طرز تهیه دلمه برگ مو و روش پیچیدن آن

به گزارش ورزش من و تو، دلمه برگ مو یکی از خوش عطر ترین و دلپذیر ترین غذاها در فصل تابستان است. در این مطلب ما طرز تهیه و روش پیچیدن آن به روش ترکی را آموزش می دهیم

طرز تهیه دلمه برگ مو و روش پیچیدن آن

خبرنگاران | سرویس آشپزی - انواع دلمه بسیار متنوع است. دلمه برگ مو، دلمه سبزیجات تابستانی مانند دلمه گوجه، دلمه فلفل دلمه ، دلمه فلفل سبز، دلمه بادمجان، دلمه کدو سبز، و دلمه کلم برگ از این قبیل هستند.

همچنین دلمه بسته به ذائقه افراد با طعم های متفاوتی سرو می گردد. بعضی با چاشنی رب انار که مناسب برای دلمه برگ مو می باشد و بعضی با چاشنی رب گوجه فرنگی که مناسب برای دلمه سبزیجات است. برای طبخ دلمه برگ مو نیز بعضی با ذائقه شیرین مخلوط سرکه و شیره را ترجیح می دهند و بعضی ترکیب آب لیمو، شکر، زعفران و استفاده از گوجه سبز را، که در این صورت ملس خواهد شد می پسندند. و برای دلمه سبزیجات تهیه سس گوجه فرنگی مناسب خواهد بود.

نکته قابل توجه در پخت دلمه این است که با توجه به فصل تابستان و وفور سبزیجات معطر در بازار، بهتر است برای تهیه این غذای خوشمزه و سنتی از سبزیجات تازه استفاده نمایید. همچنین با فریز کردن و یا خشک کردن این سبزیجات می توانید این غذای خوشمزه را در فصول دیگر سال نیز به راحتی تهیه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه دلمه برگ مو

برگ مو

به میزان لازم

برنج

1 پیمانه

گوشت چرخ شده

250 گرم

لپه

1/2 پیمانه

پیاز

1 عدد

سبزیجات معطر

1 و 1/2 پیمانه

رب انار

2 تا 3 قاشق غذاخوری

آب لیمو

2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، شکر، زعفران

به میزان لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو

  1. ابتدا برگ موها را شسته و به مدت 5 تا 8 دقیقه بپزید. (در حدی که برگ ها کمی نرم شوند و تغییر رنگ دهند.)
  2. برنج ها را به مدت 5 دقیقه نیم پز کنید. (نیازی به پخت کامل نیست.)
  3. لپه را از شب قبل خیس کنید و در ظرفی جداگانه به مدت 5 تا 10 دقیقه کمی نیم پز کنید.
  4. پیاز ها را نگینی خرد نموده و با روغن زیتون تفت بدهید. سپس گوشت چرخ شده را به آن اضافه نمایید، پس از تفت کامل گوشت، نمک و فلفل و سایر ادویه جات را مطابق ذائقه خود اضافه کنید.
  5. در این مرحله سبزیجات معطر شامل ترخون،جعفری،مرزه،تره،نعنا و...را به گوشت اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن، برنج و لپه آبکش شده را نیز بیفزایید. در صورت تمایل از 2 تا 3 قاشق رب انار برای طعم دار کردن مواد گوشتی در این مرحله استفاده کنید.
  6. در نهایت اجازه دهید مواد کمی از داغی بیفتند و آغاز به رول کردن برگ مو ها نمایید. جهت آشنایی با روش پیچیدن دلمه برگ مو به ویدئو آماده شده در زیر توجه فرمایید.
  1. برای تهیه دلمه برگ مو منظم پیچیده شده می بایست برگ ها را پس از جوشاندن روی سطح کار که با یک تکه نایلون ضخیم پوشانده اید قرار دهید. سپس میزان مناسبی از مواد دلمه را در قسمت بالایی برگ قرار دهید و برای پیچیدن، قسمت بالای برگ را که دارای شکاف است روی مواد دلمه قرار دهید سپس دو طرف برگ را، و در نهایت نایلون را روی برگ بگذارید و دست خود را روی قسمتی که با مواد پر شده است قرار دهید و ثابت نگه دارید و با دست دیگر نایلون را به سمت خود حرکت دهید. به این ترتیب دلمه به طور منظمی رول خواهد شد. ممکن است پیچیده به نظر آید ولی در عمل ساده ترین روش رول کردن دلمه برگ مو بعد از استفاده از دستگاه رول کردن دلمه است.
  2. پس از پیچیدن دلمه ها، در ظرف دیگری کمی شکر،آب لیمو، زعفران و 1/4 پیمانه آب بریزید و پس از به جوش آمدن، دلمه ها را درون ظرف بچینید و در صورت تمایل چند عدد گوجه سبز و برش های لیمو تازه مابین دلمه ها قرار دهید و به مدت 30 تا 45 دقیقه با حرارت ملایم بپزید. عطر زعفران این غذا را به طرز باور نکردنی خوشایند خواهد نمود.
منبع: setare.com
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1402

به "طرز تهیه دلمه برگ مو و روش پیچیدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو و روش پیچیدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید