41 مدال حاصل 17 دوره حضور کاراته ایران، هروی پرچمدار مربیان پیروز

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران - گروه ورزشی - محمد بیرامی: کاراته ورزش رزمی سنتی ژاپنی هاست که با کوشش مردم دیار آفتاب تابان در دنیا گسترده و از سال 1970 رقابتهای قهرمانی دنیا در این رشته فعال شد و تقریباً به صورت منظم هر دو سال یکبار برگزار و تا کنون نیز شاهد برگزاری بیست و چهار دوره از آن بوده ایم.

41 مدال حاصل 17 دوره حضور کاراته ایران، هروی پرچمدار مربیان پیروز

اسپانیا با چهار دوره میزبانی در این بخش رکورددار است. ژاپن با سه مورد، فرانسه، آلمان و مکزیک هم با دوره در رتبه های بعدی قرار دارند. اما این برای اولین بار است که این رقابتها در خاورمیانه برگزار می گردد و امارات که چند دوره کاراته وان برگزار نموده از کاراته کاهای 117 کشور روی تاتامی دنیای میزبانی می نماید.

در 24 دوره گذشته با احتساب تغییرات وزنی در بخش کومیته که چندین بار کم و زیاد شده در مجموع مردان و زنان 1224 مدال توزیع شده و 70 کشور نیز توفیق کسب مدال را داشته اند که در کل ژاپنی ها در مجموع با 198 مدال شامل 90 طلا، 52 نقره و 56 برنز در رتبه نخست قرار دارند و فرانسه با 55 طلا، 54 نقره و 56 برنز و مجموع 167 مدال دوم است. بریتانیا هم با 29 طلا، 22 نقره و 25 برنز سوم است.

ایران از 15 دوره حضور خود در این رقابتها پیروز به کسب 10 طلا، 8 نقره و 23 برنز شده و در جایگاه دهم این رده بندی ایستاده است.

کاراته ایران برای اولین بار با ترکیب اساتید بزرگی چون اتحاد، مشفق، سلیمی، وارسته و نصرتیان در دومین دوره به سال 1972 به میزبانی پاریس تاتامی دنیای را تجربه کرد. در رقابتهای 1975 لانگ بیچ آمریکا هم وارسته و مشفق به نمایندگی از کشورمان حضور داشته اند.

اولین مدال ایران، یک برنز کومیته تیمی بود که اساتید خوش نامی چون محمود آرین خو، علیرضا احسانی، جمشید سلیمی، محمود شیری و مرتضی کاتوزیان پیروز به ثبت این مدال تاریخی شدند. این تیم در رقابتهای 1977 توکیو در مبارزه نخست هند را 4 بر یک شکست داد. در ادامه با رجحان مقابل آمریکا و اسپانیا راهی نیمه نهایی شد سپس در پیکار با فرانسه و بعد از تساوی 2 بر 2 در امتیاز شماری تکنیکی با یک وازاری (نیم امتیاز) نتیجه را واگذار کرد. این تیم در مبارزه آخر خود یک بار دیگر مقابل فرانسه و با ثبت نتیجه ای مشابه، پایین تر از هلند و آلمان مدال برنز را کسب کرد.

تیمی که سال 1977 اولین برنز دنیا را کسب کرد

آخرین مدال هم در بخش تیمی کسب شده است. ایران که در دو دوره متوالی رقابتهای دنیای 2014 برمن و 2016 لینز مدال طلای کومیته تیمی را به دست آورده بود، در رقابتهای 2018 مادرید با ترکیب ذبیح الله پورشیب، سجاد گنج زاده، بهمن عسگری، صالح اباذری، مهدی خدابخشی، سامان حیدری و علی اصغر آسیابری به روی تاتامی رفت و با کسب پیروزی برابر همه رقبا پیروز به کسب نشان زیرین طلا را برای سومین دوره متوالی کسب کند. شد.

مهدی عموزاده اولین طلای ایران را کسب نموده است. وی در رقابتهای 1994 کوتاکینابالو پیروز به کسب مدال برنز شد و دو سال بعد 1996 سان سیتی روی سکوی نخست دنیا ایستاد. حسین روحانی و جاسم ویشگاهی در رقابتهای 2006 فنلاند، امیر مهدیزاده در 2012 پاریس و 2016 لینز، سجاد گنج زاده در 2016 لینز، بهمن عسگری در 2018 مادرید و سه طلای کومیته (2014 برمن، 2016 لینز و 2018 مادرید) سایر طلاها را کسب کردند.

در جمع مردان مدال آور ایران در رقابتهای دنیای، عموزاده یک رکورد خاص به نام خود ثبت نموده اند. وی که اولین مدال آور ایران در بخش انفرادی رقابتهای دنیای است، در مجموع یک طلا و سه برنز از رقابتهای دنیای را در سه وزن مختلف کسب نموده که در جای خود یک رکورد محسوب می گردد. البته این قهرمان قمی، یک برنز هم در کومیته تیمی کسب نموده و با 5 مدال سابقه درخشانی روی تاتامی دنیای از خود بر جای گذاشته است.

اولین مدال طلای دنیا که مهدی عموزاده کسب کرد

به لحاظ تعداد و کیفیت مدال اما سجاد گنج زاده رکوردار است. چهار طلا، دو نقره و یک برنز کومیته تیمی و انفرادی حاصل حضور چهار دوره ای سنگین وزن پرافتخار کاراته ایران است. بهمن عسگری با چهار طلا (دو طلا تیمی، دو طلا انفرادی)، ذبیح الله پورشیب با سه طلا و سه برنز، امیر مهدیزاده با دو طلا و یک برنز، حسین روحانی با یک طلا، یک نقره و دو برنز و جاسم ویشگاهی با یک طلا، یک نقره و یک برنز، برترین نتایج را کسب نموده اند.

در بخش مربیان نیز شهرام هروی با اختلاف در صدر ایستاده و پرچمدار نسل طلایی مربیان پیروز ایران است. وی در سه دوره راهنمایی تیم ملی در رقابتهای دنیای پیروزیت های با ارزشی کسب نموده است. کسب 6 طلا، دو نقره و 9 برنز در این سه دوره که سه طلای آن مربوط به مسابقات تیمی است، از هروی یک مربی دست نیافتی در کاراته ایران ساخته است. وحید خواجه حسینی در رقابتهای تمپر فنلاند به سال 2006 با کسب دو طلا و دو برنز دیگر مربی پرافتخار کاراته ایران است.

در کاتای انفرادی تیم ملی ایران تا کنون پیروز به کسب مدال دنیای نشده است. ولی در کاتای تیمی در هر دو بخش بانوان و آقایان یک مدال برنز نصیب کاتای ایران شده است. مهسا افسانه، الناز تقی پور و نجمه قاضی زاده در رقابتهای 2014 برمن، ابوالفضل شهرجردی، میلاد فراز مهر و علی زند نیز در رقابتهای 2018 مادرید پیروز به کسب مدال با ارزش و تاریخی برنز شده اند.

در بخش بانوان نیز کاراته ایران تنها سه مدال برنز در کارنامه خود دارد. حمیده عباسعلی یک نقره در رقابتهای 2014 برمن و یک برنز در رقابتهای 2016 لینز و سارا بهمنیار در رقابتهای 2018 مادرید کسب نموده اند.

بیست و سومین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی دنیا به میزبانی امارات و از بیست و پنجم آبان ماه در سالن حمدان شهر دبی شروع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1847

به "41 مدال حاصل 17 دوره حضور کاراته ایران، هروی پرچمدار مربیان پیروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "41 مدال حاصل 17 دوره حضور کاراته ایران، هروی پرچمدار مربیان پیروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید