کاوشگر جویس راهی مشتری شد ، ماموریت مهم این فضاپیما چیست؟

به گزارش ورزش من و تو، آژانس فضایی اروپا روز آدینه کاوشگر جویس خود را با هدف نهایی کشف حیات در قمرهای یخی سیاره مشتری با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

کاوشگر جویس راهی مشتری شد ، ماموریت مهم این فضاپیما چیست؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از یورونیوز، پرتاب این فضاپیما، پنجشنبه به علت بدی آب و هوا و خطر وجود صاعقه در منطقه پرتاب به تعویق افتاده بود.

این فضاپیمای 6 تُنی ساعت 14:15 دقیقه به وقت فرانسه از منطقه گویان این کشور سوار بر موشک آریان 5 به فضا رفت. این همان موشکی است که تلسکوپ جیمز وب ناسا را در سال 2021 به فضا برد.

فضاپیمای جویس 28 دقیقه پس از بلند شدن در ارتفاع 1500 کیلومتری از موشک جدا شد و سفر طولانی خود را به سوی سیاره مشتری در 628 میلیون کیلومتری کره زمین شروع کرد.

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، گفت: این یکی از پیچیده ترین فضاپیماهایی است که تا به حال به منطقه بیرونی منظومه شمسی فرستاده شده است.

سیاره های بیرونی سامانه خورشیدی ما که شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می شوند، آن دست از سیاره های گازی هستند که بیرون از کمربند سیارک ها در حد فاصل مدار مریخ و مشتری قرار گرفته اند.

فضاپیمای جویس که به وسیله شرکت ایرباس طراحی شده مجهز به 10 ابزار علمی شامل دوربین نوری، طیف سنج، رادار، ارتفاع سنج، مغناطیس سنج و غیره است که به وسیله یک پوشش عایق چندلایه در برابر دمای شدید محافظت می گردد.

کاوشگر باید با مانورهای پیچیده از نیروی جاذبه سیارات دیگر همانند منجنیق استفاده کند. جویس در این راه گرانشی قبل از اینکه به سمت قمرهای مشتری برسد ابتدا به سمت مدار ماه-زمین خواهد رفت و از آن جا به سفر خود به دوردست ها ادامه خواهد داد، به سیاره زهره (در سال 2025) و بعد از آن دوباره به سمت زمین (سال 2029) و در نهایت به سمت قمرهای سه گانه مشتری که حدود 400 سال پیش به وسیله گالیله کشف شد.

دانشمندان احتمال می دهند در زیر سطح یخی این قمرها آب، به عنوان سرمنشأ حیات، می تواند وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | کشف عجیب مریخ نورد کنجکاوری | استخوان اژدها در سیاره سرخ؟

جوزف اشباخر، رئیس آژانس فضایی اروپا، در این خصوص می گوید: ماموریت های فضایی قبلی وجود یک اقیانوس غول پیکر را به عمق چند ده کیلومتر، بسیار عمیق تر از اقیانوس های روی زمین، در بین دو پوسته ضخیم یخی قمر نشان داده اند.

جویس با هزینه 1.6 میلیارد یورو اولین فضاپیمای اروپایی برای کاوش سیاره ای بیرونی در منظومه شمسی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 فروردین 1402 بروزرسانی: 26 فروردین 1402 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2184

به "کاوشگر جویس راهی مشتری شد ، ماموریت مهم این فضاپیما چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر جویس راهی مشتری شد ، ماموریت مهم این فضاپیما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید