برق کدام گروه از مشترکان رایگان می شود؟

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران : مدیرعامل توانیر در خصوص تخفیف صد در صدی بهای برق مشترکان توضیحاتی را ارائه داد.

برق کدام گروه از مشترکان رایگان می شود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، محمدحسن متولی زاده مدیر عامل توانیر با اشاره به این که طرح برق امید با هدف اصلاح الگوی مصرف همه خانوار های ایرانی تدوین شده است، اظهار کرد: وزارت نیرو در سه سال گذشته طر ح های تشویقی مختلفی را برای عبور از پیک بار اجرا کرده است، چرا که در تابستان مصرف برق افزایش بسیاری می یابد.

متولی زاده ادامه داد: درهمین راستا به صنایع و کشاورزان مشوق هایی اختصاص می یابد که مصارفشان را جا به جا کنند و به ساعت های دیگری انتقال دهند که با بهره گیری از همین ابزار های تشویقی، تابستان سال گذشته و امسال را که گرمترین تابستان در طول 30 سال گذشته بود، با موفقیت پشت سرگذاشتیم و در دو سال متوالی (98 و 99) نیز تنها یک درصد رشد را تجربه کردیم، این درحالی است که در سال های گذشته رشد 5.2 درصدی نیز ثبت شده است.

او افزود: سال گذشته 120 هزار و امسال 294 هزار تفاهمنامه با مشترکان صنعتی و کشاورزی به امضا رسید و برهمین اساس سال گذشته 350 میلیارد تومان پاداش به این دو گروه از مشترکان اختصاص یافت که در صورتحساب های برقی آن ها لحاظ شد.

او کسب این موفقیت را نتیجه تعامل و همکاری همه مشترکان دانست و اظهار کرد: نکته مهم دیگر آنکه در کنار کاهش رشد پیک به یک درصد، براساس آمار ها مصرف برق صنایع در 5 ماه گذشته 11 درصد افزایش داشته است که نشان دهنده بالارفتن میزان تولید و رونق صنایع و افزایش بهره وری است.

متولی زاده همچنین با بیان این که سال گذشته 8 میلیون خانوار مشمول مشوق های برقی شدند و 106 میلیارد تومان به آن ها پاداش اختصاص یافت، در خصوص برق امید گفت: با توجه به اجرایی شدن طرح برق امید که از دو ماه دیگر به صورت رسمی کلید خواهد خورد، همه مشترکان خانگی می توانند در آن مشارکت کنند.

مدیرعامل توانیر در عین حال به وجود 30 میلیون مشترک خانگی در کشور اشاره کرد و گفت: تا به امروز مشترکان خانگی کشور در دو دسته زیر الگو و بیش از الگو تقسیم بندی می شدند که هرکدام تعرفه خاص خودشان را دارند.

متولی زاده با اشاره به این که 85 درصد از مشترکان زیر الگو برق مصرف می کنند و تنها 15 درصد بالاتر از الگو های تعیین شده مصرف برق دارند، افزود: در طرح برق امید مشترکان زیر الگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می شوند.

برخورداری 8 و نیم میلیون مشترک از تخفیف صد در صدی

او در پاسخ به پرسشی در خصوص آنکه 30 میلیون نفر مشترکی که در طرح برق امید از تخفیف صد در صدی بهای برق بهره مند می شوند، چه تعداد از مشترکان را شامل می شود؟ گفت: حدود 8 و نیم میلیون مشترک ما در این محدوده هستند و البته تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد در صدی بهره مند خواهند شد.

متولی زاده در عین حال شرح داد: مشترکان خوش مصرف هم می توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف ها برسانند و از تخفیف صد در صدی بهای برق مصرفی بهره مند شوند.

او با اشاره به این که تعرفه های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوار ها دارد، گفت: به طور مثال اگر مشترکان 10 درصد مصرف برق خود را کم کنند، 20 درصد از هزینه برقشان کم می شود و اگر 20 درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش 40 در صدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.

متولی زاده در خصوص نحوه اجرای طرح نیز گفت: ما ابتدا به مردم اطلاع رسانی خواهیم که در چه گروهی از مصرف قرار دارند و سپس برای مشترکانی که در گروه های خوش مصرف و پرمصرف قرار دارند، راه چاره های کاهش مصرف برق را آموزش خواهیم داد.

مدیرعامل توانیر با بیان این که در تابستان وسایل سرمایشی و در سایر فصل های سال سیستم های روشنایی سهم عمده مصرف را دارند، افزود: استفاده از لامپ های LED و غیره می تواند باعث کاهش 12 درصدی مصرف برق شود.

متولی زاده همچنین استفاده از وسایل قدیمی و پرمصرف را نیز از دیگر دلایل بالا بودن مصارف و هزینه برق خانوار ها بیان نمود و با اشاره به این که هم اکنون ارزانترین برق دنیا را داریم گفت: دولت بابت تولید برق باید یارانه بپردازد زیرا در حالی که قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت، 150 تومان و با احتساب هزینه سوخت بیش از 350 است، میانگین دریافتی ما از مشترکان بابت هرکیلووات ساعت برق مصرفی تنها حدود 80 تومان است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1142

به "برق کدام گروه از مشترکان رایگان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق کدام گروه از مشترکان رایگان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید