تکنولوژی DLSS 3 انویدیا چیست و چگونه کار می نماید؟

به گزارش ورزش من و تو، تکنولوژی DLSS برای مدت زیادی است که در دنیای گیمینگ روی کامپیوتر وجود دارد. این تکنولوژی به وسیله شرکت انویدیا (Nvidia) عرضه شده و روی کارت های گرافیکی این شرکت نیز فعال است. بعد از گذشت چند سال از عرضه این تکنولوژی انویدیا همیشه در حال بهبود آن است. حال با معرفی کارت های سری 4000 ما به نسل سوم این تکنولوژی می رسیم.

تکنولوژی DLSS 3 انویدیا چیست و چگونه کار می نماید؟

DLSS یا Deep Learning Super Sampling تکنولوژی ای است که در آن سیستم شما یک بازی را با رزولوشن کمتر رندر می نماید. سپس با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر بعدی را پیشبینی نموده و با رزولوشن بالاتر به کاربر نشان می دهد. به طور کلی این تکنولوژی باعث می گردد شما نرخ فریم بالاتری را تجربه کنید. از طرفی کیفیت تصویر هم بسیار خوب خواهد بود.

زمانی که کارت های گرافیکی 4080 و 4090 انویدیا معرفی شدند، مجذوب نماینده ترین قابلیت آن ها همین تکنولوژی DLSS 3 بود. این کارت ها به طرز عجیبی قدرتمند هستند ولی این قدرت به کار بسیاری از افراد نمی آید. با این حال این تکنولوژی نشان می دهد که به زودی ما با کارت های 4070 و 4060 بسیار قدرتمندی روبرو خواهیم بود. یکی از نکات منفی DLSS 3 محدود بودن آن به کارت های نو است. به این معنا که سری 3000 و 2000 نمی توانند از آن استفاده نمایند که ناراحت نماینده است.

حال از آنجایی که به زودی کارت های سری 4000 در دسترس افراد بیشتری قرار گرفته و عناوین بیشتری هم از قابلیت DLSS 3 استفاده می نمایند، تصمیم گرفتیم تا شرح بیشتری در خصوص آن بدهیم.

DLSS 3 چیست و چگونه کار می نماید؟

شماره 3 این قابلیت به طور کلی مانند شماره 2 است. یک ارتقاء دهنده تصویر یا (Upscaler). همانطور که گفتیم این سیستم بازی را در رزولوشن کمتر رندر نموده و با رزولوشن بالاتر نشان می دهد. به همین علت شما نرخ فریم بالاتری داشته و از طرفی کیفیت تصویر نیز آسیب نخواهد دید. این تکنولوژی را شرکت های دیگر با نام هایی مثل FSR از شرکت AMD یا XeSS از شرکت اینتل (Intel) دارند. بحث اینجاست که با وجود رقابت، DLSS همیشه سلطان ارتقاء تصویر بوده است. علت آن هم پیشرفته بودن تکنولوژی هوش مصنوعی انویدیا است.

یکی از نکات جالب اینجاست که در بسیاری از بازی ها اگر شما از DLSS 2 در بازی با برترین حالت گرافیکی استفاده می کردید، از رندر آن با همان کیفیت بهتر بود. همینطور اینکه نرخ فریم نیز بالاتر بوده و به طور کلی بازی روان تر اجرا می شد. DLSS 3 نیز دقیقاً به همین شکل است. حتی بهتر هم عمل می نماید.

چیزی که DLSS را از موارد دیگر متمایز می نماید، قابلیت نو آن است. زمانی که شما DLSS را روشن کنید کارت گرافیکی از هوش مصنوعی خود استفاده نموده تا یک فریم کاملاً نو را طراحی و به شما نشان بدهد. بحث اینجاست که شماره 3 تصویر را نه تنها ارتقاء داده بلکه یک فریم کاملاً نو هم طراحی نموده و در میان موارد رندر شده به شما نشان می دهد.

این قابلیت در لحظه عملکرد بازی را بالاتر می برد. همینطور اینکه فشار خاصی به سیستم شما نمی آورد. در گذشته ما شاهد این تکنولوژی در تلویزیون ها بودیم. البته نه به این قدرت و روانی تصویر. تکنولوژی انویدیا بسیار پیچیده تر بوده و از فریم های ساخته شده نیز استفاده می نماید. پس شما تصور می کنید که بازی در نرخ فریم بالاتری اجرا شده و تجربه بهتری را خواهید داشت.

بحث اصلی اینجاست که مانند سیستم های دیگر ارتقاء دهنده تصویر DLSS نیز احتیاج به پشتیبانی عناوین بازی از آن دارد. در حال حاضر ما شاهد 9 بازی با پشتیبانی از DLSS 3 هستیم. البته به زودی با به روزرسانی های بیشتری این فهرست گسترده تر هم خواهد شد. نکته مثبت این قابلیت این است که شما می توانید به راحتی در مواقعی که نمی خواهید، آن را خاموش کنید. عناوینی که از DLSS 3 پشتیبانی می نمایند موارد زیر هستند:

  • A Plague Tale: Requiem
  • Bright Memory: Infinite
  • F1 22
  • FIST: Forged In Shadow Torch
  • Justice
  • Loopmancer
  • Marvels Spider-Man Remastered
  • Microsoft Flight Simulator
  • Super People

DLSS 3 توانایی ارتقاء تصویر و کیفیت فریم ها

در اینجا DLSS 3 روی کارت گرافیکی 4090 تست شده است. تعدادی از عناوینی که در بالا ذکر شده هم در این تست حضور دارند. همانطور که انتظار می رود، مانند DLSS 2.4 شماره 3 نیز بسیار خوب عمل می نماید. زمانی که شما در رزولوشن 4K از DLSS بهره ببرید مثل این می ماند که بازی در این رزولوشن رندر می گردد. DLSS حالت های مختلف دارد. برای مثال اگر شما روی Performance بگذارید، امکان دارد کیفیت تصویر کمی افت داشته باشد. با این حال نرخ فریم بالاتر است.

اگر شما قسمت فریم های ساخته شده را خاموش کنید، نتایجی مشابه با DLSS 2.4 را خواهید دید. چیزی که این دو DLSS را از یکدیگر متمایز می نماید، همین فریم ساخته شده است. پس باید با دقت این موارد را آنالیز کرد به علت اینکه تأثیر بسیار زیادی در عملکرد بازی دارند. تصاویر ساخته شده به وسیله هوش مصنوعی هم کیفیت بسیار بالایی دارند. پس انویدیا به برترین نحو ایده خود را پیاده نموده است.

همانطور که مشاهده می کنید شباهت بسیار زیادی میان دو تصویر وجود دارد. البته امکان دارد که در بعضی موارد شما مسائلی در قسمت رابط کاربری مشاهده کنید. این موضوع هم بیشتر به بهینه بودن بازی بستگی دارد.

در حالت کلی بهتر است که فریم های ساخته شده به وسیله DLSS در برترین حالت ممکن باشند. بحث اصلی اینجاست که در عمل احتیاجی به این اتفاق نیست. به علت اینکه در فریم در میان ده ها حتی صدها فریم دیگر محو خواهد شد. پس تنها باید این حس را به شما القا کند که یک فریم واقعی است که به راحتی از پس این کار بر می آید.

چیزی که برای این فناوری یک چالش بزرگ است، تغییر ناگهانی فضا است. به شکلی که دیگر هوش مصنوعی نمی تواند فضای بعدی را پیش بینی نموده و از این رو یک تصویر با ثبات را نمی سازد. به علت اینکه هوش مصنوعی از اطلاعاتی که از دو فریم قبلی و بعدی را دریافت نموده است استفاده می نماید. حال زمانی که این دو فریم تفاوت زیادی داشته باشند، تصویر هم چیز جالبی نمی گردد.

در این صحنه به طور کامل معین است که DLSS 3 در کوشش است تا از دو فریم متفاوت یک محتوا بسازد. همین باعث می گردد چنین تصویری بوجود بیاید. با این حال در حرکت شما متوجه چنین چیزی نمی شوید. علت آن هم شرح دادیم. به علت اینکه این تصویر به مدت بسیار کمی به شما نمایش داده می گردد.

بحث اصلی اینجاست که برای یافتن این ایرادها شما باید با دقت بسیار زیادی تک تک فریم ها را آنالیز کنید. چیزی که باعث می گردد تجربه بازی بسیار طاقت فرسا باشد. به همین علت است که افراد عادی به هیچ عنوان متوجه این مسائل نخواهند شد. تنها بحث اینجاست که کارت های دیگر انویدیا چگونه عمل خواهند کرد.

به علت اینکه کارت های دیگر مقرون به صرفه تر و ضعیف تر از 4090 خواهند بود. از این روی نمی توانند با این قدرت از هوش مصنوعی استفاده نمایند. همینطور اینکه قدرت رندر نیز پایین تر است. به همین علت کارت گرافیکی فریم های بیشتری را از دست داده و باید آن ها را جبران کند. این جبران کردن برای 4090 و 4080 فشار خاصی ندارد. بحث ما سر 4060 و 4070 است که ممکن است با مشکل زیادی روبرو شوند. اگر کارت های دیگر را در نظر نگیریم، عملکرد DLSS 3 در حال حاضر بسیار خوب است.

عملکرد DLSS 3

قدرت DLSS و کارت های 4000 انویدیا بسیار زیاد است. به همین علت است که عناوین بازی را با نرخ فریم بسیار بالا اجرا می نمایند. اجرای بازی با نرخ فریم بالا اجازه می دهد تا شما متوجه اشتباه فریم های ساخته شده نشوید. از طرفی DLSS باعث می گردد تا عملکرد کارت 4090 دو یا حتی سه برابر حالت عادی بگردد.

بعضی از بازی ها به حدی سنگین هستند که حتی کارت 4090 نیز نمی تواند از آن ها نرخ فریم ثابت 60 بگیرد. البته این درباره رزولوشن 4K و بالاترین حالت گرافیکی صدق می نماید. حال با استفاده از سیستم DLSS 3 کارت 4090 به راحتی عناوینی مثل سایبرپانک را با نرخ فریم بالای 100 اجرا می نماید. این پیشرفت نشان می دهد که DLSS 3 بسیار کاربردی است. از طرفی اگر شما کمی گرافیک بازی را کمتر کنید، می توانید نرخ فریم بالاتری هم دریافت کنید.

توانایی DLSS 3 چیزی بیش از یک ارتقاء تصویر است. به همین علت شما به نرخ فریمی دست پیدا خواهید کرد که با هیچ سیستم دیگری امکان پذیر نیست. از طرفی کیفیت تصویر نیز از بین نخواهد رفت. شاید بازی در رزولوشن 4K رندر نگردد ولی کیفیت بسیار بالایی داشته و در بسیاری از مواقع از رندر طبیعی بهتر است.

نکته منفی در خصوص DLSS 3 این است که افراد بسیار کمی به آن دسترسی دارند. همینطور اینکه این سیستم روی کارت های بسیار کمی در دسترس است. قیمت کارت های سری 4000 نیز به طرز عجیبی زیاد است. از این رو این سیستم با وجود اینکه برترین حالت تجربه بازی روی کامپیوتر را به شما ارائه می دهد، در دسترس افراد بسیار کمی قرار گرفته است. حال چرا با وجود مسائل ما همچنان این سیستم را می پذیریم؟ پاسخ آن راحت است، احساس. چیزی که باعث می گردد تجربه یک بازی چندین برابر بهتر گردد.

ارتقاء عملکرد، خواه به وسیله خرید سخت افزار نو یا کم کردن گرافیک بازی یا حتی استفاده از سیستم های ارتقاء تصویر، حس بازی را بسیار بهتر می نماید. با نرخ فریم بالاتر هدف گیری در بازی های شوتر، استفاده از فرمان در عناوین ریسینگ و کار تیمی در سبک موبا (MOBA) بسیار راحت تر می گردد. DLSS 3 این کار را به راحتی با ارتقاء تصویر انجام می دهد. فریم های ساخته شده نیز از لحاظ بصری تأثیر خواهند داشت و چندان در حس بازی دخیل نیستند.

زمانی که شما ساخت فریم را فعال کنید، سیستم به شما گزارش نرخ فریم بالا مثلاً 100 را می دهد. این در صورتی است که بازی به شما حس 100 فریم را نمی دهد. یعنی بازی به آن شکل روان نیست. وقتی که ساخت فریم را خاموش کنید، سیستم به شما گزارش 60 را می دهد. در اصل برای بهتر شدن حس بازی باید فریم رندر گردد. از این رو فریم های ساخته شده با DLSS 3 دروغین بوده و باید از موارد رندر شده حذف شوند. به همین علت است که در حس بازی تأثیر ندارند.

یکی دیگر از مسائل، تأخیر ورودی (Input Lag) است. در شماره 2 این تکنولوژی نیز ما شاهد تأخیر بودیم. به این شکل که زمانی که شما یک دکمه را فشار می دهید، دستور شما با تأخیر اجرا می گردد. این مشکل در DLSS 3 با وجود تکنولوژی ساخت فریم بدتر هم هست. انویدیا به عنوان راه حل خاطرنشان کرد که عناوینی که از DLSS 3 پشتیبانی می نمایند، باید از Nvidia Reflex هم پشتیبانی نمایند. این سیستم باعث خواهد شد تا ما کمتر شاهد تأخیر ورودی باشیم. با این حال این مشکل در عناوین رقابتی به شدت اهمیت دارد.

البته این مشکل هم چندان اهمیت ندارد. به علت اینکه عناوینی مثل CS:GO یا Valorant که برای نرخ فریم بالا ساخته شده اند، در فهرست DLSS حضور ندارند. از طرفی لزومی هم به این سیستم برای چنین عناوینی نیست. این بازی ها برای اجرای روان و نرخ فریم بالا ساخته شده و احتیاجی به DLSS ندارند.

چگونه از DLSS 3 استفاده کنیم؟

استفاده از DLSS 3 نسبت به شماره های قبلی کمی دشوارتر است. به علت اینکه این سیستم تکنولوژی پیچیده تر و دشوارتری دارد. پس یک سیستم ارتقاء تصویر عادی نیست. بلکه شما برای استفاده از آن باید آنالیز های لازم را انجام دهید. در کنار آن سیستم های محدودی وجود دارند که از این سیستم استفاده نمایند. همینطور اینکه شما احتیاج به یک مانیتور بسیار قدرتمند برای استفاده از این سیستم دارید. رزولوشن مانیوتر شما باید 4K باشد. هرچه زیر این رزولوشن باشد، برای کارت گرافیکی 4090 بسیار آسان بوده و به همین علت ساخت فریم بی معنا می گردد.

به طور کلی دیدگاه ها نسبت به DLSS 3 بسیار مثبت است. علت آن هم معین است، این سیستم بسیار بهینه است. از طرفی با نرخ فریم بالا شما تجربه بهتری از بازی خواهید داشت. این سیستم به طرز عجیبی عملکرد بازی را بهتر خواهد نمود. از این رو هر کسی که توانایی استفاده از آن را دارد، باید این کار را انجام دهد. تنها نکته اینجاست که با توجه به تنظیمات متنوعی که برای این سیستم وجود دارد، باید بر اساس ترجیحات خود آن ها را انتخاب کنید.

برای مثال اگر شما ورودی سریع را می خواهید پس بهتر است ساخت فریم نو را خاموش کنید. در غیر این صورت، آن را روشن نموده و از جلوه بصری بهتر لذت ببرید. به طور کلی استفاده از این سیستم به شما بستگی دارد ولی ما این کار را به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع: Rockpapershotgun.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 آذر 1401 بروزرسانی: 6 آذر 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2120

به "تکنولوژی DLSS 3 انویدیا چیست و چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی DLSS 3 انویدیا چیست و چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید