آبشار شاهان دشت آمل؛پاتوق گردشگران تهرانی

به گزارش ورزش من و تو، این جاذبه طبیعی بسیار زیبا در استان مازندران قرار گرفته است و پاتوق گردشگران استان های اطراف به ویژه تهران است. در ایام تعطیلی و روزهای آخر هفته گردشگران زیادی از تهران را در آبشار شاهان دشت خواهید دید. اگر در شهرهای دور زندگی می کنید، می توانید برای بازدید از آبشار شاهان دشت بلیط هواپیما ساری را خریداری کنید.

آبشار شاهان دشت آمل؛پاتوق گردشگران تهرانی

می دانید که گوشه به گوشه استان مازندران مملوء از جاذبه های طبیعی متنوع و جذاب است و گردشگران زیادی برای تفریح و دوری از هیاهوی شهر به این استان سفر می کنند تا از آب وهوای پاکیزه آن تنفس کرده و از مناظر دلنشین آن لذت ببرند.

یکی از جاذبه های دیدنی مازندران آبشار مرتفع و پایکوبی کنان شاهان دشت می باشد که در سال 1390 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آبشار شاهان دشت مرتفع ترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند (از نظر ارتفاع) ایران است.

این آبشار در جاده هراز، در 96 کیلومتری تهران و 65 کیلومتری آمل به روی ارتفاعات روستای باصفا و زیبای شاهان دشت واقع شده است. در این منطقه آبشارهای زیادی وجود دارند که شاهان دشت بلندترین و راحت ترین آبشار از نظر دسترسی است. ارتفاع تقریبی آبشار شاهان دشت 62 متر است و از بلندی های یک ضخره بزرگ به سمت پایین جریان دارد.

چرا از آبشار شاهان دشت بازدید کنیم

نزدیک بودن آبشار شاهان دشت به تهران، فاصله کم آن با جاده هراز، طبیعت دلنواز و تماشایی منطقه، عدم پیاده روی و کوهپیمایی طولانی مدت، طراوت و زیبایی آبشار ازجمله دلایلی هستند که گردشگران از آبشار شاهان دشت بازدید می کنند. بازدید از آبشار شاهان دشت، علاوه بر لذت بردن از یک روز پر از آرامش و نشاط، خاطره ای فراموش نشدنی و شیرین برایتان خواهد بود.

تفریحات آبشار شاهان دشت

یکی از تفریحات هیجان انگیزی که می توانید در آبشار شاهان دشت انجام دهید، آب بازی است. البته از قلم نیاندازید که یک دست لباس کامل همراهتان ببرید تا بعد از خیس شدن لباس هایتان را عوض کنید. این آب بازی در یک روز گرم تابستانی بسیار می چسبد. در کنار آب بازی سعی کنید عکاسی فراموشتان نشود. هرچند امروزه عکاسی از فعالیت های لاینفق زندگی روزمره است اما با این حال عکاسی در این منظره زیبا و شگفت انگیز را از دست ندهید.

پیک نیک، از دیگر فعالیت های رایج و محبوبی است که در بازدید از آبشار شاهان دشت می توانید انجام دهید. سعی کنید یک روز تمام را به بازدید از این آبشار اختصاص دهید و یک ناهار جانانه همراه دوستان و خانواده در کنار آبشار شاهان دشت نوش جان کنید. پیاده روی در طبیعت زیبای روستای شاهان دشت نیز بسیار دلچسب است و نیازی به ورزشکار بودن شما نیست. کافی است کفش های مناسب پیاده روی تان را بپوشید و به گشت و گذار مشغول شوید.

اما، مهیج ترین فعالیتی که می توانید در آبشار شاهان دشت انجام دهید، صعود از آبشار است که نیازمند تجهیزات لازم و حرفه ای بودن می باشد. در بالای آبشار نیز یک قلعه تاریخی باشکوه وجود دارد که به روی صخره ای با ارتفاع 220 متر واقع شده و از سنگ و ملات ساروج ساخته شده است. بنابر گفته بومیان قدمت این قلعه به 3000 سال پیش و قبل از اسلام برمی شود.

گفته می شود این قلعه به حاکمان پادوسبانیان تعلق دارد که روزگاری در رویان، نور، رستمدار و کجور حکومت می کردند. در سال 1005 هجری، شاه عباس صفوی این قلعه را افتتاح کرده و پس از آن اصلاحاتی به وجود آمده و به شکل امروزی درآمده است. معماری قلعه بسیار جالب است. زیرا قلعه هیچ راه ورودی ندارد جز تونلی که در دل کوه کنده شده است. گرچه اثری از تونل هم باقی نمانده است. در حال حاضر بازدید از قلعه چندان میسر نیست و کوهنوردان با رعایت موارد ایمنی می توانند از دیواره جنوبی قلعه به داخل صعود کنند.

بهترین زمان بازدید از آبشار شاهان دشت

در زمستان و پاییز آب و هوای منطقه شاهان دشت سرد می شود. بنابراین برای لذت بردن از آب و هوای منطقه و انجام تفریحان فصل بهار و به ویژه تابستان را برای بازدید از آبشار شاهان دشت انتخاب کنید.

چگونه به آبشار شاهان دشت برویم؟

برای رفتن به آبشار شاهان دشت به 96 کیلومتری جاده هراز بروید. در منطقه ای به نام لاریجان پل معروف وارنا وجود دارد. بلافاصله پس از عبور از پل به سمت راست بپیچید. جهت را که ادامه دهید، پس از طی چند کیلومتر به روستای شاهان دشت خواهید رسید. ماشینتان را در پارکینگ روستا پارک کرده و بقیه جهت را تا آبشار پیاده طی کنید. حدود 15 دقیقه پیاده روی می کنید و در طول جهت از تابلوهای راهنمایی نصب شده کمک می گیرید. سپس، آبشار شاهان دشت مقابل شما ظاهر می شود.

در نزدیکی آبشار شاهان دشت چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟

استراحتگاه شکل شاه: 6 کیلومتر

بام آخا: 7.8 کیلومتر

دخمه های تاریخی کافرکلی:8.3 کیلومتر

امامزاده سید حسن ولی: 11.3 کیلومتر

در نزدیکی آبشار شاهان دشت چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل کلبه اکو: 8.3 کیلومتر

هتل زرین: 94.7 کیلومتر

در نزدیکی آبشار شاهان دشت چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران فانوس کوهستان: 2.3 کیلومتر

رستوران نمکدون: 4.2 کیلومتر

رستوران چشم انداز: 5 کیلومتر

رستوران برادران: 5.3 کیلومتر

رستوران صحرا: 6.7 کیلومتر

رستوران سالاری: 7.8 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1331

به "آبشار شاهان دشت آمل؛پاتوق گردشگران تهرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شاهان دشت آمل؛پاتوق گردشگران تهرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید