گربه پالاس چیست؟ پرونده گربه سانان

به گزارش ورزش من و تو، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش و در چهارمین قسمت از پرونده بررسی گربه سانان مشهور، به سراغ پستانداری می رویم که در نگاه اول شباهت بسیار زیادی به گربه های خانگی دارد اما با ظاهر منحصر به فرد خود سوژه بسیار مشهوری در فضای مجازی شده است! در ادامه مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا گربه پالاس را بیشتر بشناسیم.

گربه پالاس چیست؟ پرونده گربه سانان

گربه پالاس (Pallas cat)، پستانداری است که غالبا در منطقه ها مرکزی آسیا یافت می شود. این گربه سان در حقیقت یک گربه وحشی با مقدار کوچک است که نام خود را از روی محققی آلمانی گرفته است که برای اولین بار در سال 1776 این پستانداران را یافت. نام این محقق پیتر سایمون پالاس (Peter Simon Pallas) بود. طول بدن گربه های پالاس بدون احتساب طول دم، 46 تا 65 سانتی متر است و خود دم به تنهایی طولی معادل 21 تا 31 سانتی متر دارد. وزن این گربه سانان از 2/5 تا 4/5 کیلوگرم متغیر است. شکل ظاهری گربه های پالاس به علاوه خز بلند و متراکم آن ها، وجهه ای با ابهت به آن ها بخشیده است. گربه های پالاس رنگ خاکستری دارند و بر روی دم آن ها حلقه های سیاه رنگ دیده می شود. همچنین بر روی بدن و پیشانی آن ها طرح های خاصی نقش بسته است. فک گربه های پالاس کوچک است و به همین دلیل این پستانداران در مقایسه با دیگر گربه سانان، تعداد دندان های کمتری دارند اما در عوض دندان های نیش آن ها بسیار بلند است!

رژیم غذایی

گربه های پالاس غالبا از جوندگان کوچک و پرندگان تغذیه می کنند. در بعضی مواقع حشرات خاصی نیز خوراک این گربه سانان می شوند. گربه های پالاس تنها با تعقیب و گریز شکار نمی کنند بلکه از روش های شکار دیگری همچون مخفی شدن و کمین کردن نیز استفاده می کنند. در بعضی مواقع و در محیط های خاص، این گربه سانان به سمت ماهیگیری نیز می فرایند. پنجه های آنان برای شکار ماهی بسیار مناسب است.

خطرات طبیعی و شرایط بقا

به طور کلی از جانب انسان ها، همواره دو خطر اصلی گربه های پالاس را تهدید می کند: اول شکار شدن این پستانداران به منظور استفاده از پوست و خز زیبایشان و دوم مسمویت غذایی! یکی از اصلی ترین غذاهای گربه های پالاس را جونده ای به نام Pika (خرگوش بی دم) تشکیل می دهد که بسیاری از ساکنین محلی بر این باورند که این جونده یک آفت محسوب می شود و به همین دلیل آن ها را مسموم می کنند. بدیهی است که گربه های پالاس هم پس از شکار کردن این جوندگان دچار مسمویت غذایی شوند. شرایط بقای این گربه سانان از سال 2002 تا کنون، نزدیک به خطر انقراض بوده است.

رفتار و عادات طبیعی

گربه های پالاس حیواناتی شدیدا منزوی و غیراجتماعی هستند. هر دو جنس نر و ماده این گربه سان، تنها زندگی می کنند، قلمروی خاص خود را دارند و بر روی قلمرو خود بسیار حساس اند. این حیوانات اغلب روزها را در درون غارها و منطقه ها امن و تاریک سپری می کنند و در هنگام عصر، برای فعالیت و شکار بیرون می آیند.

تولید مثل

گربه های پالاس در هر دوره زایمان بین دو تا شش توله به دنیا می آورند. توله ها در هنگام به دنیا آمدن تنها نود گرم وزن دارند و از همان بدو تولد پوشش خز را بر روی سطح بدن خود دارند. این پوشش خز اولیه پس از دو ماه کاملا از بین می رود و خز اصلی جایگزین آن می شود. توله ها در چهار ماهگی می توانند شکار کردن را بیاموزند و در شش ماهگی به مقدار بالغ خود برسند. لازم به ذکر است که گربه های پالاس حدودا تا یازده سال عمر می کنند.

حقایق

  • خز بلند این گربه سانان باعث می شود تا ظاهر آن ها بسیار بزرگتر از آنچه که واقعا هستند نشان داده شود. این ویژگی به یک فزونی ظاهری در هنگام خطر و مبارزه تبدیل می شود.
  • شکل ظاهری مردمک چشم گربه های پالاس با دیگر گربه سانان فرق دارد.
  • گربه های پالاس بلندترین و متراکم ترین خز را در میان تمامی گربه سانان دارا هستند!
  • گربه های پالاس حیوانات سریعی نیستند بنابراین بیشتر اوقات در حالت کمین شکار می کنند.
  • کند بودن این حیوانات به خاطر شکل ظاهری بدن آن هاست. این حیوانات شکل بدنی تپلی دارند و به همین دلیل حیوانات سریعی نیستند.
  • گربه های پالاس قادرند تا طیف گسترده ای از صداهای مختلف را تولید کنند. یکی از اصواتی که گربه های پالاس تولید می کنند، بسیار به صدای سگ نزدیک است!
  • عکس های خنده دار گربه های پالاس یکی از مهمترین ویژگی های آن ها است! این حیوانات به علت فک کوچک و دندان های بلندشان غالبا ظاهر خنده داری به خود می گیرند که همین قیافه های خنده دار از آن ها یک سوژه بزرگ در فضای مجازی ساخته است. اگر زیاد در فضای مجازی وقت صرف می کنید، قطعا تا به حال یکی از عکس های خنده دار این حیوانات را دیده اید.

کجا گربه پالاس ببینیم؟

منطقه اصلی زندگی این جانوارن، آسیای مرکزی است. این حیوانات در کشورها و منطقه های همچون شرق هیمالیا، نپال، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان و غرب چین زندگی می کنند. لازم به ذکر است که گربه های پالاس در ایران هم یافت می شوند. این حیوانات غالبا در شمال شرق ایران زندگی می کنند. وجود این گربه سانان در پارک ملی خجیر ثبت شده است.

نظر شما در مورد گربه های پالاس چیست؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / wired.com / bigcatrescue.org
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1899

به "گربه پالاس چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گربه پالاس چیست؟ پرونده گربه سانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید