عایق کاری و بازسازی بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیتهایی دارد

به گزارش ورزش من و تو، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، عایق کاری و بازسازی بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیتهایی دارد.

عایق کاری و بازسازی بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیتهایی دارد

محسن جاوری درخصوص عایق کاری عرشه پل شهرستان در اصفهان که با هدف بازسازی این سازه انجام شده، گفت: اداره میراث فرهنگی در گذشته شورای فنی داشت و اگر قرار بود اقدام بازسازیی در این سطح به خصوص بناهای مهم صورت گیرد حتماً به وسیله شورای فرهنگی به شور و مشورت گذاشته و بعد عملیاتی میشد.

وی با بیان اینکه اکنون نمی دانیم این موضوع در کمیته فنی میراث فرهنگی آنالیز شده است یا خیر اضافه نمود: باید توجه داشت که در بعضی بناهای تاریخی نیز از عایق کاری و مواد مثل ایزوگام و.. .استفاده می نمایند اما اینکه در چه مورد و با چه هدفی انجام شود و آیا منظور بازسازی بوده یا عایق کاری، اینها تفاوت ایجاد می نماید.

باستان شناس و استادیار دانشگاه کاشان اعلام کرد: عایق کاری بناهای تاریخی زیر نظر متخصصان بازسازی در مواقعی که ضرورت داشته باشد و در قسمتهایی که لازم باشد بعضاً انجام شده و می گیرد.

جاوری ادامه داد: استفاده از مواد و مصالح نوین در کار بازسازی محدودیتهای خود را دارد و دستکم باید با احتیاط تمام و در مواقع بسیار بسیار خاص صورت گیرد.

شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی ترین پل اصفهان روی زاینده رود است. این شاهکار معماری با 105 متر طول و عرض پنج متر را در سال 1348 در لیست آثار ملی ثبت شد.

دیرینگی پل جی به عصر ساسانیان بر می شود و در دوره سلجوقیان به علت سیلاب رودخانه زاینده رود تعمیر شد. یک بار هم در دروره دیلمیان بازسازی گشت که در طاق های آن علائم تعمیر قابل مشاهده است.

انتشار تصویری از پل شهرستان طی دو روز اخیر که در آن ادعا شده بود میراث فرهنگی اصفهان این پل باستانی را آسفالت نموده است، در شبکه های اجتماعی بحث برانگیز شد.

روز گذشته شهرام امیری، سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت که عملیات بازسازی پل شهرستان از سه ماه پیش شروع شده و تصویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مربوط به یک مرحله مانده به اتمام عملیات بازسازی است.

وی ادامه داد: طی این عملیات از سه ماه پیش تا به امروز سبک سازی و حذف تمامی مصالح زائد بازسازیهای 50- 60 سال گذشته از روی پل انجام و حتی قلوه سنگهایی که روی پل بود و سبب اذیت پای رهگذران میشد، حذف شده است.

امیری اضافه نمود: برای عایق بندی روی پل و جلوگیری از نفوذ آب مانند نزولات آسمانی به سقف لایه های زیرین پل، از قیر و گونی استفاده کردند که از مصالح نسبتاً قدیمی و مربوط به 150 سال اخیر است و ایزوگام و آسفالت نیست.

وی ادامه داد: پس از خشک شدن عایق بندی روی پل، در همین هفته مرحله آخر عملیات بازسازی شروع و روی پل سنگ فرش می شود.

سخنگوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: حرارتی که برای عملیات قیر و گونی به کار می رود، به گونه ای نیست که برای بدنه پل شهرستان آسیب زا باشد. ضمن اینکه قیر و گونی یکی از مصالح قدیمی است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 آذر 1402 بروزرسانی: 6 آذر 1402 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2252

به "عایق کاری و بازسازی بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیتهایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایق کاری و بازسازی بناهای تاریخی با مصالح نوین محدودیتهایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید