بام قشم کجاست؟ مکان باستانی با منظره کل قشم

به گزارش ورزش من و تو، مقصدهای گردشگری که همه راجع به آن ها با شما صحبت می نمایند برایتان تکراری شده؟ پس جای درستی آمده اید. امروز در مجله خبرنگاران قصد داریم از بام جزیره قشم، یکی از سایت های ژئو پارک این اعجوبه طبیعت حرف بزنیم. بام جزیره قشم از جمله جاهای دیدنی قشم است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به سمت خود می کشاند. پس چرا شما نه؟ اگر قصد بازدید از قشم را دارید، حتما Baam-e Qeshm را در برنامه های خود قرار دهید که پشیمان نمی شوید. هر کدام از ما بارها تصاویر مکان های دیدنی قشم را جستجو نموده ایم و صدها بار این منظره ها طبیعی از پیش چشمانمان گذشته اند. شاید وقت آن رسیده که چمدان­ ها را ببندیم و بند کفش هایمان را سفت کنیم. با ما همراه باشید.

بام قشم کجاست؟ مکان باستانی با منظره کل قشم

بام جزیره قشم و تماشای طبیعت

بام جزیره قشم و تماشای طبیعت، به راستی که این جاذبه طبیعی دریچه ای تازه از چشم انداز ها بکر را برایتان باز می نماید. همان­طور که احتمالا خیلی از شماها می دانید جزیره قشم تنها و بزرگ ترین ژئو پارک در خارمیانه بوده که تحت حمایت سازمان یونسکو است. ژئو پارک قشم دارای 25 سایت گردشگری بوده که بام جزیره قشم یکی از این بیست و پنج مورد دیدنی است. از دیگر سایت های ژئو پارک قشم می توان به مواردی مثل: جنگل حرا، روستای لافت، غار نمکدان، موزه ژئو پارک، ساحل تخم گذاری لاک­پشت ها، دره ستاره ها، دره تندیس قشم، جزایر ناز، غار خربس و چند مورد دیگر اشاره نمود. بام جزیره قشم در بخش غربی جزیره واقع شده است. روستای طبل با 5 کیلومتر (6 دقیقه) در شمال، روستای سلخ با 4.4 کیلومتر (5 دقیقه) در جنوب و روستای ملکی با 9 کیلومتر (12 دقیقه) در شمال غرب بام قشم قرار دارند.

Baam-e Qeshm هشت هکتار بوده و 137 متر از سطح دریا فاصله دارد. جالب است بدانید بام قشم نخستین و قدیمی ترین منطقه مربوط به دوران پارینه سنگی است که تا به امروز در جزایر خلیج فارس شناسایی شده است. جنس سنگ های موجود در دامنه و ارتفاعات بام جزیره قشم با یکدیگر تفاوت دارند. بخش پایینی بام قشم از جنس ماسه سنگ، مارن و سیلت است. در حالیکه قله بام جزیره قشم سنگ ها خاصیت آهکی داشته و پوسته صدفی دارد. بخشی از این متفاوت بودن بافت­ها مربوط با تاریخ بام قشم شده و به علت پیشنیه آتشفشانی آن است.

برای داشتن اقامتی راحت و مطمئن پیشنهاد می کنیمبا 10 مورد از برترین هتل های قشم آشنا شوید

مروری بر تاریخ بام جزیره قشم

پیش از شروع سفر بیایید مروری بر تاریخ بام جزیره قشم داشته باشیم. بام جزیره قشم و به طور کلی حوالی آن بخش های زیادی از تاریخ این زمین و بشریت را به خود دیده اند. عمر صخره های بام قشم به بیش از دو میلیون سال می رسد و این موضوع وجود آب در این منطقه و شکل و شمایل صخره ها را ثابت می نماید. بعلاوه اشیا کشف شده نشان می دهد انسان ها در چند دوره تاریخی پا به این منطقه گذاشته اند. چراکه ابزارهایی نظیر تبر، چاقو، وسیله ای برای کندن ریشه گیاهان و ابزارهایی از این دست مربوط به دوران پارینه سنگی و انسان های نئاندرتال می گردد. از طرفی ظروف سفالی، خشت های پخته شده و آب انبار وجود انسان های هوشمند را تایید می نمایند. اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر در تاریخ بیندازیم، آثاری از وجود تمدن مربوط به هفتصد و پنجاه سال قبل از میلاد نظرمان را جلب خواهند کرد.

در بام جزیره قشم چی در انتظارمان است؟

با سفر به بام جزیره قشم چی در انتظارمان است؟ سفر به Baam-e Qeshm قرار است مشتی آرامش، لحظه­ای سکوت و چند از خط تاریخ این منطقه را به شما هدیه بدهد. سراسر محوطه بام جزیره قشم یک لوکیشن عالی برای عکاسی است. شما می توانید ساعت ها به همراه خانواده و دوستانتان در این منطقه بگردید و عکس ها و فیلم هایی تکرار نشدنی بگیرید. یادتان نرفته که بام قشم حسابی از خیابان و تمدن امروزی به دور است؟ سکوت این منطقه آرامشی عجیب دارد که مکمل چشم انداز ها فراموش نشدنی آن نظیر خط ساحلی خلیج فارس، جنگل حرا و دره تندیس های قشم است. بام جزیره قشم شباهت زیادی به دره ستارگان قشم دارد با این تفاوت که وسعت بام جزیره بیشتر است.

پس از تماشای ستارگان و تنفس هوای تمیز بالای Baam-e Qeshm می توانید کمی در منطقه تاریخی بام کند و کاو کنید. بر فراز بام جزیره قشم روستاهای متروکه ای نظیر کلات کشتار قرار دارند. کارشناسان و محققان فرضیه ها و نظریات متعددی درخصوص تاریخ اصلی تمدن های ویران شده منطقه دارند. چراکه هر یک از شواهد نشان دهنده دوره­ی تاریخی خاصی هستند. از طرفی کابردهای متفاوتی برای منازل و مدخل های به جا مانده تعریف شده است. برخی معتقدند روستای کلات کشتار و سکونت­گاه های آن محلی برای استراحت و جمع آوری آذوقه بوده اند. در این بین برخی از کارشناسان عقیده دارند از مدخل های فراز بام جزیره قشم برای فرار از دست پرتغالی ها استفاده می شده است. این درحالی است که می توان گفت جایی برای کمین سربازها و نگهبان ها بوده، زیرا دید بسیار گسترده ای را در اختیار شخص قرار می دهند.

چگونه به بام جزیره قشم برویم؟

احتمالا تا به اینجا مجذوب این جاذبه طبیعی شدین و براتون سوال پیش که چگونه به بام جزیره قشم برویم؟ برای دسترسی به Baam-e Qeshm چندین راه زمینی و هوای پیش رویتان است. شما می توانید باتوجه به نحوه و هدف سفرتان هر کدام را که خواستید انتخاب کنید. هر یک از مسیرهای دسترسی به بام جزیره قشم جذابیت های خاص خود را دارند و می­توانند ماجراجویی تازه ای را در فهرست دفترچه خاطرات شما ثبت نمایند. در این بخش برای شرح مسیرهای دسترسی به بام تاریخی قشم، مبدا حرکت را تهران در نظر می گیریم. حرکت از دیگر شهرهای ایران به سوی جزیره قشم نیز به همین شکل بوده و فقط زمان سفر تفاوت پیدا خواهد نمود.

اگر انتخابتان هواپیماست، یک سفر کوتاه و بی دردسر پیش رویتان است. با یک پرواز دو ساعته خود را به فرودگاه بین­المللی قشم که بالاتر از ساحل سینگو و جنوب شرقی روستای تنبان قرار گرفته است می رسانید. بام جزیره قشم تا فرودگاه بین­المللی 24 کیلومتر (24 دقیقه) فاصله دارد. شما می توانید در طول اقامت خود در جزیره زیبای قشم خودرو کرایه کنید و مسیرهای این چنینی را با ماشین طی کنید. بعلاوه تاکسی های محلی به راحتی شما را به Baam-e Qeshm می رسانند. این نوع دسترسی بیشتر به خانواده هایی که فرزند کوچک دارند توصیه می گردد.

برای دسترسی زمینی به بام جزیره قشم می توانید از قطار یا ماشین شخصی بهره ببرید. مقصد اول شما بندر عباس است. دو مسیر قم - کاشان و اصفهان - شیراز پیش رویتان است. اگر نمی خواهید ماشین شخصی خود را به قشم ببرید باید خودرویتان را در بندرعباس پارک کنید و به وسیله اسکله شهید حقانی وارد جزیره ژئو پارک قشم شوید. این مسیر با اتوبوس های دریایی هر روز از 6 صبح الی 11 شب طی می گردد. چیزی در حدود یک ساعت طول می کشد. در صورتی که قصد دارید ماجراجویی خود را در جزیره قشم با ماشین شخصی ادامه دهید باید به سمت بندر پل حرکت کنید. از آنجا شناورهای مخصوص حمل خودرو شما را به بندر لافت می برند. بندر لافت در فاصله 36 کیلومتری (32 دقیقه) از بام جزیره قشم واقع شده است.

پیش از سفر به بام جزیره قشم چند نکته را بدانیم

مانند هر ماجراجویی دیگری باید پیش از سفر به بام جزیره قشم چند نکته را بدانیم. ملزومات حرکت به سمت Baam-e Qeshm را حتما در نظر بگیرید و آن­ها را یادداشت کنید. مطالعه قبلی و آمادگی لازم پیش از بازدید از بام قشم به شما یاری می نماید تا سفری به مراتب به یادماندنی تر داشته باشید. بام جزیره قشم به عنوان یکی از سایت های ژئو پارک قشم به ثبت رسیده و از جمله چشم انداز ها بکر طبیعی است. درنتیجه ابتدا باید به شدت در حفظ آن کوشا باشیم و قدم هایی آگاهانه در راستای طبیعت گردی برداریم. برای مثال هیچگونه زباله ای به ویژه ته سیگار را نباید در بام قشم رها کنیم و حتما کیسه مخصوص برای جمع آوری زباله های خود داشته باشیم. از طرفی منتظر امکاناتی نظیر خورد و خوراک و سوریس بهداشتی نباشید و تکمیل سفر کنید.

یک فهرست از خوراکی های لازم مثل: انواع کنسرو، آب معدنی، شکلات و مواردی از این دست تهیه کنید. لوازمی نظیر: کلاه و عینک آفتابی، ضد آفتاب، کفش مخصوص، لباس اضافی، زیرانداز و داروهای مصرفی تان هم باید در فهرست اقلام همراهی و الویتتان قرار بگیرند. اگر تا به حال به بام جزیره قشم نرفته اید و قصد دارید شب را در این منطقه سپری کنید، حتما از راهنمایان با تجربه یاری بگیرید. بام قشم هیچگونه چراغی نداشته و کمپ کردن در آن نیازمند تجربه است. برترین زمان برای سفر به Baam-e Qeshm شش ماه دوم سال تا اوایل بهار است. در این بازه زمانی یک هوای مطبوع و خنک انتظار شما را می کشد.

اما نباید از این نکته غافل شد که بازه زمانی طلایی بوده و بدون شک منطقه شلوغ تر از روزهای دیگر است. برای سفر در تابستان بهتر است هنگام طلوع و غروب خورشید در بام جزیره قشم به گردش بپردازید. نباید فراموش کنید که حافظه­ی موبایل یا دوربینتان آماده ثبت خاطرات کم نظیرتان باشند.

جاذبه ­های دیدنی اطراف بام جزیره قشم

در این بخش چندین مورد از جاذبه های دیدنی اطراف بام جزیره قشم فهرست شده اند. هر کدام از این جاذبه ها در یکی از روستاهای دیدنی قشم قرار دارند. تجربه حضور در چنین مکان هایی می تواند ژورنال شما از سفر به بام جزیره قشم را کامل تر کند. اگر اهل سفرهای گروهی هستید، حتما دوستان و یا خانواده خود را هم دعوت کنید تا لذتی چند برابر از این همه زیبایی که از آن­ها بی خبر بودید نصیبتان گردد.

  • دره تندیس های قشم

دره تندیس های قشم همتای بام جزیره قشم در 11 کیلومتر آن طرف تر در فاصله 16 دقیقه ای از آن واقع شده است. تاریخ پشت دره تندیس های قشم شباهت بسیاری زیادی به بام رویایی قشم دارد. اگر دوست دارید تندیس های سنگی و آهکی به شکل انواع حیوانات را ببینید و مدتی را در زیبایی های ژئو پارک غرق شوید، حتما بازدید از این مکان را در برنامه خود قرار بدهید. دره تندیس های قشم در 5 کیلومتری روستای طبل قرار داشته و به لحاظ جغرافیایی در جنوب جنگل حرا است.

  • سد گوران

سد گوران از تاریخی ترین بناهای جزیره قشم است. سد گوران در فاصله 19 کیلومتری (21 دقیقه) از Baam-e Qeshm قرار گرفته است. این سد یادگاری از دوران هخامنشیان است و بخشی از آن در دوره ساسانیان تکمیل شده است. سد گوران واقع در روستای گوران مهد لنج سازی ایران است. شما می توانید بعد از بازدید از این منطقه تاریخی سری هم به موزه لنج سازی و دریانوردی بزنید.

  • جنگل حرا

جنگل حرا، طلای سبز قشم کمتر از 20 دقیقه با بام جزیره قشم فاصله دارد. مساحت این جنگل بیش از 7 هزار هکتار بوده و بیش از 2 هزار هکتار از آن در جزیره قشم قرار گرفته است. از بایدهای سفر به جنوب کشور و جزیره قشم بازدید از جنگل افسانه ای حرا است. منطقه­ای که درختان هنگام بالا آمدن آب تا نیمه در آب فرو می روند و چشم انداز ای عجیب را شکل می دهند. به صورت کلی جنگل حرا در ساعات روشنایی خودنمایی می نماید و در طول شب زیر آب دفن می گردد. برای گشت و گذار در جنگل حرا باید قایق ران های حرفه ای محلی همراه شوید.

  • تنگه چاکاویر

تنگه چاکاویر از دیگر ژئو سایت های جزیره قشم است که قدمتی چند میلیون ساله دارد. تنگه چاکاویر که حوالی روستای گوران قرار گرفته است چشم انداز های بکر را در خود جای داده است. این تنگه در فاصله 20 کیلومتری (20 دقیقه) از بام Baam-e Qeshm است. تنگه چاکاویر یک مکان بی نظیر برای عکس برداری و صخره نوردی است. البته توجه داشته باشید که حتما با تورلیدر یا گروه های ماهر به این منطقه سفر کنید.

هنگام سفر به بام جزیره قشم کجا اقامت کنیم؟

هنگام سفر به بام جزیره قشم کجا اقامت کنیم؟ یک جواب ساده و دوست­داشتنی بیشتر ندارد. اقامتگاه­های بوم­گردی برترین گزینه هستند.

اقامتگاه بوم گردی جالبوت

اقامتگاه بوم گردی جالبوت واقع در روستای سلخ در فاصله 5 کیلومتری از بام جزیره قشم قرار گرفته است. بعلاوه این بوم گردی بسیار به ساحل خلیج فارس نزدیک است. این مجموعه دارای 4 اتاق با ظرفیت های 6 و 4 نفر بوده که با حیاطی زیبا و راهرویی پر از وسایل دکوراسیون محلی به یکدیگر متصل می شوند. حمام و سرویس بهداشتی اقامتگاه بوم گردی جالبوت اشتراکی بوده و فقط دو سوییت سرویس اختصاصی دارند.

اقامتگاه بوم گردی مهناد

اقامتگاه­ بوم گردی مهناد نیز در روستای سلخ بوده و کمتر از 4 کیلومتر با بام جزیره قشم فاصله دارد. این مجموعه دو طبقه بوده و 7 اتاق را در خود جای داده است. سه اتاق در طبقه بالا و 4 اتاق در طبقه پایین که به سرویس بهداشتی اختصاصی مجهز هستند. بوم گردی مهناد بعلاوه یک رستوران سنتی، استخر خانواده و پارکینگ اختصاصی را در اختیار مهمانان خود قرار می دهد.

درآخر

اطراف Baam-e Qeshm پر است از جاذبه های دیدنی و اقامتگاه های بوم گردی، پس به هیچ عنوان غصه چیزی را نخورید. گروه دوستی خود را پیدا کنید و همین حالا برای سفر به جزیره قشم و بازدید از جاهای دیدنی آن آماده شوید. نباید فراموش کنید یکی از مهم ترین نکات درخصوص سفر به چنین مناطقی به اشتراک گذاشتن تجربیات سفر با یکدیگر است. شما چه تجربه ای از سفر به جزیره قشم دارید؟

منبع: الی گشت
انتشار: 21 آذر 1401 بروزرسانی: 21 آذر 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2126

به "بام قشم کجاست؟ مکان باستانی با منظره کل قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بام قشم کجاست؟ مکان باستانی با منظره کل قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید