نمای ساختمان ها را متناسب با هویت ایرانی بسازیم

به گزارش ورزش من و تو، مهندسان، طراحان و سازندگانی که در شمال تهران تجربه ساخت ساختمان های بلندمرتبه را دارند در کمپیننما، هویت شهر ما گرد هم جمع شدند تا با تبادل اطلاعات و نظرات به نگاهی مشترک و اصولی برسند.

نمای ساختمان ها را متناسب با هویت ایرانی بسازیم

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

خبرنگاران- زهرا کریمی:مجتبی بیات مهندس معمار و فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه شهید رجایی یکی از شرکت کنندگان این گردهمایی است. او بیش از 30 تجربه در طراحی و ساخت ساختمان در تهران و شمیران را در کارنامه اش دارد. او درباره نما و معماری بعضی از برج های بلند در شمال تهران می گوید: برحسب تجربیاتی که طی چند سال اخیر از ساخت ساختمان در شمال تهران کسب نموده ام در محدوده شمیران باید پروژه ها را به گونه ای بسازیم که با موقعیت جغرافیایی منطقه همسو باشد. محله های شمال تهران در گذشته خانه باغ و ویلایی بود اما طی سال های اخیر آپارتمان سازی رونق گرفته؛ به نحوی که حتی در کوچه پسکوچه ها هم ساختمان های بلند می سازند. این درحالی است که معماران تازه کار باید توجه به موقعیت منطقه و شرایط داشته باشند. شیب کوچه ها، کوچه های کم عرض، آب و هوای متغیر در منطقه و ارتفاع مناسب برای ساختمان ها از جمله مواردی است که برای رسیدن به استانداردها احتیاج به توجه و تأکید دارد. معمولاً در شهر آنچه توجه شهروندان را به خود جلب می نماید نمای ساختمان هاست. اهدافی که در دورهمی هایی معماران دنبال می گردد رسیدن به این نگاه مشترک است.

بیات، پیشنهاد قابل تاملی برای شهروندان و معماران تازه کار دارد:چه خوب می گردد که برای نمای ساختمان ها از طرح های اسلامی و اسلیمی پیروی کنیم و از معماری های اروپایی و آسیایی فاصله بگیریم. خوشبختانه شهروندان هم هوادار چنین معماری های اصیل و باهویت ایرانی هستند. مردم بیشتر از خرید خانه به دنبال ایمنی، استحکام بنا و ساخت با اصول مهندسی هستند. بنابراین معماران نوپا باید توجه داشته باشند که شهروندان چه انتظاری از ساختمان محل سکونتشان دارند و به دنبال برآورده کردن انتظارات باشند. مهم این است که سازندگان ساختمان علاوه بر رعایت اصول مهندسی در ساخت بنا، توجه خاص به مبلمان شهری و منطقه ای و نهایت مطالعه را در انتخاب رنگ و حجم و ارتفاع داشته باشند و ضمن بهره گیری از متخصصان در هر حوزه، برای هر پروژه طرح مطالعاتی ویژه ای را متناسب با تراکم جمعیتی و ساختار بافت منطقه و طرح تفصیلی مصوب شهرداری منطقه در نظر بگیرند. او می افزاید: معمولاً از معماری به عنوان بنای تمدن بشری یاد می گردد و در صورتی که برگرفته از همان جامعه باشد می توان آن را مخزن تمدن و فرهنگ آن جامعه دانست. همواره آرزویم این است که پروژه های خاص، مرغوب و ماندگار نزدیک به بناهایی مانند کاخ نیاوران بسازیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 618

به "نمای ساختمان ها را متناسب با هویت ایرانی بسازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای ساختمان ها را متناسب با هویت ایرانی بسازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید