ماجرای تخریب دیوار آرامگاه یعقوب لیث ؛ ناجی زبان فارسی از مرگ حتمی ، پیمانکار به اشتباه خراب کرد ؛ میراث فرهنگی باز توجیه کرد

به گزارش ورزش من و تو، پیمانکار مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از دیوارهای این آرامگاه را تخریب کرد.

ماجرای تخریب دیوار آرامگاه یعقوب لیث ؛ ناجی زبان فارسی از مرگ حتمی ، پیمانکار به اشتباه خراب کرد ؛ میراث فرهنگی باز توجیه کرد

خبرنگاران: آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه آباد در 10 کیلومتری دزفول قرار گرفته است. یعقوب لیث در سال 247 هجری قمری اولین شهریار ایرانی بعد از اسلام شد و سلسله صفاریان را بنیان گذاشت. صفاریان در سیستان حکومت می کردند و مرکز آن در زرنج بود که امروزه در افغانستان قرار گرفته است. یعقوب لیث صفاری نخستین کسی بود که زبان پارسی را 200 سال پس از ورود اسلام به ایران به عنوان زبان رسمی ایران گفت.

تخریب یک دیوار از آرامگاه یعقوب لیث صفاری در جریان مرمت این بنای ثبت ملی با واکنش های مختلفی روبرو شده است. هر چند گفته شده این دیوار به دلیل اشتباه پیمانکار تخریب شده اما مسئولان میراث فرهنگی نظر متفاوتی دارد و تخریب آن را جزوی از مرمت این بنا می دانند.

قاسم منصور آل کثیر فعال میراث فرهنگی استان خوزستان درباره این تخریب گفت: اخیرا آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر آنچه که اشتباه پیمانکار عنوان شده تخریب شد. به راحتی با اشتباه خوانده شدنِ تخریب یک اثر تاریخی و ثبت ملی شده نباید از موضوع گذشت کرد. تخریب یک اثر تاریخی موضوع ساده ای نیست که بگویند اشتباه شد. نظارت عالی بر روی نحوه عملیات مرمت چرا تا این اندازه باید ضعیف باشد.

او با اشاره به سابقه تخریب ها به مهر گفت: طی سال های گذشته نیز بخشی از آرامگاه دانیال نبی (ع) نیز تخریب شد که پس از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی شوش عنوان شد که آوار شدن دیواره ها در برنامه اجرایی مرمت بوده است. حال آنکه تخریب ناگهانی و شبانه آن باعث احتمال خطرات جانی می توانست باشد. بسیاری از بقاع تاریخی خصوصا در شوش که به تاریخ اسلامی آن کمتر توجه شده از جمله بقاع تاریخی تفاخ، شهر اسلامی مگرنات، سیداحمد، و … در حال حاضر در معرض تخریب آسیب های جدی قرار گرفته اند که مستلزم بررسی و رسیدگی مستمر مسئولان میراث فرهنگی است. آنچه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی را بیش از هر چیز نگران می کند سهل انگاری یا ناتوانایی لازم فنی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است.

با این حال مسئولان میراث فرهنگی نظر متفاوتی درباره این تخریب دارند. یعقوب زلقی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری جندی شاپور و ایوان کرخه درباره این تخریب گفت: این بخش از دیوار آرامگاه یعقوب لیث صفاری دارای الحاقاتی بود که در سال های نه چندان دور به بنا اضافه شده بودند.

وی با بیان اینکه این الحاقات باید در روند مرمت برداشته می شدند، به ایرنا گفت: آجرهای سنتی متناسب با جایگاه تاریخی بنا جایگزین آنها می شود. مرمت دیواره ضلع جنوبی بنا با مصالح سنتی انجام می شود تا اصالت تاریخی آن بیش از پیش ملموس شود.

وی همچنین از مرمت قسمت های آسیب دیده پشت بام بنا ناشی از بارندگی های اخیر، اصلاح ناودانها برای خروجی بهتر آب و… دراین آرامگاه خبر داد و اضافه نمود: توسعه زیرساخت های این محوطه مانند آب، برق و ساماندهی منظر محیطی آن از دیگر برنامه های در دست اقدام این پایگاه است.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در شهر جندی شاپور در 10 کیلومتری دزفول به شوشتر قرار گرفته است. در کنار این آرامگاه بازمانده های شهر باستانی گندی شاپور دیده می شوند. این آرامگاه اثری برجا مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی ماه 1378 با شماره 2550 در ردیف آثار ملی ثبت شد.

منبع: چمدان
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 263

به "ماجرای تخریب دیوار آرامگاه یعقوب لیث ؛ ناجی زبان فارسی از مرگ حتمی ، پیمانکار به اشتباه خراب کرد ؛ میراث فرهنگی باز توجیه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تخریب دیوار آرامگاه یعقوب لیث ؛ ناجی زبان فارسی از مرگ حتمی ، پیمانکار به اشتباه خراب کرد ؛ میراث فرهنگی باز توجیه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید