خبرنگاران معاون وزیر میراث: ثبت دیوار دفاعی گرگان در فهرست یونسکو سخت نیست

به گزارش ورزش من و تو، گرگان - خبرنگاران - معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که ثبت دیوار دفاعی گرگان با قدمت چند هزار ساله در فهرست جهانی یونسکو با وجود بعضی موانع داخلی کار دشواری نیست.

خبرنگاران معاون وزیر میراث: ثبت دیوار دفاعی گرگان در فهرست یونسکو سخت نیست

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران محمدحسن طالبیان شامگاه چهارشنبه در جلسه با استاندار گلستان با موضوع ثبت دیوار دفاعی گرگان گفت: این اثر تاریخی با توجه به قدمت، کارکرد و اندازه قابل مقایسه با دیوار چین است.

وی بیان نمود: با توجه به از بین رفتن بخش وسیعی از دیوار گرگان در طول تاریخ، توقع بازسازی کامل این اثر تاریخی وجود ندارد.

معاون وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: تخریب بخشی از این دیوار طی چند سال گذشته و ساخت خانه بر روی آن امری طبیعی است اما احداث بعضی پروژه ها بر روی دیوار بدون مطالعه دقیق از سوی مشاوران توجیه ناپذیر است.

طالبیان ادامه داد: کوشش بیشتر برای مدیریت و حفاظت از بقایای این دیوار تاریخی می تواند توجیه خوب و قابل قبولی برای یونسکو در راستا ثبت جهانی این اثر باشد.

وی گفت: دیوار دفاعی گرگان در لیست موقت ثبت فهرست یونسکو قرار گرفته است که تصویب نهایی آن احتیاجمند نقشه برداری اصولی است.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: 20 میلیارد ریال از هزینه مورد احتیاج نقشه برداری دیوار دفاعی گرگان تامین شده اما اتمام آن احتیاجمند اعتبار بیشتر از سوی استان و وزارتخانه است.

طالبیان گفت: اگر کار نقشه برداری دیوار دفاعی گرگان تا اواخر سال جاری به خاتمه برسد، ثبت جهانی این اثر اواخر تابستان سال آینده مورد آنالیز و تایید یونسکو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به بازدید امروز از برج قابوس در گنبدکاووس گفت: برای ثبت جهانی این برج هم مشکلاتی از سوی مجاوران ایجاد شده بود که با کوشش مسوولان استانی رفع شد.

طالبیان به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی اشاره نمود و گفت: دستورالعمل بهره برداری از این جنگل ها از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی تهیه شده و به عنوان پایلوت در گلستان اجرا خواهد شد.

دیوار دفاعی، دیوار عظیم گرگان یا دیوار سرخ که در بعضی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.

این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.

طول دیوار عظیم گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر است.

امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.

پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی اجرا شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شد.

استاندار گلستان هم در این جلسه با اشاره به ثبت جهانی سه اثر تاریخی استان خواهان تسریع در فرآیند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان شد.

هادی حق شناس وعده داد که با یاری منابع استانی و منابع ملی در راستای اتمام نقشه برداری و مستند سازی دیوار دفاعی گرگان کوشش خواهیم کرد.

بافت تاریخی گرگان، جنگل هیرکانی و برج قابوس سه اثر ثبت جهانی شده گلستان است.

احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی گلستان هم در این جلسه خواهان حل مشکل 20 ساله تجاوز به حریم تپه بازگیر مینودشت و ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی همچنین در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر گرگان گفت: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) شایسته جهانی شدن است که در آن صورت، ظرفیت ها و مزیت های این شهر با 35 زبان جهان به همه جهان معرفی خواهد شد.

طالبیان گفت: تعامل بین شهرداری و شورای شهر گرگان با میراث فرهنگی بدون شک پایداری مالی و توسعه پایدار این شهر را به همراه دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از خانه های بافت قدیم گرگان را می توان به موزه تبدیل کرد و این موزه ها در واقع زیربنای توسعه و جذب جهانگرد و جهانگرد خواهد بود.

عبدالرضا دادبود شهردار گرگان هم در این جلسه اظهار امیدواری کرد: علاوه بر حفظ و حراست از مجموعه عظیم و ارزشمند بافت تاریخی گرگان بتوانیم از دستاوردهای آن در حوزه های مختلف به ویژه جهانگردی بهره مند شویم.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1350

به "خبرنگاران معاون وزیر میراث: ثبت دیوار دفاعی گرگان در فهرست یونسکو سخت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون وزیر میراث: ثبت دیوار دفاعی گرگان در فهرست یونسکو سخت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید