2+3 راه حل نجات بورس+جدول

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران : امروز شاخص بورس از نقطه اوج خود تا به امروز بیش از 500 هزار واحد کاهش یافته و حمایت های لفظی و عملی از این بازار نتوانسته است مانع افت ریزش شاخص گردد.

2+3 راه حل نجات بورس+جدول

به گزارش خبرنگاران اگر تا آخر شب اتفاق جدیدی رخ ندهد قرار است فردا نماد ایران خودرو بدون محدودیت باز گردد.نماد شستا و ایران خودرو دیروز به دلیل عدم افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف از سوی ناظر بسته شد. قرار بود امروز دو نماد باهم بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی گردد اما آخر شب دیروز بورس اعلام نمود فعلاً این آمادگی وجود ندارد.ولی از قرار معلوم، قضای نیمی از تصمیم امروز فردا به جا آورده می گردد و ایران خودرو بدون محدودیت باز می شوند.

ارزش بازار شرکت خودروسازی ایران خودرو (خودرو) در بورس 103 هزار میلیارد و شستا 297 هزار میلیارد تومان است.بازار ساز تصمیم گرفته با بازگشایی نماد ایران خودرو و توقف نماد شستا فعلاً زهر ریزش بورس را با این تصمیم بگیرد.

محدوده حمایت واعظی در هم شکست

در بازار کف یک میلیون و 600 هزار به محدوده حمایت واعظی معروف است. در سرانجام معاملات روز شاخص کل بورس با 37 هزار افت به کانال یک میلیون و 570 هزار واحدی سقوط کرد و وارد محدوده مقاومتی سنگین شد. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) سه شنبه 18 شهریور یک هزار و 542 میلیارد تومان (1542 میلیارد تومان) محاسبه شد که نشان می دهد ارزش معاملات خرد بورس به کمترین سطح خود از دی 98 رسیده است. البته در بعضی برآوردها از این رقم حدود 2250 میلیارد تومان است که پایین تر در امسال می گردد. همچنین خالص تغییر مالکیت بورس تهران از حقیقی به حقوقی 590 میلیارد تومان برآورد شده است.این رقم نشان دهنده مهاجرت پول ها از بورس است.

تقابل صف فروش و خرید

در روزی که مرز حمایتی بازار شکست صف خرید برای یک سهم می تواند اتفاق باشد.در بازار سرخ رنگ امروز فقط 4 درصد نمادها از این اقبال برخوردار بودند که خریداران برای خرید سهم آن ها در صف قرار بگیرند،این 4 درصد حدود 23 نماد برآورد می گردد. شرکت صنعتی دوده فام (شصدف) ، شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه (کابگن)، لیزینگ پارسیان(ولپارس)،شرکت سرمایه گذاری استان خرسان جنوبی (وسخراج) و شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس در صف خرید بودند. باوجوداینکه روز خونین بازار به عرضه اولیه ها هم رحمی نکرد اما در بین نمادها صف خرید نام دو نماد عرضه اولیه وسخراج و بپیوند به چشم می خورد .

شرکت های هلدینگ خلیج فارس (فارس) ، فولاد مبارکه اصفهان(فولاد) ، ملی صنایع مس ایران(فملی)،شرکا مخابرات ایران (اخابر) ، وکشتیرانی ایران (حکشتی) در صف فروش ایستاده بودند که تا سرانجام ساعات معاملاتی مشتری برای آن ها پیدا نشد.درمجموع از 577 شرکت پذیرفته شده در بورس 521 نماد که بیش از 90 درصد بازار سهام را تشکیل می دهد و به ارزش 2 هزار62 میلیارد تومان در صف فروش بودند و 23 نماد دیگر که 4 درصد از بازار شامل می گردد و ارزش آن 500 میلیارد تومان است صف خرید را تشکیل می دادند. ارزش کل بازار هم به 5 هزار 882 میلیارد تومان رسیده است.

بازار مولد یا مخرب؟

این دومین روز از هفته جاری است که شاخص افت های پی درپی را تجربه می نماید. از ابتدای هفته جاری که بحث حمایت حقوقی ها به میان آمد و چشم امید سهامداران به بازارگردان های جدید بود ، برخلاف انتظارات حمایت ها بسیار کمرنگ شروع شد و در دو روز گذشته پررنگ که نشد ، بلکه به بی رنگی رفت.حقوقی ها در دو روز گذشته از نمادهای گلچین شده حمایت کردند که تأثیر مثبتی بر شاخص کل نداشت.تا امروز شاخص بورس از نقطه اوج خود تا به امروز بیش از 500 هزار واحد کاهش یافته و حمایت های لفظی و عملی از این بازار نتوانسته است مانع افت ریزش شاخص گردد.بعضی از تعریف ابزارهای جدید برای حمایت سخن می گویند اما بعضی تأکیددارند فرایند بورس کنونی قابل پیش بینی بوده است.

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا 12 شهریور 218 درصد رشد داشت. در بازه 10 ساله هم رشد شاخص کل 8700 درصد بوده است که نشان از یک بازدهی بالا در این بازار دارد.این رشد از نگاه بعضی تحلیل گران با فرایندهای مالی همخوان نبود و بیشتر بر پایه انتظارات بود.اما فارغ از دلیل در حال حاضر حجم بازار به گونه ای است که با مداخله و حمایت نمی توان بازار را جمع کرد.

چه باید کرد؟

چند نفر از امضانمایندگان نامه معروف به 25 امضا به دولت توصیه نموده در کنار اقدامات سلبی حداقل رو به دو اقدام ایجابی بیاورد.اولین راه حل سلبی که به عنوان تنها راه حل واقعی حمایت از بورس معرفی شده است کم کردن و کنار گذاشتن مداخلات در قیمت محصول نهایی و درنتیجه افزایش سوددهی شرکت ها است.در کنار این توصیه شده است دولت دو اقدام دیگر را نیز کنار بگذارد:یک حمایت های دستوری از سهم های خاص -علی الخصوص سهم های شاخص ساز و دوم سیاست های تحدیدی که از اصلاح قیمت ها جلوگیری می نماید

در بخش ایجابی هم می توان برآیند سخنان تحلیل گران را در دو محور جمع بندی کرد:

نخست:کاهش محدودیت ها بر رشد صندوق های سبد گردان (و نه درآمد ثابت) و در مقابل منوط شدن هرگونه رشد صندوق های درآمد ثابت به خرید اوراق قرضه دولتی. این امر منجر به ایجاد پرتفوی متنوع برای سرمایه گذاران می گردد و درنتیجه از رفتارهای هیجانی در بازار می کاهد.

دوم:جلوگیری از رانت های فنی ایجادشده نظیر سرخطی زدن که سبب می گردد عده ای با دسترسی های خاص بتوانند زودتر از بقیه از بازار منفی خارج شده و فرصت های برابر بازار را از بین ببرند. سرخطی زدن یا سفارش سرخطی روشی از معامله در بورس است که معامله گر سفارش خود را رأس ساعت 8:30 صبح در اولین لحظه شروع ساعت کاری بازار ثبت و ارسال می نماید.بسیاری از سهامداران به دنبال آن هستند که از این گزینه برای خروج سرمایه خود در حال حاضر استفاده نمایند.معمولاً لابی سرمایه گذاران عظیم باعث می گردد درصورتی که آن ها از این روش برای فروش سهام استفاده نمایند بر کل با معاملات آن نماد اثر بگذارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1158

به "2+3 راه حل نجات بورس+جدول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2+3 راه حل نجات بورس+جدول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید