فرضیه 1 میلیون دلاری ریمان هنوز اثبات نشده است

به گزارش ورزش من و تو، انجمن ریاضیات کلی می گوید برخلاف ادعای ریاضیدان هندی، فرضیه ریمان که یکی از شش مسئله جایزه هزاره است که حل آن یک میلیون دلار جایزه دارد، هنوز اثبات نشده است.

فرضیه 1 میلیون دلاری ریمان هنوز اثبات نشده است

به گزارش خبرنگاران، چند روز پس از گزارش رسانه ها مبنی بر اثبات فرضیه ریمان (Riemann Hypothesis) به وسیله یک ریاضیدان هندی، انجمن ریاضیات کلی (Clay) که اهدا نماینده جایزه هزاره است، این ادعا را رد کرد.

فرضیه ریمان که در سال 1859 مطرح شد، اکنون بیش از 160 سال است که ثابت نشده است.

مسائل جایزه هزاره هفت مسئله در ریاضیات هستند که به وسیله انجمن ریاضیات کلی در سال 2000 طرح شده اند.

شش مسئله از این هفت مسئله حل نشده به جای مانده اند. این در حالی است که رسیدن به جواب درست برای هر کدام از مسائل، یک جایزه یک میلیون دلاری که با نام جایزه هزاره مشهور است، در پی خواهد داشت که به وسیله این انجمن اهدا می گردد.

حدس پوانکاره تنها مسئله ای است که اخیراً در سال 2010 به وسیله گریگوری پرلمان حل شده است، اما او این جایزه یک میلیون دلاری را نپذیرفت. او گفت: من همه آنچه را که می خواهم، در اختیار دارم. من می توانم هستی را کنترل کنم، پس به من بگویید چرا باید دنبال یک میلیون دلار باشم؟

انجمن ریاضیات کلی یک بنیاد خصوصی و غیرانتفاعی است که در پیتربورو نیوهمشایر ایالات متحده مستقر است.

فرضیه ریمان که در سال 1859 مطرح شد، سعی دارد وقوع اعداد اول را با استفاده از یک تابع ریاضی پیش بینی کند. اعداد اول از یک الگوی وقوع پیروی نمی نمایند و پس از یافتن یک عدد اول، پیش بینی وقوع عدد اول بعدی غیرممکن است.

بزرگان ریاضی مانند اقلیدس، لئونارد اویلر و کارل فریدریش گاوس از جمله بسیاری از کسانی هستند که سعی در حل این مسئله داشته اند.

برنهارت ریمان ریاضیدان آلمانی دانشجوی گاوس بود که الگویی را در فرکانس وقوع اعداد اول پیدا کرد.

او متوجه شد که آنها الگویی را دنبال می نمایند که می تواند با یک تابع شرح داده گردد و آن را تابع زتای ریمان نامید.

فرضیه ریمان حدسی است که ادعا می نماید صفرهای تابع زتای ریمان فقط در اعداد منفی زوج حقیقی یا اعداد مختلطی با بخش حقیقی {displaystyle {frac {1}{2}}}یک دوم هستند.

بسیاری این فرضیه را مهم ترین مسئله حل نشده در ریاضیات محض می دانند. این حدس در نظریه اعداد مورد علاقه و توجه زیادی است، چرا که نتایجی را در خصوص توزیع اعداد اول ایجاب می نماید.

انجمن ریاضی کلی ادعا می نماید که 10 تریلیون راه چاره و پاسخ اولیه این فرضیه آنالیز شده است و آنچه باید اثبات گردد، اثبات صحت تابع زتای ریمان برای همه این راه چاره ها است.

گزارش های خبری حاکی از آن است که کومار ایسواران (Kumar Easwaran) ریاضیدان هندی، اثبات خود را در سال 2016 منتشر نموده است.

با این حال مجلات معتبر بین المللی از ارائه و انتشار اثبات وی به وسیله آنالیز همتا که شرط اهدای جایزه هزاره است، خودداری نموده اند.

اما آیا هنوز امیدی وجود دارد؟ گزارشات خبری بعلاوه می گویند که یک بازبینی آزاد بر روی ادعاهای ایسواران به وسیله هفت ریاضیدان اجرا شده و آن را جامع و کامل دانسته اند و بنابراین باید این مسئله را اثبات شده دانست.

با این حال، مارتین بریدسان رئیس انجمن ریاضیات کلی شایستگی و صحت این فرایند آنالیز را زیر سوال برده است و از نشریات علمی خواسته تا این فرضیه را اثبات شده نخوانند.

مطابق قوانین این انجمن، راه چاره پیشنهادی باید حداقل به مدت دو سال در یک مجله معتبر منتشر گردد و به وسیله جامعه جهانی ریاضیات پذیرفته گردد.

در سال 2018، یک ریاضیدان مشهور بریتانیایی-لبنانی به نام مایکل عطیه ادعا کرد که فرضیه ریمان را اثبات نموده است. اما شرحات اخیر انجمن ریاضیات کلی این موضوع را هم رد نموده است.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1691

به "فرضیه 1 میلیون دلاری ریمان هنوز اثبات نشده است" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرضیه 1 میلیون دلاری ریمان هنوز اثبات نشده است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرضیه 1 میلیون دلاری ریمان هنوز اثبات نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید