خبرنگاران 99 درصد آرتمیای مورد احتیاج کشور از واردات تامین می گردد

به گزارش ورزش من و تو، ارومیه- خبرنگاران- رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران با بیان اینکه بیش از 99 درصد آرتمیای مورد احتیاج کشور از واردات تامین می گردد، گفت: طبق آنالیز آمار ارائه شده از سوی شیلات، سال گذشته بیش از 70 تن آرتمیا وارد کشور شد که از راه قاچاق بود.

خبرنگاران 99 درصد آرتمیای مورد احتیاج کشور از واردات تامین می گردد

علی نکویی فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به آمار رسمی ارائه شده از سوی شیلات ایران گفت: طبق این گزارش در سال 1398 بیش از 43 هزار تن میگو در کشور فراوری شد و 60 درصد آرتمیای وارد شده به کشور برای تغذیه این مقدار میگو مورد استفاده نهاده شد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی لازم در راستای افزایش فراوری میگو در کشور، به طور یقین احتیاج کشور به آرتمیا در امسال فراتر از 70 تن خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر اینکه واردات موجود زنده همواره چالش ورود عوامل بیماری زا به داخل کشور را همراه خود دارد، اعلام کرد: به دلیل اینکه غذای اصلی میگوی فراوری شده در کشور آرتمیاست، این احتمال می رود که بعضی از دشمنان در راستای ضربه زدن به اقتصاد کشور، اقدام به آلوده کردن آرتمیای قاچاق وارد شده به کشور باشند.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه آرتمیای مورد مصرف در کشور به وسیله قاچاق وارد کشور شده و هیچ نظارتی بر سلامت آن نمی گردد، این احتمال وجود دارد که بعضی از محموله های آلوده آرتمیا در گذشته، نوعی خرابکاری علیه اقتصاد صنعت آبزی باشد.

نکویی فرد دریاچه ارومیه را منبع غنی آرتمیا دانست و گفت: با افزایش تراز دریاچه ارومیه طی سال های اخیر، تعداد آرتمیای موجود در این دریاچه نیز افزایش چشمگیری داشته به طوری که میزان آرتمیای موجود در هر یک لیتر از این دریاچه از 43 تا 540 عدد گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه هفت ایستگاه نمونه برداری از ذخایر آرتمیا در دریاچه ارومیه فعال است که شاخصه های شیمیایی و فیزیکی را برای تحلیل داده ها گزارش می دهند، گفت: میزان آرتمیای موجود در هر لیتر از دریاچه ارومیه طی سال گذشته پنج تا 12 عدد بود که این رقم امسال چندین برابر رشد را نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش میزان آرتمیا در دریاچه ارومیه با وجود افزایش شوری آب آن رخ داده است، اضافه کرد: با وجود اینکه میزان شوری این دریاچه به 378 گرم در هر لیتر رسیده و نسبت به سال گذشته نزدیک به 2 برابر افزایش یافته است اما شاهد آن هستیم که به دلیل افزایش تراز، وسعت دریاچه و تخم گذاری زیاد، تعداد این جانداران ریز افزایش یافته است.

نکویی فرد با بیان اینکه آرتمیا در میزان شوری 120 تا 150 گرم نمک در هر لیتر آب می تواند به صورت مناسب رشد کند، اضافه کرد: افزایش چشم گیر میزان آرتمیا در دریاچه ارومیه با وجود افزایش شوری آب، این نوید را می دهد که با شروع فصل بارش ها طی امسال و کاهش نسبی شوری، شاهد افزایش چند برابری این جانداران ریز در دریاچه خواهیم بود.

وی ادامه داد: آرتمیا در شرایط مناسب می تواند نوزاد زنده فراوری کند ولی در صورت افزایش شوری آب، این جاندار در رحم خود نوزاد زنده را به تخم تبدیل می نماید تا پایداری بیشتری داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به جلبک دونالیلا غذای مورد احتیاج آرتمیا نیز اشاره نمود و گفت: میزان این جلبک در دریاچه ارومیه هم اکنون شرایط مناسبی دارد و به 28 تا 48 هزار عدد در هر لیتر می رسد.

وی با اشاره به آخرین آنالیز ها صورت گرفته از آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه گفت: تنها 10 درصد از آرتمیای این دریاچه در صورت فرآوری احتیاج کشور به واردات این محصول دریایی را به صفر می رساند.

نکویی فرد با بیان اینکه برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه احتیاجمند رعایت اصول پژوهش محور زیر نظر مراجع ذیصلاح است، گفت: دریاچه ارومیه می تواند منبعی برای صادرات آرتمیا به دیگر کشورها باشد.

وی قیمت هر کیلوگرم آرتمیا را بین 70 تا 100 دلار بیان کرد و ادامه داد: بهره برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه می تواند آذربایجان غربی را به بودجه دولتی بی احتیاج کند.

آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت پوست که در آب های شور زندگی می نماید که دریاچه ارومیه یکی از غنی ترین منابع آرتمیا در دنیا شمرده می گردد.

وسعت نگین آبی آذربایجان هم اکنون به سه هزار و 62 کیلومتر مربع و تراز آن نیز یک هزار و 271 متر و 65 سانتی متر رسیده است که شرایط مناسبی نسبت به سال های گذشته دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1066

به "خبرنگاران 99 درصد آرتمیای مورد احتیاج کشور از واردات تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 99 درصد آرتمیای مورد احتیاج کشور از واردات تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید