ایجاد دیوان محاسبات شهری و تحقق وعده لیست امید به مردم در این زمینه است .

او در ادامه شرح داد: ارائه طرح الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارشات شهفرایندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران که اینجانب با حمایت و امضاء 7 نفر از همکاران از جمله آقای اعطا تقدیم هیئت رئیسه محترم شورا نمودم، به زودی در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و با تصویب شورا زمینه استفاده هر چه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مسائل و مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم خواهد شد.

فراهانی تاکید کرد: مقایسه مصوبات حسابرسی و تفریغ بودجه شورای چهارم و پنجم؛ روشن کننده تفاوتهاست، ضمن تشکر از زحمات یکایک اعضاء شورای شهر تهران در ادوار گذشته ، شاید شما و یا مردم و یا همکاران سابقمان در شورا بگویند مصوبه شورا که چیزی نیست، هر شورایی بالاخره مصوبه دارد، این که نشد اقدام و عمل برای مبارزه با فساد، اما مطمئنا بین اینکه شما تصویب کنید با پیگیری مسائلی که در گزارش حسابرس آمده فرق وجود دارد، بله هر دو مصوبه هستند ولی اثرشان یکی نیست.

او یادآور شد: برای روشن شدن پایبندی شورای پنجم به مبارزه با فساد و انضباط مالی در چارچوب قانون از شما دعوت میکنم در سامانه مصوبات شورا کلید واژه گزارش حسابرسی را جستجو کنید، ببینید از ادوار گذشته چند گزارش حسابرسی در دسترس عموم است؟مصوبه حسابرسی صورتهای مالی سال 1393 شهرداری تهران که مصوب شورای پنجم است را با مصوبه حسابرسی صورتهای مالی سال 1392 که مصوب شورای چهارم است را خودتان مقایسه کنید یا به اهل فن و خبرگان بدهید تا قضاوت کنند. مصوبه تفریغ بودجه سال 1394 شهرداری تهران که مصوب شورای چهارم است را با مصوبه تفریغ بودجه سال 1395 شهرداری تهران که مصوب شورای پنجم است را خودتان مقایسه کنید یا به اهل فن و خبرگان بدهید تا قضاوت کنند.

فراهانی افزود: نتیجه قضاوتتان را منتشر کنید تا حتی اگر ما هم اغماضی داشته ایم یا کوتاهی نموده ایم جبران کنیم، اما به کوتاهی هایی که در 20 سال گذشته در این حوزه شده هم نگاهی بیندازید. با توجه به اهمیت گزارشگری مردم در مبارزه با فساد برای دست یافتن به شهرداری پاک، شفاف و عاری از فساد نمی توان تنها به حسابرسان،ذیحسابان و دستگاههای نظارتی اکتفا کرد، برای مبارزه با فساد در دستگاههای اجرایی اعم از شهرداری یا دولت و دیگر قوا نیازمند مشارکت مردم در گزارشگری فساد هستیم؛ تنها با گزارشگری مردم و پیگیری این گزارشات می توان به کشف فساد و نا امن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: مؤثرترین و کارآمدترین سازوکارهای نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرآیند نظارت است،بر اساس آمارهای بین المللی، اصلی ترین ابزار کشف و کاهش فساد مردم و گزارشگری مردم است.

او ادامه داد: در سال 2012 از بین 12 روش استاندارد کشف فساد عنوان شده، 43 درصد از موارد بر اساس گزارش دهی مردم کشف شده است. 73 درصد از افرادی که عامل کشف و انهدام فساد بوده اند، کارمندان یا ارباب رجوع های سازمان ها بوده اند. استفاده از بازرسان خارج از سازمان و نظارت نهادهای بالادستی تنها توانسته است 5 درصد از موارد فساد را کشف کند. گزارش های مردمی در سال 2005 میلادی منجر به بازپس گیری رقمی معادل 10 میلیارد دلار توسط دولت آمریکا شد، درحالی که اقدامات سازمان های نظارتی تنها توانسته بود 5 میلیارد دلار را به خزانه برگرداند.

فراهانی گفت: همین الان هم گزارشات مردمی نقش غیر قابل انکاری در کشف فسادها و تخلفات اداری توسط دستگاههای نظارتی کشور دارند و بر همین اساس در بند د ماده 2 آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه های اجرایی ما شاهد توجه دولت به گزارشات مردمی و گزارشات کارکنان در این باره هستیم و ساز و کار تشویق و پرداخت پاداش به گزارشگران رشوه در این آئین نامه پیش بینی شده است.

به گفته عضو شورای شهر تهران، شهرداری منضبط، سالم و قابل اعتماد برای خدمت رسانی شایسته به شهفرایندان با اقدام حراست، بازرسی و نظارت شورای شهر ساخته نخواهد شد، ما باید دست یاری به سوی شهفرایندان به عنوان کلیدی ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم و با یاری مردم این مطالبه عمومی را پاسخی مناسب دهیم، مطمئناً با ثبت و رسیدگی دقیق به گزارشات شهفرایندان درباره فساد و تخلف در شهرداری، تشویق، تقدیر و معرفی شهفرایندانی که گزارشگری آنها باعث کشف فساد در شهرداری شده می توان اژدهای هفت سرفساد را به زانو درآورد، اگر به گزارشات مردم رسیدگی گردد اعتماد مردم جلب خواهد شد و محیط عمل برای متخلفان نا امن می گردد که دستاوردش کاهش فساد است. شهفرایندانی که می خواهند بهتر زندگی کنند، شهر و شهرداری می خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند.

فراهانی خطاب به شهفرایندان افزود: شهفرایندانی که می خواهند حرمت و منزلت داشته باشند، شهفرایندانی که خواستار عدالت و برابری اند و خواستار شفافیت، فساد ستیزی و قانون گرایی اند شهفرایندانی که می خواهند به آینده این شهر برای زندگی فرزندانشان مطمئن و امیدوار باشند و خواستار شایسته سالاری و جایگزین شدن ضابطه بجای رابطه و ترجیح منافع ملی و شهری بجای منافع شخصی و جناحی اند خواسته هایشان به حق است، من و همکارانم بر اساس سوگندی که ادا نموده ایم بر عهدمان با شما پایبندیم، اما بدون همراهی، تلاش و گزارشگری شما در مبارزه با اژدهای هفت سر فساد کاری از پیش نخواهیم برد،به یاریمان بیائید تا شهر و شهرداری عاری از فساد را با هم برای تهران به ارمغان آوریم. مطمئنم که با حضور مردم هیچ مسئله ای حل نشدنی نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 621

به "شوراهای معماری مناطق به سمت تراکم مشروع بروند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوراهای معماری مناطق به سمت تراکم مشروع بروند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید