ساخت ماده ای که شکل اولیه خود را به یاد می آورد

به گزارش ورزش من و تو، به گزارش خبرنگاران به نقل از انگجت، گروهی از محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پولسون در دانشگاه هاروارد با استفاده از پرینتر سه بعدی ماده ای ابداع کرده اند که می توان آن را به طور پیش فرض با حافظه شکلی برگشت پذیر ساخت.

ساخت ماده ای که شکل اولیه خود را به یاد می آورد

این ماده که شبیه پشم است می تواند شکل قدیمی خود را به یاد بیاورد و به آن حالت برشود یا به در مجاورت یک محرک خاص شکل های مختلفی به خود بگیرد.

ماده مذکور با استفاده از کراتین حاصل از پشم بازیافتی ساخته شده است. کراتین نوع پروتئین فیبروزی است که در موی انسان نیز وجود دارد و یکی از ویژگی آن بازگشت به حالت طبیعی خود است.

در پژوهش مذکور محققان یک زنجیره از کراتین را به شکل یک فنر در آوردند. آنها دو زنجیره کراتین را با یکدیگر تابیدند و از ساختارهای پیچ دار متعدد برای ساخت فیبرهای بزرگتر استفاده کردند.

هنگامیکه این ماده در مجاورت محرکی قرار گرفت یا کشیده شد، پیچ ساختارهای مذکور باز و پیوندها دوباره برقرار شدند. به گفته محققان این ماده تا زمانی که تحریک نشود به حالت اولیه برنمی شود. در حقیقت این ماده به طور پیش فرض طوری برنامه ریزی شده که با محلول پراکسید هیدروژن و مونوسدیم فسفات به حالت اولیه بر می شود.

محققان در آزمایش ها یک ورقه از کراتین را طوری برنامه ریزی کردند تا شکل پیش فرض و دائمی آن یک ستاره اریگامی باشد. آنها ورقه مذکور را در آب فروکردند و آن به شکل یک لوله درآوردند. اما هنگامیکه لوله دوباره در آب قرار گرفت، باز شد و به حالت یک ستاره اریگامی درآمد.

این ماده به کاهش دورریز در صنعت مد منجر می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1151

به "ساخت ماده ای که شکل اولیه خود را به یاد می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ماده ای که شکل اولیه خود را به یاد می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید