بزرگداشت سمیعی گیلانی در هشتمین شماره فرهنگ بان

به گزارش ورزش من و تو، به گزارش خبرنگاران ، بخش های آغازین این شماره به مقاله هایی از کامیار عابدی، علی بهرامیان و هوشنگ گلمکانی درباره شیوع بیماری کرونا و ضرورت پرداختن به ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان اختصاص دارد.

بزرگداشت سمیعی گیلانی در هشتمین شماره فرهنگ بان

در ادامه مقاله حسین معصومی همدانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با نام شاهد قرن درباره احمد سمیعی از بنیانگذاران ویرایش در ایران گنجانده شده و بخش ارمغان مینوی هم به بیان ماجرای مینوی با مشیرالدوله در سال 1308 اختصاص یافته است که روایاتی را درباره کتاب های مینوی شامل می گردد.

در بخش نظرگاه می توان یادداشت های انگاره ایران در دوران صفویه: فزونی دودمانی و تفاخر شهری، قطب زمین و آسمان: جستاری کوتاه درباره تداوم فرهنگی ایران، بحث نامکرر ترجمه شعر و علم جو را مطالعه کرد و قسمت تاریخ هم به مطالبی از جمله آنالیز یک سند تازه در شرح تحولاتی که در سال 1325 به خروج قوای شوروی از ایران منجر شد به قلم کاوه بیات و نقدی بر کتاب یادها و باورها به قلم حمید شوکت اختصاص یافته است.

در بخش شعر و ادبیات هم عبدالله کوثری سه شعر از روساریو کاستلانوس، شاعر بزرگ مکزیک را آنالیز نموده و حسن میرعابدینی به آنالیز آثار اصغر عبداللهی، چهره ناتمام تاریخح ادبی ایران پرداخته است. بعلاوه داستان ماهیگیر و دیو که اقتباسی اجتماعی از افسانه ای سحرآمیز است آنالیز شده است.

از دیگر مطالب خواندنی این شماره فرهنگ بان می توان به داستان های برگی از غزه و ارادتمند؛ هیولا، مقاله شهروز خنجری درباره برش تاریخی تسلط اعراب تا عصر تیموری و معرفی و نقد کتاب های هویت ایرانی در عصر جهانی شدن، کتیبه های خصوصی فارسی میانه ساسانی و پساساسانی، نامه بختیار، گزیده شعر سپید و گزیده شعر فارسی در قرن بیست و یکم، پرواز در تداوم است، نهاد به مثابه تاریخ، توپی که تاریخ ساز شد، پژوهشی در نقد شرق شناسی و دنیای کتاب اشاره نمود.

بخش یادبود هم به آنالیز آثار و زندگی جمعی از شخصیت های بزرگ فرهنگی، حسن محجوب، رهنورد زریاب، محمود کیانوش، علی پیرنیا و محمدرضا شجریان پرداخته است.

هشتمین شماره فرهنگ بان با مدیر مسوولی و سردبیری مرتضی هاشمی پور در 224 صفحه و به بهای 50 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1776

به "بزرگداشت سمیعی گیلانی در هشتمین شماره فرهنگ بان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت سمیعی گیلانی در هشتمین شماره فرهنگ بان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید