خبرنگاران مقام آذری: بر اثر جنگ قره باغ 20 هزار شهروند آذربایجانی جان باختند

به گزارش ورزش من و تو، باکو - خبرنگاران -سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: بر اثر جنگ قره باغ نزدیک به 20 هزار نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان جان باختند و 50 هزار نفر نیز مجروح شدند .

خبرنگاران مقام آذری: بر اثر جنگ قره باغ 20 هزار شهروند آذربایجانی جان باختند

جهت دریافت خدمات طراحی شاه نشین ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

لیلا عبدالله اوا روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد حادثه شهر خوجالی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ که این کشور آن را کشتار دسته جمعی ساکنان بی دفاع شهر می خواند، گفت: بر اثر این مناقشه یک پنجم از سرزمینهای جمهوری آذربایجان تحت تصرف نیروهای ارمنی درآمد .

وی حادثه شب 26 فوریه سال 1992 میلادی در شهر خوجالی را جنایت خونین و بی رحمانه علیه ساکنان غیر نظامی این شهر توصیف کرد.

وی اضافه نمود: در جریان حمله نظامیان ارمنی به خوجالی 613 نفر از جمله 63 کودک و 106 زن کشته و یک هزار 275 نفر نیز به اسارت درآمدند .

مردم و دولت جمهوری آربایجان همه ساله در روز 26 فوریه مراسم های گرامیداشت قربانیان حادثه شهر خوجالی را برگزار می نمایند .

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی شروع و در سال 1992 به درگیری نظامی 2 کشور منجر شد.

در نتیجه این مناقشه، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان در آمد.

در ماه مه 1994 (اردیبهشت 1373) میان طرفین مناقشه، آتش بس برقرار شد اما میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا حال نتیجه ای نداشته است.

جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ قره باغ و در دوره های بعدی یاری های خود به آوارگان جنگی جمهوری آذربایجان را هرگز دریغ ننموده و در چند سال متوالی با ارایه یاری های بشردوستانه مستمر در مورد تامین نیازهای این افراد اسکان یافته در چند شهرک چادری ، اقدام کرد .

ایران در جریان حمله نیروهای ارمنی در ماه اکتبر سال 1993 میلادی به شهرستان زنگیلان جمهوری آذربایجان واقع در نزدیکی مرز کشورمان ، به ساکنان این شهرستان که در محاصره کامل قرار گرفته بودند ، اجازه تردد به خاک ایران و نجات از مرگ حتمی را داده بود .

جمهوری اسلامی ایران همچنین همیشه از حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ و برقراری تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت نموده است .

منبع: ایرنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 741

به "خبرنگاران مقام آذری: بر اثر جنگ قره باغ 20 هزار شهروند آذربایجانی جان باختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقام آذری: بر اثر جنگ قره باغ 20 هزار شهروند آذربایجانی جان باختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید