جدال سایپا و محیط زیست بر سر خودروی شاهین
به گزارش ورزش من و تو، یک ماه پیش از بلوای محیط زیستی شاهین، محصول تازه شرکت سایپا با حاشیه قیمتی دست و پنجه نرم می کرد. حاشیه ای که حواله داران این شرکت خودروسازی را مقابل سازمان بازرسی کل کشور جمع کرد تا به افزایش قیمت دوباره سایپا شاهین اعتراض نمایند. این تجمع اعتراضی پس از آن شکل گرفت که مجید باقری، قائم مقام مدیر عامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا گفته بود که قیمت محصول شاهین بر اساس جزئیات مندرج در دعوت نامه صادر شده ماه جاری معادل 267 میلیون تومان تعیین شده است.
خبرنگاران| شرکت سایپا در حالی قرار است در روز های آینده بخشی از پیش فروش های سایپا شاهین را تحویل دهد که به تازگی این محصول جدید درگیر حاشیه تازه ای شده است. در این رابطه روز های اخیر دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت که این سازمان مخالف شماره گذاری سایپا شاهین است. البته سایپا این ادعا را رد نموده و معتقد است شاهین تمامی استاندار های لازم را دریافت نموده است.
به گزارش خبرنگاران؛ روز های گذشته بود که بهزاد اشجعی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت که این سازمان با شماره گذاری خودروی سواری شاهین مخالف است، بنابراین پیش فروش این خودرو غیرقانونی است.
او می گوید که طبق قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست باید مجوز شماره گذاری انواع وسیله نقلیه موتوری، چه وارداتی و چه فراوری داخل را صادر کند.
طبق گفته های اشجعی، خودروی سواری شاهین هنوز مجوز شماره گذاری را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت ننموده است بنابراین پیش فروش این خودرو غیرقانونی است و سازمان محیط زیست نیز با شماره گذاری این خودرو مخالف است، زیرا هنوز نتوانسته است تأییدیه های لازمِ زیست محیطی را دریافت کند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته است که طبق ماده 4 قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست موظف است از فراوری یا روانه شدن خودرو های بدون مجوز زیست محیطی و استاندارد های آلایندگی جلوگیری کند. با این حال تمامی وسایل نقلیه موتوری باید استاندارد های اجباری را برای انتشار آلاینده های موجود رعایت نمایند؛ در این صورت، پس از تأییدیه سازمان محیط زیست مجاز به فراوری انبوه و روانه شدن به بازار هستند.
شاهین که پیش از رهام نام داشت، محصول تازه شرکت شایپا است و بر یک پلتفرم بومی سازی شده موسوم به sp 100 توسعه یافته است.
پس از موضع گیری اشجعی در برابر سایپا شاهین، چیزی نگذشت که سایت سایپا نیوز وابسته به گروه خودروسازی سایپا با انتشار خبری به نقل از رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت که بعضی از تست های اولیه زیست محیطی خودرو شاهین در زمینه هوای پاک و مسایل زیست محیطی موفقیت آمیز بوده و این خودرو فرایند اخذ مجوز شماره گذاری را طی خواهد نمود.
این پایگاه خبری همچنین از زبان سید محمد مهدی میرزایی قمی نوشته است که اساساً اینکه گفته می گردد سازمان حفاظت محیط زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.
البته این تایید هم دوام چندانی نداشت و این بار عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وارد این جنجال گردد.
او در این رابطه گفت که فروش یا پیش فروش تمام خودرو هایی که مجوز محیط زیست را نگرفته اند، غیرقانونی است و بر اساس پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست جلوی این تخلف گرفته می گردد.
کلانتری گفته موضوع را به ریاست جمهوری منعکس نموده تا جلوی این کار را بگیرند.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته که من اجازه پیش فروش ندادم و باید جلوی این کار گرفته گردد.
یک ماه پیش از بلوای محیط زیستی شاهین، محصول تازه شرکت سایپا با حاشیه قیمتی دست و پنجه نرم می کرد. حاشیه ای که حواله داران این شرکت خودروسازی را مقابل سازمان بازرسی کل کشور جمع کرد تا به افزایش قیمت دوباره سایپا شاهین اعتراض نمایند.
این تجمع اعتراضی پس از آن شکل گرفت که مجید باقری، قائم مقام مدیر عامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا گفته بود که قیمت محصول شاهین بر اساس جزئیات مندرج در دعوت نامه صادر شده ماه جاری معادل 267 میلیون تومان مشخص شده است.
او همچنین گفته بود: نخستین سری از دعوتنامه های خودرو شاهین، با قیمت و ضوابط ابلاغی شورای رقابت صادر شد. گروه خودروسازی سایپا از ابتدای ثبت نام خودرو شاهین نیز در بخشنامه رسمی فروش به دلیل عدم مشخص قیمت نهایی از سوی مراجع ذی ربط، مبلغی را به عنوان علی الحساب اعلام نموده که لزوما این مبلغ 50 درصد قیمت نهایی خودرو نبوده و همانطور که بار ها اعلام شده، گروه سایپا مشخص نماینده قیمت هیچ یک از محصولات خود نیست.
حواله داران شاهین می گفتند که قرار بوده قیمت شاهین برای ثبت نام نمایندگان 160 میلیون تومان تمام گردد؛ این در حالی است که در قرارداد آن ها قیمت قطعی شاهین قید نشده است. علاوه بر آن، دومین موضوع این است که خودروسازان وعده دادند موتور برلیانس بر خودرو شاهین سوار گردد، اما موتور تیبا و پراید بر این خودرو نصب شده است.
یکی از معترضان همان زمان به رسانه ها گفته بود کسانی که این خودرو را ثبت نام کردند قشر ضعیف هستند. در مرحله نخست، ثبت نام نمایندگان 80 میلیون تومان پرداخت کردند؛ این در حالی است که این خودرو به لحاظ فنی ضعف های متعددی دارد. شاهین به لحاظ فنی و ابعادی با دنا، پژو و سمند برابری می نماید سوال ما این است چرا قیمت شاهین باید بالاتر از این مدل خودرو ها باشد؟
بخش دیگری از حواله داران معترض هم گفته بودند که چطور قیمت خودرو هر سه ماه یک بار بازنگری و براساس نرخ تورم محاسبه می گردد، اما چرا پیش پرداخت ما که معادل 80 میلیون تومان است، براساس روز محاسبه نمی گردد؟
منبع: فرادید