سفیر ایران در تاجیکستان: تجلیل سعدی تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است

به گزارش ورزش من و تو، سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز گرامیداشت سعدی شاعر بلندآوازه کشورمان گفت: نام سعدی و آثار گرانبهایش دیرزمانی است که حافظه تاریخی دنیا را مزیّن ساخته است و این افتخار سترگ تا امروز و همواره تاریخ، مایه مباهات همه ما پارسی زبانان است.

سفیر ایران در تاجیکستان: تجلیل سعدی تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، محمد تقی صابری روز سه شنبه با سرودن ابیاتی از سعدی شیرازی (690 ـ 606 هجری قمری) شاعر عظیم کشورمان با عنوان سعدیا خوشتر از حدیث تو نیست ، تحفه روزگار اهل شناخت، آفرین بر زبان شیرینت، کاین همه شور در دنیا انداخت گفت:

روز اول اردیبهشت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز عظیمداشت سعدی، نام گذاری شده است و این نشان از اهتمام کشورمان در تجلیل از مشاهیر فرهنگی و نقش این شاعر نامدار در فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان اضافه کرد: صمیمانه یاد روز سعدی را به تمامی علاقه مندان این شاعر عظیم به ویژه هموطنان ایرانی و مردم هم فرهنگ و هم­ زبان تاجیک و همه دوستداران زبان پارسی تبریک می­­ گویم. به گفته صاحب نظران نمی گردد چیزی از زندگی گفت که سعدی به آن اشاره نکرده باشد، به قول سعدی که می گوید:

نگفتند حرفی زبان آوران، که سعدی نگوید مثالی بر آن.

صابری اعلام نمود: تجلیل سعدی فقط تجلیل شعر و نثر نیست بلکه تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است. آثار حکیم بلندآوازه شیراز سرشار از انسانیت، همدلی، دوستی، عشق و احترام به فضیلت ها است و شرافت آدمی را در گروی احسان، نیکوکاری و کمک مردم می داند.

وی توضیح داد: سعدی شیرازی سال های زیادی را در سفر به شهرها و کشورهای دنیا سپری کرد و حاصل تجربیات خود را با نگارش نظم و نثر فاخر پارسی برای همیشه در تاریخ فرهنگ و ادب دنیا ماندگار کرد. گفته های او همیشه تازگی دارد و سادگی بیان از ویژگی های آثار سعدی است.

سفیر ایران در تاجیکستان عنوان نمود: نام سعدی و آثار گرانبهایش دیرزمانی است که حافظه تاریخی دنیا را مزّین ساخته است و این افتخاری سترگ است که تا امروز و همیشه تاریخ، مایه مباهات همه ما پارسی زبانان است.

صابری اضافه کرد: غزلیات این شاعر عظیم در بوستان و کلام شیرین و نثر بی بدیلش در گلستان همیشه همانند عطر بهار، ساری و جاری است و بدون شک، پیغام های انسان محبت آمیز و اخلاق محور سعدی، می تواند در دنیا آکنده و خسته از خشونت و افراط گرایی امروز، بیشتر مورد توجه همه مردم دنیا قرار گیرد.

وی سخنان خود را با شعری از سعدی به انتها رساند:

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1600

به "سفیر ایران در تاجیکستان: تجلیل سعدی تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در تاجیکستان: تجلیل سعدی تجلیل اخلاق، حکمت و معرفت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید