نکاتی برای بهتر شدن آموزش آنلاین

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران/خراسان رضوی سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: والدین باید در طول دوران آموزش مجازی انعطاف پذیر باشند، همدلی نمایند و اعتماد به نفس دانش آموزان را افزایش دهند.

نکاتی برای بهتر شدن آموزش آنلاین

اعظم ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگاران عنوان نمود: حدود یک سال است به دلیل حضور مهمان ناخوانده کرونا، آموزش مجازی را داریم. این امر در ابتدا چه برای دولت که زیرساخت های لازم به خوبی فراهم نشده بود، چه برای معلمان که باید محتوای آموزشی را آماده می کردند و چه برای دانش آموزان و خانواده ها که وسایل و امکانات لازم را نداشتند، شوک آور بود. آموزش های مجازی با تغییرات بنیادی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرد، توانست بسیاری از ناکارآمدی سیستم های سنتی آموزشی را برطرف کند.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی در مورد جنبه مثبت آموزش مجازی بیان نمود: تا سال ها پیش افراد برای آموزش و یادگیری احتیاج به زمان و مکان معین داشتند ولی امروزه با گسترش آموزش مجازی، این فرصت برابر تا حدودی به همه داده شده و هرچیزی را در هر زمان و مکانی می توانند یاد بگیرند.

وی در رابطه با جنبه منفی آموزش مجازی گفت: همانطور که می دانید این آموزش ممکن است باعث بروز استرس و اضطراب هم گردد. علائم استرس و اضطراب می تواند به صورت علائم شناختی مانند نگرانی های مداوم، مسائل حافظه ای، عدم توانایی در تمرکز و افکار اضطراب آور باشد. علائم عاطفی مثل اضطراب، عصبانیت، افسردگی، تحریک پذیری و نوسانات خلقی را می توانیم داشته باشیم.

ابراهیمی در ارتباط با علائم جسمی که آموزش آنلاین به دنبال دارد، عنوان نمود: ممکن است سرگیجه، حالت تهوع، درد قفسه سینه و یا حتی ضربان قلب سریع را در بعضی موارد مشاهده کنیم.

وی در مورد علائم رفتاری ناشی از آموزش مجازی ادامه داد: ممکن است دوری از دیگران، انزوا، اختلالات خواب و کاهش اشتها را در بعضی موارد دیده باشیم.

ابراهیمی اضافه نمود: در کنار مزایای استفاده از فضای مجازی، تهدیداتی هم وجود دارد. یکی از بزرگترین مزایای کلاس آنلاین، فرصت یادگیری برابر برای همه است.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با مزایای آموزش آنلاین اعلام نمود: از طرفی این درگیری با تکنولوژی به بچه ها یاد می دهد که درس هایشان را به موقع انجام و مهارت استفاده بهتر از تکنولوژی را افزایش دهند. در آموزش مجازی می توان از فیلم، صوت و نرم افزارهای شبیه سازی استفاده کرد که همزمان با خواندن اطلاعات یک مسئله، آن را به صورت عینی بتوانند ببینند و این مسئله می تواند بر یادگیری تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: از طرفی فشار بر خانواده هاست؛ چرا که فشار معلم بر دانش آموزان زیاد نیست و در نتیجه خانواده ها باید این کمبود را جبران نمایند. ارتباط در آموزش مجازی کاملا غیرحضوری است. کلاس های آنلاین نمی تواند تجربه رابطه انسان ها را به خوبی نشان دهد و دانش آموز نمی تواند کامل معلم را از نزدیک ببیند و تنها راه ارتباطی نوشتار، مکالمه و ابزارهایی است که استفاده می گردد.

ابراهیمی درباره مدیریت زمان دانش آموزان اضافه نمود: از طرفی مسئولیت تکالیف و حضور در کلاس بر عهده خود دانش آموز است. از آنجایی که بعضی از دانش آموزان شاید مدیریت زمان را آموزش ندیدند و مهارت لازم را در این حیطه ندارند، در چنین موقعیتی خیلی زودتر از حالت معمول ممکن است خسته شوند و تمرکز ننمایند. همچنین بعضی از دانش آموزان ممکن است در یادگیری بعضی از دروس مجازی مشکل داشته باشند و این موضوع موجب اضطراب و استرس آنها می گردد.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی توضیح داد: در آموزش آنلاین ممکن است یادگیری خیلی سطحی اتفاق بیفتد و تثبیت مطالب درسی انجام نگردد و افت تحصیلی، عدم تمرکز و حواس پرتی و مسائل مربوط به حافظه را به دنبال داشته باشد.

نکاتی برای خانواده ها

ابراهیمی در مورد راه های کاهش این آسیب ها بیان نمود: والدین باید در طول دوران آموزش مجازی انعطاف پذیر باشند، همدلی نمایند و اعتماد به نفس دانش آموزان را افزایش دهند. والدین باید نظم و انضباط را در این دوران در منزل ایجاد و مواردی که باعث حواس پرتی دانش آموزان می گردد را از محیط یادگیری دور نمایند. مکان یادگیری دانش آموز دما و نور مناسب داشته باشد. همچنین شیوه تدریس جدی گرفته گردد، چون گاهی اوقات دانش آموزان فکر می نمایند، آموزش مجازی شیوه اصلی تدریس نیست و اگر مدارس باز گردد، معلم آنها را دوباره تکرار می نماید. همچنین والدین نیز ممکن است دچار اضطراب و استرس شوند، اما آنها باید سعی نمایند که اضطراب و استرس را به فرزندانشان وارد ننمایند.

ابراهیمی اضافه نمود: همانطور که دانش آموزان در مدرسه زنگ تفریح داشتند، در بین ساعات آموزش آنلاین نیز احتیاج به زنگ تفریح دارند که باید در این زمان خوراکی بخورند و در حین تدریس، ترجیحا چیزی نخورند.

وی درمورد دانش آموزان مقاطع پایین تر اضافه نمود: می توان با انجام کارهایی اعتماد به نفس بچه ها را بالا برد؛ والدین باید از اخلاق های خوب فرزندانشان تعریف و در کشف علایق و احساسات آنها یاری نمایند. از کاردستی هایی که بچه ها با علاقه درست می نمایند، در قسمت های مختلف منزل می توان استفاده کرد. مسئولیت های معینی که در حد توان کودک باشد، به بچه ها داده گردد و او را تشویق به یادگیری یک مهارت نمایند.

سرگروه آموزشی مشاوران خراسان رضوی در مورد نوجوانان گفت: آنها به کسی احتیاج دارند که منبع حمایت بی قیدوشرط عاطفی باشد، کسی که همواره گوشی برای شنیدن صحبت هایشان بدون قضاوت داشته باشد. والدین باید در زمان برگزاری کلاس آنلاین با فرزندشان مهربان باشند و بخاطر عدم یادگیری، آنها را سرزنش ننمایند و بدانند که در کنار درس خواندن احتیاج به استراحت دارند و احتیاج و خواسته های فرزندان در این سن باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

وی بیان نمود: والدین اجازه دهند، نوجوانان به وسیله تماس تصویری با دوستانشان ارتباط برقرار نمایند و هنگام برگزاری کلاس ها، ترس و نگرانی خودشان را به فرزندان منتقل ننمایند. در حضور دانش آموز از سختی و مسائل درس خواندن در فضای مجازی صحبت ننمایند و بیشتر حمایت داشته باشند.

نکاتی برای معلمان

ابراهیمی عنوان نمود: قدم اول برای بهبود و بهتر شدن آموزش مجازی، همگام کردن دانش آموزان با کلاس مجازی است. دبیران معمولا شرایط تدریس، مقدمات کار و طرح درس را در ابتدا دارند و چه خوب است که معلمان در ابتدا، ارتباط تصویری کوتاه با دانش آموزان داشته باشند، چون بعضا سرعت اینترنت به طوری است که امکان اینکه کل کلاس به صورت پخش زنده و تصویری باشد، وجود ندارد. معلمان بر یادگیری فعال تمرکز نمایند و بهتر است برای درگیر کردن دانش آموزان، جلسه های کلاسی بر مبنای مشارکت بیشتر بچه ها مانند کلیپ های صوتی و تمرینات نوشتنی باشد و برای کاهش اضطراب بچه ها، زمانی را هم برای برطرف اشکال در خارج از ساعت کلاسی مشخص نمایند.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بعضی از دبیران بخاطر اینکه ارتباط بین دانش آموزان را تقویت نمایند، گروه هایی را تشکیل می دهند که دانش آموزان در آن گروه ها بتوانند به گفتگو بپردازند و کار گروهی انجام دهند و باهم رقابت داشته باشند، البته مشروط بر اینکه فضای رقابتی سالم باشد و از تعادل خارج نگردد و معلم به عنوان ناظر و تسهیل گر در گروه ها حضور داشته باشد.

ابراهیمی اعلام نمود: در آموزش آنلاین، معین کردن برنامه آموزشی، مرزهای ارتباطی معلمان و دانش آموزان و برنامه ها اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا تصور غلطی برای بعضی از دانش آموزان و والدین وجود دارد که تصور می نمایند، هر زمان و هر ساعت دانش آموز می تواند تکلیفش را ارائه دهد و یا اینکه معلم در هر زمانی باید جوابگوی آنها باشد. وقتی که معلم برنامه درسی و زمان بندی معینی را تدوین کند، دانش آموز متوجه می گردد که چه زمانی باید تکالیفش را ارسال کند.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان نمود: معلمان در فراوری محتوای آموزشی جذاب ازجمله فایل های صوتی خوب، فیلم های آموزشی کوتاه، تصاویر گرافیکی و پاورپوینت های جذاب و... تاثیر زیادی می توانند داشته باشند. دانش آموزان باید مدیریت زمان را در استفاده از تلفن همراه یاد بگیرند؛ چون ممکن است ساعت ها در فضای مجازی باشند بدون اینکه استفاده مفیدی از فضای مجازی نمایند. در حین برگزاری کلاس ها و تدریس معلم، وسایل مورداحتیاج را در دسترس داشته باشند که مجبور به ترک کلاس برای آوردن وسایل مورد احتیاج نشوند.

سرگروه آموزشی مشاوران استان در مورد سواد رسانه ای عنوان نمود: برای پیشگیری از وابستگی و اعتیاد به فضای مجازی، پیشگیری از آسیب های مرتبط با زورگیری و باج گیری و سوء استفاده های اینترنتی و آسیب های ناشی از اطلاعات اخبار نادرست باید سواد رسانه ای و مهارت های دانش آموزان را در برابر فضای مجازی بالا ببریم و در این راستا آموزش مربیان، خانواده ها و دانش آموزان بسیار مهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1594

به "نکاتی برای بهتر شدن آموزش آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای بهتر شدن آموزش آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید