سفره های آب ایران کوچک، کوچکتر می گردد

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران/البرز آب این مایه حیات این روزها به یکی از معضلات اصلی دنیا و البته ایران تبدیل شده و روز به روز بر نگرانی ها برای تامین آن افزوده می گردد. استان البرز هم از این امر مستثنی نیست و چه بسا به علت سایه سنگین تهران و تامین بخشی از آب مرکز، البرز که به ایران کوچک معروف است را بیشتر درگیر این ماجرای محیط زیستی نموده باشد. از طرفی آمارها شرایط خوبی را برای آینده تامین آب در تهران و کرج نشان نمی دهد.

سفره های آب ایران کوچک، کوچکتر می گردد

سدهای کرج و طالقان که از سدهای مهم و اصلی تامین آب تهران و استان البرز به تعداد می فرایند با وجود اینکه توان ذخیره 600 میلیون متر مکعب آب را دارند در حال حاضر نیمی از این رقم را در دل خود ذخیره دارند و با توجه به پیش بینی های اخیر سازمان هواشناسی و ادامه کمبود بارش ها این رقم همچنان روبه کاهش است.

و اما شرایط سفره های زیر زمینی وخیم تر گزارش شده و علاوه بر کمبود بارش ها عواملی دیگر از جمله رشد بی رویه جمعیت و افزایش روز افزون احتیاج به آب شرب بر این خالی تر شدن سفره های زیر زمینی بیشتر تاثیر گذاشته است.

داوود نجفیان در گفت و گو با خبرنگاران در مورد ظرفیت فعلی ذخایر سدهای استان گفت: در حال حاضر سدهای کرج و طالقان به ترتیب 65 و 54 درصد پر هستند که نسبت به سال گذشته سد کرج حدود 21 درصد و سد طالقان 30 درصد کاهش داشته است.

نجفیان عمق دست یابی به سفره های آب زیر زمینی در استان را متفاوت اظهار داشت و افزود: عمق دست یابی از 20 متر تا 200 متر بسته به منطقه جغرافیایی فرق دارد. در استان البرز سالیانه به طور میانه حدود 70 سانتیمتر افت آبخوان داریم و در 30 سال اخیر هم 21 متر تراز سفره ها افت داشته است که باید کنترل گردد تا اثرات مخرب تری برای این منطقه به جا نگذارد و نا گفته نماند در حال حاضر این اثرات مخرب از جمله فرونشست جدی در نواحی از استان وجود دارد که باید از آن جلوگیری کرد.

وی یادآوری کرد: در سال های 98 و 99 بارش های موثر بهاره تغذیه خوبی بر روی آبخوان ها داشت و در کنار آن مقابله با حفر چاه های غیر مجاز و انسداد آنها هم باعث کمتر شدن افت آبخوان ها در چند سال گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به بارش کم بهاره در امسال اظهار کرد: بارش های خیلی کم بهاره در امسال منجر به استفاده از چاه های کشاوزی از اوایل اسفند ماه شد که این مساله فشار مضاعفی به آبخوان ها وارد کرد و بعلاوه تغذیه آبخوان ها به شدت کاهش یافت. به همین علت کوشش برای انسداد و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز بیشتر شده است.

نجفیان با اشاره به سهم استفاده بخش کشاورزی از منابع آبی در سال تازه گفت: در حال حاضر سهم این حوزه 60 درصد است و سهم مصرف آب شرب 32 درصد و صنعت هم 8 درصد است.

وی در مورد تراکم جمعیتی بالای استان البرز و دسترسی به منابع آب شرب ادامه داد: استان ما کوچک ولی تراکم جمعیتی بسیار بالایی دارد و این تراکم احتیاجهای آبی متفاوتی هم در حوزه کشاورزی و شرب دارد.

وی افزود: در استان البرز چالش مصرف آب شرب نسبت به سایر منطقه ها کشور بیشتر و روز افزون است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: باید سیاست های مصرفی در سه حوزه کشاورزی شرب و صنعت به جد کنترل گردد و اگر نتوانیم مصارف را کنترل کنیم چالش فعلی تامین آب دوچندان خواهد شد برای مثال باید چند کشته شدن اراضی کنترل و کمتر انجام گردد و محصولاتی که آب زیادی مصرف می نمایند به هیچ اسم نباید در این استان کشت گردد برای مثال صیفی جاتی که اغلب هم برای خود استان نیست و بیشتر برای خروج از استان کشت می گردد را باید حذف کنیم.

وی ادامه داد: در بحث آب شرب باید هر مساله ای که منجر به هدر رفت آب می گردد را جدی گرفت و حتما از آن جلوگیری گردد و حساسیت ها در این بخش باید بالاتر باشد.

نجفیان در مورد مدیریت هدر رفت آب در بخش صنایع افزود: صنایع باید با بازچرخانی آب از هدر رفت آب جلوگیری نمایند و به هیچ وجه صنایع پر مصرف در این استان مستقر نباشند.

وی در بایان تاکید نمود: مردم و وزارت نیرو و سایر ارگان ها با هم و همکاری همدیگر می توانند به وسیله سیاست های تشویقی و تنبیهی برای مصرف بهینه همکاری نمایند.

رشد پنج درصدی مصرف آب شرب در البرز

اما درمیان همه محدودیت ها و مسائل ذکر شده، همه گیری کرونا هم به نوبه خود بر افزایش مصرف افزوده و حساسیت ها به بهداشت فردی مانند شستن دست ها و اقلام خریداری شده از بیرون منجر به ایجاد باری اضافی بر روی منابع آب شده است.

ذوالفقار مهدی زاده مدیر عامل آبفای استان البرز از افزایش پنج درصدی مصرف آب شرب در پنج ماه نخست امسال اطلاع داد و گفت: در پنج ماه نخست امسال، حجم مصرف آب شرب در استان البرز به 142 میلیون متر مکعب رسید که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج درصد رشد مصرف را نشان می دهد.

وی اصلی ترین علت این رشد را شدت گرمای بی سابقه هوا در تابستان امسال و همه گیری کرونا ذکر کرد وافزود: امسال شاهد دمای هوا تا 45 درجه هم بودیم که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است و درکنار آن می توانیم به عواملی همانند مهاجر پذیری و رشد جمعیت، شست و شوهای مربوط به حفظ بهداشت برای مقابله با کرونا، استحمام طولانی مدت، روشن بودن و افزایش کارکرد کولرهای آبی در شبانه روز و پرکردن استخر و آبیاری فضای سبز اشاره کنیم که موجب رشد مصرف آب در بهار و تابستان امسال شد.

مدیرعامل آبفای البرز توصیه کرد: کوتاه کردن زمان استحمام، سرکشی مرتب به نحوه کارکرد کولرها وجلوگیری از نشتی احتمالی آن و کاهش دفعات شست و شوی راه پله ها و پارکینگ منازل و مجتمع ها، از جمله راهکارهای صرفه جویی درمصرف آب شرب است.

مهدی زاده در سرانجام افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از منابع آب استان به وسیله 530 حلقه چاه و بقیه از سدهای کرج و طالقان تامین می گردد و برای استحصال 500 لیتر برثانیه تخصیص تازه وزارت نیرو از سد طالقان به البرز، بخش سوم تصفیه خانه آب تعداده 2 کرج درحال احداث است که تا سرانجام امسال وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1751

به "سفره های آب ایران کوچک، کوچکتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره های آب ایران کوچک، کوچکتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید