یاسمین مقبلی باعث افتخار است یا خیر؟

به گزارش ورزش من و تو، این روز ها سفر یاسمین مقبلی به فضا در صدر اخبار دنیا است و او روز گذشته به همراه 4 فضانورد دیگر وارد ایستگاه ایستگاه فضایی بین المللی شد.

یاسمین مقبلی باعث افتخار است یا خیر؟

به گزارش عصر ایران، فضاپیمای آرتمیس-7 چهار فضانورد دارد که علاوه بر ینامین مقبلی به عنوان فرمانده، آندریاس موگنسن دانمارکی به عنوان خلبان و دو نفر دیگر در آن حضور دارند.

پیش از این انوشه انصاری با هزینه شخصی و به صورت توریستی به فضا رفته است و تا به امروز هیچ کسی در رده مقبلی به فضا سفر ننموده است. اینکه ینامین مقبلی زن ایرانی الاصل به عنوان فرمانده این فضانورد از سوی ناسا انتخاب شده، یک اتفاق جالب توجه است.

ینامین مقبلی فرزند کامی و فرشته مقبلی است که در سال 1357 به آلمان مهاجرت نموده و ینامین در 24 ژوئن 1983 (3 تیر 1362) در باد نائوهایم آلمان به دنیا آمده است، سپس همراه خانواده به آمریکا رفته و در شهر بالدوین، استان نیویورک ساکن شدند.

مقبلی در دبیرستان بالدوین تحصیل کرد و در دوران دانش آموزی، در دوره آموزشگاه پیشرفته فضایی در کمپ فضایی هانتسویل آلاباما نیز شرکت کرد. مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا خود را از دانشگاه ام آی تی اخذ نموده است.

دوره آموزشی ینامین مقبلی در ناسا از سال 2017 شروع شد. او در سال 2020 به همراه 12 فضانورد دیگر جزو اولین گروه از فارغ التحصیلان برنامه آرتمیس ناسا بود. هدف اصلی برنامه آرتمیس سفر دوباره انسان به ماه و فرود بر قطب جنوب ماه است.

شاید بعضی بگویند که این پیروزیت و دستاورد ینامین مقبلی هیچ ارتباطی به ایرانی بودن و نام و فامیل او ندارد و او حتی متولد ایران نیست و چهل سال قبل در بادنائوهایم آلمان غربی متولد شده است و در دانشگاه MIT آمریکا تحصیل نموده است. با نگاه سیستمی به پدیده ها، انسان رشد یافته و نتیجه سیستم است و نه خون و نژاد.

اما آنچه برای من جالب توجه است عکسی از او در 10 سالگی است که یک لباس فضانوردی مامان دوز بر تن دارد و بعد در 40 سالگی با یک لباس واقعی فضانوردی به سفر فضا رفت.

بزرگترین درسی که در این اتفاق ینامین مقبلی وجود دارد تحقق یافتن رویا است، رویایی حتی به این بزرگی و شاید دور از دسترس بودن که او توانسته آن را محقق کند.

این افتخار ینامین مقبلی نه تنها برای خود او، خانواده و کشورش آمریکا بلکه برای تمامی دختران و زنان دنیا است که او زمانی که یک دختربچه 10ساله بود و با لباسی که مادرش برای او دوخته، خود را فضانورد تصور می کرد حال این تصور رنگ واقعیت گرفته است.

حال اگر هم هیچ ربطی به ایران و یا ایرانی بودنش نداشته باشد، اما این نام ایرانی نوید بخش یک نکته مهم برای تمام بچه ها و بچه ها ایران و دیگر کشور های دنیا است که آن ها هم می توانند رویای خود را داشته باشند، هر میزان این رویا دور از دسترس و سخت به نظر بیاید به هرحال کسی قبل از آن ها توانسته به آن دست یابد و آن ها هم می توانند.

طبیعتا هر کسی رویای خود را دارد و همه نمی خواهند فضانورد شوند، اما مهم داشتن رویا و کوشش برای رسیدن به آن است. رسیدن به رویا هر چه باشد و برای هر کس باشد افتخارآمیز است.

رویاهایمان رو دنبال کنیم و به بچه هامان هم همین قضیه را یاد بدهیم و امیدوارم که پیروز باشید.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1402 بروزرسانی: 7 شهریور 1402 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2238

به "یاسمین مقبلی باعث افتخار است یا خیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاسمین مقبلی باعث افتخار است یا خیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید