استقرار صلح بانان روسیه در قره باغ، پوتین: درگیری ها در قره باغ کاملا متوقف شده است

به گزارش ورزش من و تو، خبرگزاری خبرنگاران-سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه تاکید نمود که مسکو در تماس دایم با ستادهای کل نیروهای مسلح آذربایجان و ارمنستان برای پیشگیری از وقوع درگیری های احتمالی است.

استقرار صلح بانان روسیه در قره باغ، پوتین: درگیری ها در قره باغ کاملا متوقف شده است

جهت دریافت خدمات طراح خانه ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزرات دفاع روسیه اظهار داشت که مسکو با ستادهای کل نیروهای مسلح آذربایجان و ارمنستان برای پیشگیری از وقوع درگیری های احتمالی در قره باغ مدام در تماس است.

کوناشنکوف گفت: برای اجرای ماموریت حفظ صلح و پیشگیری از درگیریهای احتمالی و تضمین امنیت نظامیان روس به طور مداوم با مقامات نظامی آذربایجان و ارمنستان به وسیله کانال های ارتباط مستقیم تماس می گیرد.

وی تاکید نمود که یگان های پلیس نظامی روسیه امروز -شنبه- گشت زنی ها در مناطق شمال و جنوب قره باغ را در راستای اجرای توافق آتش بس امضا شده دوشنبه گذشته با نظارت مسکو آغاز نموده اند.

ارمنستان و آذربایجان نهم نوامبر توافق آتش بس در منطقه قره باغ را با نظارت مسکو امضا کردند.

استقرار صلح بانان روسیه در قره باغ

وزارت دفاع روسیه اظهار داشت، 16 ایست نظارتی درطول خط تماس در منطقه قره باغ ایجاد خواهد شد و اولین سری از نیرو های حافظ صلح روسیه وارد منطقه شدند. ارمنستان و آذربایجان در نخستین ساعات بامداد سه شنبه با میانجیگری روسیه به یک ماه و نیم مخاصمه نظامی همه جانبه در قره باغ انتها دادند.

این توافق آتش بس، یک پیروزی نظامی-سیاسی عظیم برای جمهوری آذربایجان و یک شکست برای ارمنستان و به ویژه نیکول پاشینیان، نخست وزیر غرب گرای این کشور به شمار می رود. براساس این توافق، صلحبانان روسیه جایگزین نظامیان ارمنستان در منطقه قره باغ می شوند. 400 سرباز صلحبان ارتش فدراسیون روسیه در نخستین گام کنترل گذرگاه لاچین را بر عهده می گیرند./فرارو

اعزام 20 هواپیمای روسیه برای مأموریت حافظ صلح در قره باغ

روسیه در 24 ساعت گذشته در قالب مأموریت خود در منطقه قره باغ، 20 هواپیما از اولیانوفسک به ارمنستان فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، مسکو در 24 ساعت گذشته در قالب مأموریت حافظ صلح 20 هواپیما به منطقه درگیری های قره باغ فرستاده است.

وزارت دفاع روسیه امروز شنبه در بیانیه ای اظهار داشت روسیه در 24 ساعت گذشته در قالب مأموریت خود در منطقه قره باغ، 20 هواپیما از اولیانوفسک به ارمنستان فرستاده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: در 24 ساعت گذشته، 20 هواپیمای ایل -76 متعلق به هواپیمایی حمل و نقل نظامی نیرو های هوافضای روسیه از فرودگاه اولیانوفسک-ووستوچنی خارج شده اند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز آدینه اطلاع داد که بیش از هزار و 100 حافظ صلح روس و 168 واحد تجهیزات طی سه روز گذشته به منطقه قره باغ اعزام شده اند.

درگیری های مجدد بین آذربایجان و ارمنستان از 27 سپتامبر آغاز شده بود.

در 9 نوامبر، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی را درباره آتش بس کامل در قره باغ که از 10 نوامبر آغاز می شد، امضا کردند.

رئیس جهور روسیه گفت طرف های آذربایجانی و ارمنی مواضعی را که داشته اند، حفظ می نمایند و نیرو های حافظ صلح روسی به منطقه اعزام می شوند. علاوه بر این، باکو و ایروان باید زندانیان و اجساد کشته شدگان را مبادله نمایند.

آغاز گشت های وزارت دفاع روسیه در مناطق شمالی و جنوبی قره باغ

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد: پلیس نظامی روسیه، گشتی هایی را در مناطق شمالی و جنوبی منطقه قره باغ آغاز کرد.

وزارت دفاع روسیه اضافه نمود کار احداث 12 مرکز نظارت بر نیرو های پاسدار صلح روسی در قره باغ تکمیل شد.

عراقچی : شایعات جهت های ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا آذربایجان بی اساس است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه شایعات درخصوص توافق آتش بس قره باغ را بی اساس خواند و گفت: هیچ تغییری در جهت های ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا آذربایجان ایجاد نخواهد شد.

آقای سید عباس عراقچی در خصوص درخصوص توافق آتش بس قره باغ، اضافه نمود: متاسفانه اطلاعات غلط و گمراه نماینده همراه با نقشه های جعلی در فضای مجازی در حال انتشار است و ادعا هایی همچون قطع مرز ایران با ارمنستان، ایجاد کریدور در داخل خاک ارمنستان یا حتی داخل خاک ایران، تغییر ژئوپلتیک منطقه و... مطرح شده است که از اساس واقعیت ندارد و با اغراض خاص سیاسی و تبلیغاتی صورت می گیرد.

آقای عراقچی با اشاره به نقشه اصلی توافق گفت: چنانچه در این نقشه مشاهده می گردد، بحث ایجاد یک نوار جغرافیایی در حاشیه مرز ایران با ارمنستان که زیاد مطرح شده است کاملا بی مبنا است.

ایجاد یک کریدور جاده ای در نظر است

فرستاده ویژه رئیس جمهور برای ارائه طرح صلح ایران گفت: آنچه در توافق آتش بس قره باغ آمده ایجاد یک کریدور جاده ای، یا بهتر است گفته گردد، یک جهت ترانزیتی، داخل خاک ارمنستان از نخجوان به سمت خاک اصلی آذربایجان است که امنیت آن توسط روسیه تضمین خواهد شد و جهت دقیق آن نیز هنوز معین نیست.

آقای عراقچی همچنین گفت: این ایده جدیدی نیست و طرح آن سابقه طولانی دارد، و اگر هم عملی گردد، که با هزار، اما و اگر همراه است، هیچ تغییری در جهت های ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا آذربایجان ایجاد نخواهد نمود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: با این حال رایزنی های ما با همه طرف ها ادامه دارد، عصر چهارشنبه نیز گفتگوی طولانی با سفیر روسیه در تهران در همین خصوص داشتم.

تبادل اجساد سربازان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) از تبادل اجساد سربازان ارتش این کشور و ارمنستان تحت نظارت روسیه اطلاع داد.

به گزارش شبکه الجزیره، طبق توافق اخیر آتش بس قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، امروز مبادله اجساد سربازان دو کشور انجام گرفت.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان اظهار داشت که تبادل اجساد سربازان دو طرف درگیر در جنگ قره باغ تحت نظارت روسیه صورت گرفت.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهرماه گذشته آغاز و تا چند روز پیش ادامه داشت؛ در طول این درگیری ها به رغم این که با دخالت میانجیگران بین المللی 3 بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شد، اما این توافق ها رعایت نشد تا این که توافق آتش بس و صلح در تاریخ دهم نوامبر میان دو طرف حاصل شد.

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (20 آبان) سندی برای تحقق آتش بس کامل و برطرف تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ به امضای الهام علی اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه رسید که تبادل اجساد قربانیان یکی از بندهای این توافقنامه است.

پوتین: درگیری ها در قره باغ کاملا متوقف شده است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که درگیری ها در منطقه قره باغ کاملاً متوقف شده است و دلیل آن را بیانیه 9 نوامبر(19 آبان) سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیان کرد.

خبرگزاری تاس تاس روز شنبه به نقل از پوتین نوشت: تصویب بیانیه سه جانبه توسط رئیس جمهوری آذربایجان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه امکان جلوگیری از خونریزی و تثبیت اوضاع در منطقه را فراهم نموده است.

پوتین اضافه نمود: بیش از چهار هزار نفر در درگیری ها در قره باغ کشته و بیش از 8 هزار نفر زخمی شدند و تعداد پناهندگان10 هزار نفر ارزیابی می گردد.

پیش از این، سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره آتش بس در قره باغ قره باغ از 10 نوامبر تصویب کردند. ارتش روسیه با مأموریت حفظ صلح به منطقه اعزام شد.

مطابق این توافقنامه، منطقه آغدام تا تاریخ 20 نوامبر (20 آبان) به جمهوری آذربایجان بازگردانده خواهد شد. تا 15 نوامبر (25 آبان)، ارمنستان منطقه کلبجر و تا اول دسامبر - منطقه لاچین را تخلیه می نماید.

ابراز خشنودی فرانسه از آتش بس قره باغ

بین 400 تا 600 هزار ارمنی تبار در فرانسه زندگی می نمایند و امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور مراقب بوده تا در جریان درگیری های اخیر از هیچکدام از طرفین جانبداری نکند. با این حال مخالفان داخلی به نحو روزافونی از او انتقاد نموده اند که به اندازه کافی به ارمنستان یاری ننموده است.

در بیانیه پنجشنبه (22 آبان) کاخ الیزه اعلام شده که مکرون به دنبال آن است تا به نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اطمینان خاطر دهد: رئیس جمهوری با ابراز رضایت از انتها درگیری ها، دوستی خود با ارمنستان و مردم آن را یادآور شد و آمادگی خود را برای برقراری راهکار سیاسی منصفانه و پایدار برای تمامی طرف های ناگورنو - قره باغ گفت.

مکرون همچنین برای برآورد نیازهای بشردوستانه ارمنستان با تعدادی از سازمان های امدادرسان و ارامنه شاخص خارج از کشور ملاقات کرد.

به نوشته رویترز، قرار است آمریکا و فرانسه به زودی دیپلمات های خود را برای رایزنی در خصوص مناقشه اخیر به روسیه اعزام نمایند.

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (20 آبان) سندی برای تحقق آتش بس کامل و برطرف تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ به امضای الهام علی اف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه رسید.

درگیری های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهرماه گذشته آغاز شده است و به رغم این که با دخالت میانجیگران بین المللی 3 بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شده، این درگیری ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

روسیه: به ارمنستان خیانت نکردیم

روسیه اظهارات مطرح شده در خصوص خیانت مسکو به ارمنستان بر سر توافق انتها دادن به خشونت ها را رد نموده و آنها را ناعادلانه خوانده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری خود گفت روسیه با اعزام نیروهای خود به منطقه بحران نشان داده که صلح و ثبات در منطقه برایش اهمیت دارد.

روز دوشنبه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وساطت روسیه توافقنامه ای را امضا کردند که به شش هفته درگیری های خونین در قره باغ انتها داد.

این توافق با انتقادهای گسترده ای در ارمنستان روبرو شده و شماری از احزاب مخالف که در مجلس حضور ندارند و گروه هایی از مردم خواستار کناره گیری نیکول پاشینیان، نخست وزیر شده اند.

روسیه در جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر موضع سنتی خود پایبند بود و سعی کرد بی طرف عمل کند.

این کشور با ارمنستان روابط خوبی دارد اگرچه با نخست وزیری نیکول پاشینیان که در انقلاب مسالمت آمیزی به قدرت رسید، این روابط به گرمی قبل نبوده است.

روسیه همچنین رابطه نزدیکی با جمهوری آذربایجان دارد. این کشور به هر دو طرف درگیر سلاح فروخته است.

پاشینیان: صلح بانان روسیه تضمین عدم از سر گیری جنگ در قره باغ هستند

نخست وزیر ارمنستان با شرح علت توافق آتش بس، گفت: اکنون حضور نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ تضمینی برای عدم آغاز جنگ مجدد در منطقه و تأمین امنیت ساکنان محلی و امکان رفت و آمد آنها به ارمنستان است.

به گزارش خبرگزاری تاس، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیون سراسری این کشور اظهار داشت که نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در منطقه قره باغ کوهستانی تضمینی برای آن هستند که جنگ مجددی در منطقه از سر گرفته نگردد و ساکنان محلی می توانند با خیال راحت به ارمنستان رفت و آمد نمایند.

به گفته وی، تصمیم گرفته شد تا مأموریت حفظ صلح روسیه به منظور اطمینان از بازگشت شرایط زندگی عادی مردم قره باغ آغاز گردد و این تضمینی است که با توجه به حضور آنها، جنگ دوباره ای آغاز و گسترش نخواهد یافت.

پاشینیان در عین حال یادآور شد که در سایه حضور صلح بانان روس، ساکنان قره باغ قادر به سفر به ارمنستان و رفت و آمد در امتداد کریدور حمل و نقل منطقه هستند که امنیت آن توسط نیروهای روسی تأمین خواهد شد.

نخست وزیر تأکید کرد که ایروان همچنان به دفاع از حقوق مردم ساکن منطقه قره باغ ادامه خواهد داد و صلحبانان روسی به آنها اجازه می دهند تا در شرایط امنی، زندگی عادی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مواضع روسیه در خصوص مناقشه قره باغ، طی چهار سال گذشته تغییری ننموده است و در ماه آوریل سال 2016 هم با میانجیگری فدراسیون روسیه بود که امکان جلوگیری از تشدید درگیری ا در قره باغ کوهستانی بوجود آمد، اضافه نمود: البته ما فعلاً قصد نداریم درباره روابط ارمنستان و روسیه صحبت کنیم که شرایط متفاوتی دارد. ولی بطور کلی ما روابط کاری عادی با مسکو داریم و خواهیم داشت و همین جو در روابط من با ولادیمیر پوتین نیز حاکم است.

پاشینیان همچنین درباره تصمیم خود برای امضای توافقنامه آتش بس، تأکید کرد: از دست دادن شهر شوشی در نبرد با آذربایجان، به آن لحظه مشخص نماینده ای تبدیل شد که پس از آن دیگر ادامه مبارزه برای کشور ما بی معنا بود. پس از سقوط شهر، دو کوشش برای بازگرداندن آن انجام شد که بی نتیجه ماندند. پس از آن معین شد که جنگیدن بیشتر فایده ندارد و ما نمی توانستیم به یک نقطه عطف در جنگ دست پیدا کنیم. به همین دلیل، در رایزنی با مقامات نظامی، عاقلانه ترین راه، توافق درباره برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن بیشتر نیروهای نظامی ارمنستان بود.

در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان ماه) ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره توقف درگیری های نظامی در منطقه قره باغ از روز سه شنبه، 10 نوامبر (20 آبان ماه) امضاء کردند. این توافق نامه استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ و تبادل زندانیان بین طرفین درگیری را پیش بینی نموده است. پوتین ابراز امیدواری کرد که این توافق نامه شرایطی را برای توسعه روابط باکو و ایروان ایجاد نموده و پایه و اساسی برای حل و فصل دراز مدت مناقشه قره باغ گردد.

پاشینیان: پس از صلح قره باغ، روابط با ایران توسعه می یابد

نخست وزیر ارمنستان از توسعه روابط با ایران پس از توافق صلح با جمهوری آذربایجان اطلاع داد.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت: توسعه روابط با ایران یکی از نتایج توافق صلح قره باغ است.

براین اساس، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یک این کشور اضافه نمود: توافق صلح قره باغ که بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بدست آمد این امکان را فراهم خواهد نمود تا خط آهن ارمنستان به سمت ایران به وسیله نخجوان فعالیت کند.

وی توضیح داد: بدین طریق ما می توانیم به وسیله ایران به خلیج فارس دست یاببم. یکی از مفاد توافق صلح قره باغ برطرف انسداد محور های مواصلاتی مالی و حمل و نقل در منطقه است.

پاشینیان درباره جنگ با جمهوری آذربایجان نیز گفت: ما به دنبال تغییر فرایند جنگ بودیم، اما با سقوط شهر استراتژیک شوشا به این نتیجه رسیدیم که ادامه جنگ بی فایده است. اگر توافق صلح را به امضا نمی رساندیم شهر خان کندی سقوط می کرد و بین 20 تا 30 هزار سرباز ما در آنجا محاصره می شدند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1242

به "استقرار صلح بانان روسیه در قره باغ، پوتین: درگیری ها در قره باغ کاملا متوقف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار صلح بانان روسیه در قره باغ، پوتین: درگیری ها در قره باغ کاملا متوقف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید