دریاچه ارواح طبیعتی شگفت انگیز و ترسناک در جنگل های مازندران

به گزارش ورزش من و تو، در بکرترین منطقه ها جنگل های استان مازندران دریاچه ای با نام دریاچه ارواح وجود دارد که با تماشا آن تلفیقی از احساس لذت تماشا چشم انداز ای ناب و احساس ترس به شما دست خواهد داد. اما داستان پشت این نام برای این دریاچه چیست؟ داشتن چه ویژگی هایی آن را به دریاچه ارواح بدل نموده است؟ با خبرنگاران همراه باشید.

دریاچه ارواح طبیعتی شگفت انگیز و ترسناک در جنگل های مازندران

آشنایی با دریاچه ارواح نوشهر

دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز یکی از مرموزترین دریاچه های ایران است که دارای طبیعتی بسیار بکر و دست نخورده می باشد. علیرغم نام ترسناک آن گردشگران زیادی برای بازدید ازین طبیعت بکر، کمپ کردن و گذراندن شب در کنار این دریاچه زیبا به نوشهر سفر می نمایند. شاید شما هم بعد از خواندن این مطلب به قدری عاشق این دریاچه شوید که بدون معطلی به سراغ رزرو بلیط هواپیما نوشهر رفته و با خبرنگاران بلیط هواپیما مقرون به صرفه خود را بخرید.

دریاچه ارواح طولی در حدود 700 متر دارد و عرض آن به 300 متر می رسد. طبیعت اطراف این دریاچه مملو از درختان ممرز و توسکا می باشد و شاید به همین خاطر است که نام دیگر آن، دریاچه ممرز می باشد. از شواهد اینطور برمی آید که تمام این منطقه قبلا جنگلی از درختان ممرز بوده است اما با تجمع آب در قسمتی از جنگل، این دریاچه پدید آمده است. قرارگیری تعدادی از درختان درون آب برای سالیان متوالی سبب پوسیدگی آنان شده و باعث شده است که از کمر شکسته شوند. در ساحل این دریاچه نیز درختان شکسته با ریشه های بیرون زده از خاک دیده می شوند.

تالاب ارواح نوشهر

دریاچه ارواح و منطقه ها اطراف آن به دلیل زیبایی بی حد و حصر خود و بکر بودنشان در لیست منطقه ها حفاظت شده در شمال ایران قرار دارند. این منطقه ها بعلاوه محیطی مناسب و امن برای رشد و حفاظت از گونه های مختلف جانوری به شمار می فرایند. حیوانات دریاچه ارواح انواع ماهی ها و جانوران دوزیستی مانند وزغ ها و مارها هستند که در دریاچه زندگی می نمایند. این دریاچه و محیط اطراف آن بعلاوه مامن حیوانات وحشی است که تحت حفاظت محیط زیست شمال ایران قرار گرفته اند.

آدرس دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ممرز که به تالاب ارواح هم معروف است، در منطقه ملا کلا استان مازندران واقع شده است. دریاچه ارواح در 5 کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. این روستا در جهت بین نور به نوشهر قرار گرفته است.

دلیل نامگذاری دریاچه ارواح

وجود چندین عامل در کنار هم سبب شده است تا این دریاچه، دریاچه ارواح نامیده گردد. اولین عامل وجود درختان مرده یا کمر شکسته در داخل دریاچه است که به مانند ارواحی سر از آب بیرون آورده اند و ظاهری وهم انگیز به دریاچه داده اند. دومین عامل وجود مه ای است که تقریبا در بیشتر روزهای سال بر روی آب این دریاچه قرار گرفته است و فضای دریاچه را رازآلود می نماید. عامل بعدی صدای دریاچه ارواح است. فضای بکر و ساکت دریاچه ارواح باعث می گردد بتوانید صداهایی که از دوردست ها می آید را نیز بشنوید و از آنجاییکه سکوت دریاچه معمولا با زوزه حیوانات وحشی یا صدای حشرات شکسته می گردد، فضای خوفناکی ایجاد می گردد. این عوامل دست در دست هم باعث می گردد ارواح نام بسیار مناسبی برای این دریاچه باشد!

حیوانات در دریاچه ارواح

تفریحات و تفریح ها در اطراف دریاچه ارواح

  • پیاده روی و جنگل نوردی از برترین تفریحاتی است که می توان در اطراف طبیعت زیبا رویایی دریاچه ممرز انجام داد.
  • اگر از هواداران آفرود باشید، می توانید برای رسیدن به دریاچه از خودروهای دو دیفرانسیلتان بهره ببرید و به نوعی آفرود سواری را در جنگل تجربه کنید. البته برای برای ورود به منطقه ها حفاظت شده با ماشین آفرود احتیاج به کسب مجوز از اداره جنگلداری منطقه دارید.
  • پیک نیک در اطراف دریاچه ارواح یکی از ناب ترین و به یادماندنی ترین تجربیاتی است که می توانید داشته باشید. قبل از اتراق در اطراف دریاچه حتما شرایط آب و هوایی را چک کنید.
  • قبل از آنکه سفر خود را آغاز کنید یادتان نرود که حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید. در طبیعت بکر دریاچه می توانید عکس هایی ثبت کنید که دوستانتان باور نخواهند کرد که در ایران گرفته شده است.

جنگل نوردی و پیاده روی در اطراف دریاچه ارواح

برترین زمان سفر به دریاچه ارواح

دریاچه ممرز یا ارواح به قدری زیبا و بکر است که در تمامی فصول سال زیبایی خود را حفظ می نماید اما برای سفر به این دریاچه باید چند عامل را مد نظر قرار داد. اولین عامل جهت رسیدن به دریاچه است. از آنجایی که جهت رسیدن به دریاچه خاکی ست و جهتی تقریبا سخت به شمار میرود در فصول سرد و در زمان های بارش گلی و لغزنده شده و به دلیل خاک نرمی که دارد باتلاقی می گردد لذا عبور از این جهت بسیار سخت و تقریبا غیرممکن می گردد. عامل بعدی اما حشرات هستند. از آنجایی که گردشگران از دریاچه ارواح معمولا در آن کمپ می نمایند در تابستان هوای شرجی و افزایش حشرات ممکن است شما را آزار بدهد. لذا اگر بخواهید زمان مناسبی را برای سفر به دریاچه ارواح مد نظر قرار دهید، برترین زمان برای سفر به دریاچه ارواح، فصل بهار و اوایل فصل پاییز و به دور از زمان های بارش می باشد.

امکانات دریاچه ارواح نوشهر

دریاچه ارواح نوشهر و جنگل های اطراف آن از منطقه ها حفاظت شده مازندران هستند و به دلیل بکر بودن این منطقه ها هیچ گونه امکانات رفاهی در این حوالی وجود ندارد. پس اگر قصد سفر به این دریاچه بکر و زیبا را دارید باید تمامی لوازم و وسایل مورد احتیاجتان را به همراه داشته باشید. بعلاوه از آنجایی که این جنگل ها حفاظت شده هستند، ممکن است در سفر خود با حیواناتی چون گراز، سگ وحشی و یا روباه روبه رو شوید. به دلیل وجود این حیوانات بهتر است از قدم زدن به صورت تنهایی در اطراف دریاچه بپرهیزید. بعلاوه به خاطر داشته باشید در مواجهه با این حیوانات به هیچ عنوان فرار نکنید و خونسردی خود را حفظ نموده و به آن ها آزاری نرسانید تا به شما آسیبی نرسد.

اقامت در اطراف دریاچه ارواح

برای اقامت در اطراف دریاچه ارواح می توانید چند گزینه را آنالیز کنید. اگر قصد اقامتی لوکس را دارید می توانید در شهر نوشهر اقدام به رزرو هتل کنید یا در ویلاهای متعدد و و مهمانسراهای شهرهای اطراف شب را سپری کنید. به خاطر داشته باشید اگر چند نفری با خانواده یا دوستان خود سفر می کنید و وسایل و تجهیزات کافی به همراه آورده اید می توانید در طبیعت بکر دریاچه ارواح کمپ نموده و شب بسیار متفاوت را درکنار دریاچه بگذرانید.

کمپ در دریاچه ارواح

وسایل لازم برای سفر به دریاچه ارواح

آب آشامیدنی، تلفن همراه، شارژر موبایل، کفش پیاده روی، یاری های اولیه، دفترچه بیمه، کیسه زباله، میان وعده، وعده های غذایی، داروهای عمومی، کارت شناسایی، پاور بانک، کوله پشتی، سوخت ماشین، عینک آفتابی و کلاه نقاب دار برای روزهای آفتابی، چراغ قوه، نقشه، لباس اضافه، هیزم و ذغال، کبریت یا فندک، کلاه آفتابگیر

چطور به دریاچه ارواح نوشهر برویم؟

برای دسترسی به دریاچه ارواح نوشهر باید ابتدا در 12 کیلومتری جهت نور به نوشهر پس از این که جاده ونوش را پشت سر گذاشتید، وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی می شوید. با عبور از روستا به محیط بانی می رسید، جایی که باید توقف کنید و با گرفتن مجوز و انجام اقدامات اداری مربوطه ادامه جهت را طی کنید. بعد از گذشتن از محیط بانی و طی جهت 10 کیلومتری جاده شمالی به تابلوی دشت ممرز می رسید و وارد جاده فرعی می شوید. انتهای این جاده دریاجه زیبا و اعجاب انگیز ارواح قرار گرفته است. در سفر به این دریاچه از یاد نبرید که این جاده، جاده ای فرعی است و امکان مواجهه با حیوانات وحشی در آن برای شما وجود دارد و حتما با خودروهای یاریی به این دریاچه سفر کنید. فاصله زمانی نوشهر تا ابتدای جاده خاکی دریاچه ارواح یا ممرز حدودا 40 دقیقه است. این جهت تقریبا 37 کیلومتر است.

دریاچه ارواح نوشهر

تماشای های اطراف دریاچه ارواح

دریاچه ارواح نوشهر در یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین منطقه ها شمال کشور قرار گرفته است و در اطراف آن جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که به همراه بازدید از این دریاچه می توانید از آن ها نیز تماشا کنید. از جمله این جاذبه ها به توضیح زیر هستند:

  • پارک جنگلی سی سنگان در فاصله 17 کیلومتری شمال غربی دریاچه ممرز
  • دریاچه سد آبیدر یا دریاچه آویدر در نزدیکی جنگل سی سنگان و 13 کیلومتری شمال غربی دریاچه ارواح
  • آبشار چلندر در نزدیکی روستایی به همین نام و در فاصله 30 کیلومتری شمال غربی دریاچه ممرز
  • روستای کندلوس در جنوب غربی دریاچه ارواح
  • دریاچه فراخین یا تالاب فراخین در 50 کیلومتری تالاب ارواح
  • دیو چشمه در 50 کیلومتری شمال غربی این دریاچه ارواح نوشهر
  • تنگه دار نوشهر در 55 کیلومتری شمال غربی دریاچه
  • روستای حیرت، دریاچه خضر نبی، آبشار زانوس و بندرگاه نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان

سوالات متداول

دریاچه ارواح در کدام استان قرار گرفته است؟

در استان مازندران در نزدیکی شهر نوشهر

دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟

دریاچه ممرز که به تالاب ارواح هم معروف است، در منطقه ملا کلا استان مازندران واقع شده است. دریاچه ارواح در 5 کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. این روستا در جهت بین نور به نوشهر قرار گرفته است.

چرا دریاچه ارواح به این نام معروف است؟

وجود درختان کمرشکسته که مانند ارواح از آب سربرآوردند، صدای حیوانات وحشی و فضای مه آلود دریاچه باعث شده است به دریاچه لقب دریاچه ارواح را بدهند.

برترین جاهای تماشای اطراف دریاچه ارواح کجاست؟

نوشهر، رویان، سی سنگان، روستاهای کوهستانی منطقه کجور به ویژه کدیر

برترین فصل سفر به دریاچه ارواح چه زمانی است؟

فصل بهار و اوایل پاییز در زمان هایی که بارندگی وجود ندارد.

وسایل مورد احتیاج برای سفر به دریاچه ارواح چیست؟

آب آشامیدنی، تلفن همراه، شارژر موبایل، کفش پیاده روی، یاری های اولیه، دفترچه بیمه، کیسه زباله، میان وعده، وعده های غذایی، داروهای عمومی، کارت شناسایی، پاور بانک، کوله پشتی، سوخت ماشین، عینک آفتابی و کلاه نقاب دار برای روزهای آفتابی، چراغ قوه، نقشه، لباس اضافه، هیزم و ذغال، کبریت یا فندک، کلاه آفتابگیر

از دیگر دریاچه های استان مازندران چیست؟

دریاچه خراطین یا دریاچه فراخین، دریاچه ولشت، دریاچه آویدر یا دریاچه آبیدر، دریاچه چورت

دریاچه ارواح شیطانی کجاست؟

دریاچه اشک ها یا دریاچه ارواح شیطانی، مجموعه ای از سه دریاچه کوچک است که در آتشفشان خاموش کلیموتو در اندونزی واقع است. نکته جالب در این دریاچه ها این است که رنگ آب آنها، مستقل از همدیگر، از آبی به سیاه، سفید، قرمز و یا سبز تغییر می نماید.

منبع: تریپ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2064

به "دریاچه ارواح طبیعتی شگفت انگیز و ترسناک در جنگل های مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ارواح طبیعتی شگفت انگیز و ترسناک در جنگل های مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید